تندیس خدای یونانی ها

کشف تندیس خدای یونانی ها در خرابه‌های فاضلاب

باستان شناسان موفق شدند تندیس خدای یونانی ها را کشف کنند. این تندیس به یکی از عجیب‌ترین خدایان یونان باستان تعلق دارد و حضور آن در خرابه‌های فاضلاب دورانی عجیب از زندگی انسان را روایت مي‌کند.

یونان باستان به‌عنوان مهد دموکراسی شناخته می‌شود و زمانی میزبان یک فرهنگ بسیار غنی بوده است. اکنون نیز ویرانه‌های باقیمانده از یونان باستان تاریخ پرشکوه آن دوران را روایت می‌کنند. یکی از این موارد شهر باستانی Heraclea Sintica است که در جنوب غربی بلغارستان و نزدکی مرز یونان قرار دارد.

کشف تندیس خدای یونانی ها به دورانی پر از ترس و وحشت اشاره دارد

تندیس خدای یونانی ها

کارشناسان باستان شناسی در حال کاوش در شبکه فاضلاب این شهر بودند که ناگهان با یک گنج ارزشمند مواجه شدند. آنها موفق شده بودند تندیس خدای یونانی ها را کشف کنند. تندیسی که از سنگ مرمر ساخته شده بود و به‌خوبی حفظ شده است.

این تندیس ۲ متر طول دارد و سعی می‌کند هرمس را با جزئیات بالا نشان دهد. هرمس یکی از ۱۲ خدای یونانیان باستان بود و در المپ سکونت داشت. وی همچنین به‌عنوان خدای سرعت و روشنایی شناخته می‌شد و همیشه نقش پیام‌رسان را برای سایر خدایان ایفا می‌کرد. هرمس می‌توانست بین دنیای خدایان، دنیای موجودات فانی و دنیای مردگان به‌راحتی تردد کند. همچنین پسر زئوس به‌عنوان خدایی حیله‌گر شناخته می‌شد و حاضر بود مسافران، دزدها و ورزشکاران را تحت چتر حمایتی خود قرار دهد.

با همه اینها مردم یونان باستان احترام خاصی به هرمس می‌گذاشتند. هرچند آیین پرستش خدایان یونان نیز همچون هر آیین باستانی دیگر روزی به پایان مسیر خود رسید. اما سوال مهم اینجاست که چرا تندیس خدای یونانی ها در فاضلاب قرار دارد. شهر Heraclea Sintica بین سال‌های ۳۵۶ تا ۳۳۹ پیش از میلاد توسط پادشاه فیلیپ دوم مقدونیه بنیان گذاشته شد.

تندیس خدای یونانی ها

در آن زمان هنوز خدایان یونان باستان محترم شمرده می‌شدند. هرچند کمی بعد امپراتوری روم از راه رسید. رومی‌ها نیز مسیر خدایان پیشین را ادامه دادند و فقط اندکی تغییر در آنها به‌وجود آوردند. هرچند مسیحیت در حال رشد بود و در نهایت به‌عنوان دین رسمی امپراتوری روم انتخاب شد.

حالا مسیحیان که زمانی تحت تعقیب بودند و آزار و اذیت می‌شدند، طعم قدرت را می‌چشیدند. به‌همین‌خاطر اعلام شد که پرستش آیین‌های دیگر ممنوع است و هرگونه نشانه مربوط به آنها نیز باید نابود شود. آنها دیگر به آزادی مذهب باور نداشتند. مسیحیت به شهر Heraclea Sintica نیز رسیده بود و مردم آن را پذیرفته بودند؛ اما ظاهرا نمی‌توانستند خیلی راحت از خدایان پیشین خود دست بکشند.

همین نیز سبب شده بود که مردم تندیس خدای یونانی ها را در زیر خاک پنهان کنند تا از گزند مسیحیان در امان بماند. با وجود ورود مسیحیت شهر به حیات خود ادامه می‌داد تا اینکه در سال ۳۸۸ پس از میلاد زلزله‌‌ای بزرگ رخ داد. پس از این زلزله شهر رو به افول گذاشت تا اینکه در نهایت در سال ۵۰۰ میلادی کاملا متروکه گشت.

باستان شناسان گمان می‌کنند که مجسمه اشاره شده از یک مجسمه قدیمی‌تر کپی‌برداری شده باشد. هرچند در نهایت زلزله باعث شد که تندیس خدای یونانی ها به شبکه فاضلاب سقوط کند.

بیشتر بخوانید:
واقعیت‌هایی که دید شما به زندگی یونان باستان کاملا تغییر می‌دهند؛ از کشتار کودکان تا کامپیوتر آنالوگ عجیب ترین چیزهایی که به لطف خشک شدن دریاچه‌ها و رودها کشف شدند؛ از بمب خطرناک تا دایناسور مصری‌ها با چند کارگر هرم بزرگ جیزه را ساختند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*