حلقه گمشده افسانه هرکول

کشف یک حلقه گمشده از افسانه ای هرکول؛ ارتباط عجیب بین اسطوره‌شناسی یونان با انجیل و تورات

باستان شناسان موفق شدند با کشف حلقه گمشده افسانه هرکول، متوجه ارتباط عجیب بین زندگی افسانه ای قهرمان یونان باستان با انجیل و تورات شوند.

امروزه افراد اسطوره‌شناسی یونان را به‌عنوان مجموعه‌ای از داستان‌های سرگرم‌کننده می‌خوانند؛ اما انجیل و تورات به‌عنوان کتاب‌های مقدس میلیاردها انسان در کره زمین شناخته می‌شوند. هرچند در گذشته شرایط اینگونه نبوده است و افراد زیادی به خدایان و قهرمانان یونان باستان اعتقاد داشتند. جالب اینجاست که کشف حلقه گمشده افسانه هرکول ارتباط بین این سه مجموعه باور را به‌خوبی نشان می‌دهد.

حلقه گمشده افسانه هرکول تاثیر شگفت‌انگیز تمدن‌های مختلف بر یکدیگر را آشکار می‌کند

حلقه گمشده افسانه هرکول

نمی‌توان گفت که فرهنگ‌ها و باورهای مختلف کاملا جدا از هم تکامل یافته‌اند. بلکه در بسیاری از مواقع روی همدیگر تاثیر می‌گذارند. این دقیقا همان چیزی است که حلقه گمشده افسانه هرکول نشان می‌دهد و Christoph Uehlinger، استاد ادیان تطبیقی دانشگاه زوریخ به آن باور دارد.

کارشناسان باستان شناسی موفق شده‌اند یک نشان ۲۸۰۰ ساله را در مناطق شمالی اسرائیل پیدا کنند. این نشان صحنه نبرد هرکول با یک هیولا را به‌تصویر می‌کشد و می‌تواند تکامل عجیب یک تصویر را نشان دهد. با دقت به این نشان می‌توان یک انسان را مشاهده کرد که با سپری در دست مقابل اژدهایی هفت‌سر قرار گرفته است. همچنین در کنار نشان تصویری از یک گریفین، یک سوسک سرگین غلتان و دو میمون دیده می‌شوند.

حلقه گمشده زندگی افسانه ای هرکول تنها ۴ سانتی‌متر طول دارد و متعلق به سال‌ ۸۰۰ پیش از میلاد است. باستان شناسان بر این باورند که این نشان توسط مردم یهودی یا کنعانیان ساکن در زندگی شهر شام ساخته شده باشد.

حلقه گمشده افسانه هرکول

نشان کشف شده در اسرائیل

البته توجه داشته باشید تصویر یک قهرمان که با ماری هفت‌سر می‌جنگد، بسیار قدیمی‌تر از نشان کشف شده است. برای اولین‌بار این تصویر حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در منطقه میان‌رودان (عراق امروزی) ایجاد شد. دانشمندان بر این باور هستند که بعدها تجارت باعث شد که این تصویر کم‌کم به سایر مناطق راه یابد و حتی در متون باستانی منطقه سوریه کنونی دیده شود. کمی بعد نیز به تورات راه یافت.

در تورات شخصیت قهرمان با نام یهوه شناخته می‌شود که همان خدای حامی اسرائیل است. اژدهای هفت‌سر مقابل نیز با نام لویاتان شناخته می‌شود. صدها سال بعد این تصویر در انجیل مسیحیان دیده شد. جایی که یک مار افسانه‌ای در حال نبرد با یک فرشته به‌تصویر کشیده می‌شود. جالب اینجاست که در اسطوره‌شناسی یونان باستان نیز هرکول با یک هیولای وحشتناک چند سر به‌نام هیدرا نبرد می‌کند.

حضور این تصویر در فرهنگ‌ها و متون باستانی مختلف باعث سردرگمی دانشمندان شده بود. آنها نمی‌دانستند که این تصویر چگونه در قرون اول و دم پیش از میلاد گسترش یافته است. تا اینکه تصویر حلقه گمشده افسانه هرکول در اخبار علمی منتشر شد. همین نیز سبب گشت که یک تئوری جدید در مورد نبرد انسان با اژدهای هفت‌سر ارائه شود.

حلقه گمشده افسانه هرکول

در این نظریه نشان جدید ارتباط معناداری را بین کنعانی‌ها و یهودیان نشان می‌دهد. به‌باور دانشمندان این تصویر در واقع به تمدن اوگاریت تعلق دارد. تمدنی که حدود ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در شمال سوریه به‌وجود آمد و حدود ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد نابود شد. هرچند ظاهرا کاتبان کنعانی این تصویر را از اجداد خود در تمدن باستانی اوگاریت به ارث برده بودند. مفهومی که بعدها در اختیار یهودیان و مسیحیان قرار گرفت.

هرچند این نظریه نمی‌تواند به‌خوبی ظهور داستان مبارزه انسان با هیولای چند‌سر را در اسطوره‌شناسی یونان توضیح دهد. با وجود این، حلقه گمشده افسانه هرکول به‌خوبی ارتباط و تاثیر تمدن‌ها بر یکدیگر را آشکار می‌سازد.

بیشتر بخوانید:
واقعیت‌هایی که دید شما به زندگی یونان باستان کاملا تغییر می‌دهند؛ از کشتار کودکان تا کامپیوتر آنالوگ پنج شی باستانی مرموز که هنوز هم راز و رمز آن‌ها برای انسان فاش نشده است راز قربانی کردن کودکان در قوم مایا سرانجام فاش شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*