قابلیت اندروید iOS 18

6 قابلیت اندروید که حتی iOS 18 هم نتوانست به آیفون ها بیاورد

علیرغم پیشرفت‌های زیاد iOS 18 نسبت به قبل، برخی قابلیت های اندروید هنوز هم در آیفون های اپل قابل دسترسی نیستند. اینجا به بررسی تعدادی از این قابلیت‌ها خواهیم پرداخت.

سیستم عامل آی او اس 18 اپل پر از قابلیت‌های جدید و جذابی است که برخی کاملا جدید و خلاقانه بوده و برخی دیگر قبلا در اندروید حضور داشته‌اند. در عین حال حتی علیرغم تمامی ویژگی‌های جدیدی که این سیستم عامل در اختیار کاربران آیفون قرار داده، برخی قابلیت‌ها همچنان مخصوص اندرویدی‌ها بوده و کاربران iOS قادر به تجربه‌شان نیستند.

قابلیت های سیستم عامل اندروید که حتی در iOS 18 هم حضور ندارند

قابلیت‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، مدت‌هاست که در اختیار کاربران گوشی‌های اندرویدی قرار دارند. با این وجود کاربران آیفون حتی در آی او اس 18 نیز باید حسرت آن‌ها را بخورند.

آیکون‌های سفارشی

آی او اس 18 تغییراتی «انقلابی» را در هوم اسکرین و کنترل سنتر رقم زد و امکان شخصی‌سازی برخی بخش‌های آن را در اختیار کاربران آیفون قرار داد. با این وجود استفاده از آیکون‌های سفارشی برای اپلیکیشن‌ها در بین این قابلیت‌های شخصی‌سازی حضور ندارد.

شخصی‌سازی آیکون مدت‌هاست که پای ثابت گوشی‌های اندرویدی است و کاربران قادرند با دانلود پک‌های مختلف آیکون، در چند گام ساده آیکون اپلیکیشن‌های خود را تغییر دهند. البته کاربران آیفون نیز می‌توانند با استفاده از ترفندهایی خاص آیکون اپلیکیشن‌ها را تغییر دهند. با این وجود فرآیند انجام این کار در آیفون‌ها بسیار محدودتر از اندرویدی‌ها بوده و مراحل انجام آن نیز سخت‌تر است.

در گجت نیوز بخوانید:
آموزش فعال کردن دارک مود برای آیکون های هوم اسکرین در آیفون با آپدیت iOS 18

پشتیبانی از چند کاربر

امکان پشتیبانی از چند کاربر مختلف یکی از ویژگی‌های مدیریتی قدیمی و ساده در گوشی‌های اندرویدی است که به واسطه آن چندین کاربر مختلف می‌توانند بدون آن که به اطلاعات شخصی یا تنظیمات سایرین دسترسی داشته باشند، به‌طور همزمان از یک گوشی یا تبلت استفاده کنند.

قابلیت اندروید iOS 18

این قابلیت اندروید در iOS 18 وجود ندارد. بنابراین اگر گوشی آیفون خود را به فرد دیگری قرض دهید، عملا تمام اطلاعات شخصی و تنظیماتتان را در اختیار او قرار داده‌اید. این مساله متاسفانه در iPad OS 18 هم وجود داشته و آسیب بیشتری به کاربری دستگاه وارد می‌کند؛ چراکه اساسا تبلت‌ها با هدف کارکرد گروهی ساخته شده‌اند.

نمایش همزمان چندین پنجره زیر یکدیگر (اسپلیت اسکرین)

شاید تعجب کنید که در سال 2024، آیفون که به ادعای اپل پیشرفته‌ترین گوشی موبایل در جهان است فاقد قابلیت مالتی تسکینگ بوده و نمی‌توان چندین اپلیکیشن را در آن به‌صورت همزمان زیر یکدیگر اجرا کرد. این قابلیت سال‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی حاضر است؛ به‌طوری که حتی میانرده‌ها و محصولات اقتصادی اندرویدی نیز قادرند دو اپلیکیشن مختلف را به‌طور همزمان و در زیر یکدیگر باز کنند.

اسپلیت اسکرین Android

البته شکی نیست که بیشترین استفاده از اسپلیت اسکرین مربوط به تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو است؛ چنانکه اپل این قابلیت را چند سالی‌ست که در آیپد او اس تعبیه کرده است. با این حال نبود این قابلیت در آیفون‌ها کاربری آن‌ها را در مقایسه با بسیاری گوشی‌های اندرویدی محدودتر کرده است.

کنترل دقیق‌تر روی اعلان‌ها

شکی نیست که وضعیت اعلان‌ها در سیستم عامل iOS بسیار آشفته‌تر از اندروید است. اپل البته قرار است به کمک هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس به‌طور خودکار به خلاصه کردن اعلان‌ها و نمایش آن‌ها بر اساس اولویت بپردازد. این قابلیت‌ها اما هرگز نمی‌توانند جلوی ورود اعلان‌های ناخواسته از اپلیکیشن‌های مختلف را بگیرند.

قابلیت اندروید iOS 18

در سیستم عامل اندروید، کاربران قادر خواهند بود نمایش نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی یا اعلان اپلیکیشن‌های خاص را متوقف کرده و حتی صدایی مختلف برای نوتیفیکیشن برنامه‌های مختلف تعیین کنند. این کنترل پیشرفته‌تر سیستم عامل اندروید در مقایسه با iOS قطعا با گذر زمان و نصب اپلیکیشن‌های مختلف بیشتر حس خواهد شد.

امکان تغییر اپلیکیشن پیش‌فرض نقشه

اپل در iOS 14 امکان تغییر برنامه‌های پیش‌فرض برای کاربری‌های مختلف را به این سیستم عامل افزود. با این حال از آن زمان تا کنون کاربران آیفون تنها قادرند اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مرورگر و ایمیل خود را تغییر دهند. این مساله باعث شده که آیفون‌داران عملا برای مسیریابی تنها محدود به اپلیکیشن نقشه‌های اپل باشند که هرچند در آمریکا جایگزین مناسبی برای گوگل مپس به شمار می‌رود، اما در سایر نقاط دنیا چندان قابل اتکا نیست.

اپلیکیشن پیش‌فرض نقشه

از سوی دیگر اما کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانند به هر اپلیکیشن نقشه‌ای که مایلند دسترسی داشته باشند و حتی اپلیکیشن مربوط به آن‌ها را نیز به‌سادگی از فروشگاه گوگل پلی یا سایر فروشگاه‌ها دانلود کنند.

این آزادی عمل همواره برگ برنده گوشی‌های اندرویدی نسبت به آیفون بوده و صرفا محدود به اپلیکیشن نقشه نیست. اندرویدی‌ها قادرند اپلیکیشن‌های پیش‌فرض باز کردن محتوای صوتی تصویری، لانچر یا حتی دستیار هوشمند خود را نیز مطابق سلیقه‌شان تغییر دهند. این درحالی‌ست که «سیری» نه چندان باهوش تنها گزینه آیفون‌داران است.

نصب اپلیکیشن روی دیگر دستگاه‌ها از راه دور

علیرغم این که کیفیت اپلیکیشن‌های اپ استور در مقایسه با فروشگاه گوگل پلی بالاتر است، اما گوگل پلی آزادی عمل بیشتری به کاربرانش می‌دهد. برای مثال کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانند از طریق فروشگاه پلی استور هر اپلیکیشنی که مایل هستند را روی هر دستگاه دیگر که به اکانت گوگلشان متصل است نصب کنند.

نصب اپلیکیشن از راه دور

نزدیک‌ترین قابلیت اپ استور به این ویژگی امکان نصب اپلیکیشن‌های خریداری و دانلود شده روی همه دستگاه‌های متصل به یک اپل آیدی واحد است.

در گجت نیوز بخوانید:
اپل در iOS 18 ویژگی ارسال پیام از طریق اتصال ماهواره‌ای را در اختیار کاربران می‌گذارد چرا آیفون ۱۶ استاندارد بهترین پرچمدار ۲۰۲۴ اپل خواهد بود؟ آی او اس ۱۸ این دو مشکل بزرگ شارژ آیفون را حل می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*