دامیننس

نگاهی به رابطه دامیننس بیت کوین و تتر و اهمیت آن در بازار کریپتو

رابطه بین بیت کوین و تتر (USDT) همیشه موضوع داغی در گفتمان‌های مختلف در فضای کریپتو بوده است. ازطرفی، تحلیل دقیق رابطه دامیننس بیت کوین و تتر از جمله شاخص‌هایی است که همیشه مورد توجه تحلیلگران قرار داشته است؛ چرا که به درک عمیق روندهای حاکم بر بازار و تنظیم استراتژی‌های معاملاتی کمک شایانی می‌کند. ولی پیش از آن‌که بتوانیم تحلیل درستی از این رابطه داشته باشیم باید به چند سوال کلیدی مثل دامیننس چیست؟ دامیننس بیت کوین چیست و رابطه بین دامیننس بیت کوین و تتر چیست، پاسخ دهیم.

دامیننس چیست؟

دامیننس (Dominance) در لغت به‌معنای تسلط و چیرگی است و در اصطلاح ارزهای دیجیتال، به میزان نقدینگی و حجمی از ارزش بازار گفته می‌شود که یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین به خود اختصاص می‌دهد. حتماً با این تعریف می‌توانید حدس بزنیم که دامیننس بیت کوین چیست.

دامیننس بیت کوین که برخی از آن با عنوان “سهم بیت کوین در بازار” نیز یاد می‌کنند، درصدی از کل ارزش بازار کریپتو را نشان می‌دهد که در اختیار بیت کوین قرار دارد و به‌نوعی، نشانگر قدرت نفوذ این رمزارز در برابر سایر دارایی‌های دیجیتال است. تحلیلگران از این شاخص کلیدی برای سنجش و ارزیابی روند بازار استفاده می‌کنند. با نگاهی به نمودار دامیننس بیت کوین متوجه می‌شوید که این معیار در گذر زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است. در این تصویر که دامیننس بیت کوین را با رنگ آبی نشان می‌دهد، می‌بینیم که از سال 2009 که به‌دلیل نبود هیچ رقیبی در بازار، کل نقدینگی بازار کریپتو در دستان بیت کوین بوده است، این شاخص در مسیری نزولی حرکت کرده است.

دامیننس

در حقیقت، ورود دارایی‌های جدید به دنیای کریپتو و پذیرش آنها در میان مردم، باعث شد چیرگی بیت کوین در بازار کمتر و کمتر شود تا این‌که در اواخر سال 2016 برای اولین بار به زیر 50 درصد رسید. علی‌رغم بازیابی محدودی که بعد از این دوره شاهد بودیم، از اواخر سال 2021 تاکنون، دامیننس بیت کوین در محدوده 40 تا 45 درصد در نوسان بوده است.

به‌طور کلی، می‌توان ادعا کرد که افزایش دامیننس بیت کوین به ‌معنای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به این دارایی دیجیتال، به‌ویژه در اوج بحران و ناپایداری بازار است. در این مواقع، حس ریسک‌پذیری در بازار کمتر شده و تمرکز سرمایه‌گذاران روی یک دارایی مطمئن‌تر قرار می‌گیرد. ولی کاهش دامیننس نشان می‌دهد که توجه سرمایه‌گذاران در مقاطعی، بیشتر معطوف به آلت کوین‌ها بوده است. همین سیگنال ساده می‌تواند به تعیین یک استراتژی سرمایه‌گذاری موفق کمک کند.

دامیننس تتر چیست؟

دامیننس تتر (USDT) هم درست همانند بیت کوین، به میزان نقدینگی تتر در بازار اشاره دارد. این دارایی به‌عنوان بزرگ‌ترین استیبل کوین با پشتوانه دلاری، کاربرد گسترده‌ای در معاملات بازار کریپتو دارد، به‌طوری‌که بخش اعظم تراکنش‌ها به وسیله آن انجام می‌گیرد و می‌توان گفت که یک عامل اصلی در تعیین نقدینگی و تسهیل انجام تراکنش‌ها در بازار است.

دامیننس تتر (USDT) از تقسیم ارزش بازار آن بر ارزش تجمعی بازار رمزارزها به‌دست می‌آید. از آنجا که قیمت تتر ثابت و همیشه معادل 1 دلار آمریکا است، می‌توان گفت که ارزش بازار این استیبل کوین، معادل توکن‌های در گردش آن است. پس افزایش دامیننس تتر نشان‌دهنده افزایش تعداد توکن‌های در گردش بازار و کاهش این معیار به معنای کاهش تعداد توکن‌های در گردش آن است.

*فرمول تعیین دامیننس تتر عبارتست از ارزش بازار تتر تقسیم بر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ضرب در 100

جالب است بدانید بر خلاف بیت کوین، دامیننس تتر از ابتدای عرضه این دارایی، روندی افزایشی را تجربه کرده است. این روند را می‌توان با نوسانات زیاد بازار کریپتو در مقابل ارزش ثابت و پایدار تتر توجیه کرد. به‌عبارت دیگر، هر زمان احساس ناامنی بر بازار چیره شده است، معامله‌گران به خرید تتر روی می‌آورند.

این معیار از آن جهت برای معامله‌گران اهمیت دارد که افزایش آن نشانگر فروش گسترده ارزهای دیجیتال و تبدیل به تتر بوده که با احتمال نزولی شدن روند بازار همراه است. در مقابل، از کاهش دامیننس تتر می‌توان این‌گونه استنباط کرد که موج خرید گسترده‌ای در بازار حاکم شده است و احتمالاً به‌زودی شاهد آغاز روند صعودی در بازار خواهیم بود.

رابطه دامیننس بیت کوین و تتر چیست؟

به عقیده بسیاری، رابطه بیت کوین و تتر در بازار رمزارزها، درست همانند رابطه طلا و دلار در بازار جهانی است. در بازارهای سنتی شاهد هستیم که در دوره‌های بحران، سرمایه‌گذاران عمدتاً به سمت دارایی‌هایی مانند طلا یا اوراق قرضه دولتی گرایش پیدا می‌کنند.

همان‌طور که اشاره کردیم، وقتی شاخص تتر روند افزایشی پیدا می‌کند، به احتمال زیاد ناشی از آن است که معامله‌گران در حال خروج از بازار بیت ‌کوین و خرید تتر هستند. این واقعیت، نشانه‌ای از کاهش تقاضای بیت کوین و سیگنالی قابل اعتماد برای خروج پول از بازار است. به بیان ساده‌تر، رابطه معکوس دامیننس تتر با رشد بازار و ارزش بیت کوین نشان می‌دهد که هرچه دامیننس تتر بیشتر شود، احتمال سقوط قیمت بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال بیشتر خواهد بود. چرا که سرمایه‌گذاران برای محافظت از سرمایه خود در برابر ضررهای احتمالی، آن را به تتر تبدیل می‌کنند. این وضعیت معمولاً نشان‌دهنده غلبه احساس ترس بر بازار است.

در مقابل، کاهش دامیننس تتر نشانه‌ای از افزایش احساسات مثبت در میان سرمایه‌گذاران است. چون به‌دلیل وجود ریسک‌پذیری بیشتر، تصمیم گرفته‌اند دارایی خود را از یک منبع با ارزش ثابت به رمزارزی با قیمت نوسانی تبدیل کنند. این اعتماد به پتانسیل بازار می‌تواند سیگنال خوبی برای معامله تتر با بیت کوین باشد.

ناگفته نماند که شرایط فوق زمانی به‌درستی قابل استناد است که رهبری بازار در دستان بیت کوین باشد. یعنی همزمان با آغاز فصل آلت کوین‌ها یا به‌اصطلاح آلت سیزن که قیمت و دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد، ممکن است چنین رابطه‌ای به‌طور کامل برقرار نباشد. با این توضیح متوجه شدیم که چرا رابطه میان دامیننس بیت کوین و تتر، نوعی همبستگی معکوس است و افزایش یکی منجر به کاهش دیگری می‌شود.

به‌طور کلی، جذب سرمایه‌های نقدی و تبدیل رمزارزها به تتر یا برعکس، دو عاملی هستند که باعث کاهش یا افزایش دامیننس تتر در بازار می‌شوند.

دامیننس

رابطه دامیننس تتر با شاخص ترس و طمع در بازار

شاخص ترس و طمع معیاری است که تحلیلگران برای تعیین احساسات و رفتارهای کاربران در بازار از آن استفاده می‌کنند و معمولاً به شکل عددی بین ۱ تا ۱۰۰ بیان می‌شود. در مواقعی که ترس، احساس غالب بر جامعه است، فشار فروش بر ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد. این موج فروش معمولاً با افزایش خرید تتر همراه است که به‌نوبه‌خود باعث افزایش دامیننس تتر نیز می‌شود. ولی همزمان با غلبه احساس طمع، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند با پیروی از هیجانات بازار، تترهای خود را برای خرید یک دارایی بفروشند؛ این امر باعث کاهش ارزش بازار و درنتیحه دامیننس تتر می‌شود. البته نباید فراموش کرد که اگر همزمان با افزایش بازار تتر شاهد افزایش ارزش بازار آلتکوین‌ها نیز باشیم، برخلاف انتظار، دامیننس تتر کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر رابطه دامیننس بیت کوین و تتر بر بازار کریپتو

در اکثر مواقع تعیین روند دقیق بازار چندان کار ساده‌ای نیست. مثلاً در شرایطی که بازار اصطلاحاً در محدوده رنج قرار گرفته است یا یک موج صعودی یا نزولی شدید و ناگهانی در حال شکل‌گیری است، تحلیل روند بازار دشوار خواهد بود. در این مواقع تحلیلگران و معامله‌گران برای پیش‌بینی آینده بازار از دامیننس تتر استفاده می‌کنند. توجه به خطوط حمایت و مقاومت در نمودار نوسانات دامیننس تتر می‌تواند سیگنال خوبی برای پیش‌بینی روند کلی بازار باشد.

برای درک بهتر این موضوع، افت ۵۲ درصدی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ را در نظر بگیرید که منجر به کاهش قیمت از محدوده 67 هزار دلار تا مرز 30 هزار دلار شد. در آن زمان، دامیننس تتر حدوداً ۲ درصد افزایش یافت. ماه نوامبر 2022 وقتی قیمت بیت کوین در حدود 67 هزار دلار بود، دامیننس تتر در محدوده حمایتی ۲.۵ درصد قرار داشت. ولی همزمان با سقوط قیمت تا مرز 30 هزار دلار، دامیننس تتر به حدود ۵.۳ درصد رسید. با همین نمونه ساده رابطه معکوس دامیننس این دو دارایی به خوبی قابل درک است.

گفتنی است که گاهی این رابطه منجر به بروز نگرانی‌هایی در خصوص تأثیر بالقوه تتر بر ثبات بازار کریپتو شده است. برخی از منتقدان براین باورند که ارزش تتر به طور کامل با دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود؛ این استدلال باعث می‌شود مسائلی در رابطه با یکپارچگی این استیبل کوین و پتانسیل آن برای تحریک بازار مطرح شود.

چگونه از رابطه دامیننس بیت کوین و تتر به‌نفع خود استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم، دامیننس تتر و بیت کوین، شاخص بسیار مهمی برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال هستند. برای روشن‌تر شدن موضوع، فرض کنید دامیننس بیت کوین در بازار در حال افزایش است. این افزایش به معنای رشد نقدینگی بیت کوین در نتیجه افزایش تقاضا و خرید بیشتر از سوی سرمایه‌گذاران است. افزایش تقاضا برای یک دارایی معمولاً با رشد قیمت همراه می‌شود، به‌خصوص اگر این دارایی مثل بیت کوین دارای عرضه‌ای محدود باشد. افزایش دامیننس بیت کوین به عنوان یک سیگنال مهم و کاربردی، می‌تواند به شما در تشخیص زمان درست خرید بیت کوین کمک کند.

از طرف دیگر، همانطور که اشاره شد، افزایش دامیننس تتر معمولاً به این معنی است که معامله‌گران، به دلایلی مثل بی‌ثباتی بازار، سرمایه خود را به سمت استیبل کوین تتر هدایت می‌کنند. این وضعیت می‌تواند سیگنالی قابل اعتماد برای فروش بیت کوین باشد.

درک این‌که سرمایه‌گذاران چگونه در زمان‌های مختلف نسبت به دامیننس بیت کوین واکنش نشان می‌دهند، می‌تواند به شما کمک کند به‌عنوان یک تحلیلگر یا سرمایه‌گذار، بهترین استراتژی را برای مدیریت پرتفوی خود طراحی کنید. معامله‌گرانی که بر اساس شرایط، عرضه و تقاضای بازار را تحلیل می‌کنند، دامیننس بیت کوین را به عنوان شاخصی برای بازه‌های زمانی طولانی‌مدت مورد بررسی قرار می‌دهند.

به عبارت دیگر، دامیننس بیت کوین می‌تواند به‌عنوان یک شاخص برای تحلیل روندهای بازار و تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری روی بیت کوین یا تتر مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به سیگنال‌های احتمالی اشاره خواهیم کرد که می‌توانید با تحلیل دامیننس بیت کوین و تتر به دست آورده و استراتژی سرمایه‌گذاری خود را بر مبنای آن بچینید. البته باید در نظر داشته باشید که با تکیه بر یک سیگنال و شاخص واحد نمی‌توانید رفتار قطعی بازار را تشخیص دهید. بلکه برای این کار به دانش کافی در زمینه تحلیل‌ تکنیکال و فاندامنتال نیاز دارید تا بتوانید تصمیمات منطقی و اصولی را پیش از سرمایه‌گذاری اتخاذ کنید.

  • اگر دامیننس بیت کوین افزایشی و دامیننس تتر کاهشی باشد، در صورت افزایش قیمت بیت کوین، سیگنال خرید بیت کوین صادر می‌شود.
  • اگر دامیننس بیت کوین و تتر همزمان کاهشی باشند، ولی این کاهش ناشی از خروج ارز از بازار نباشد، آغاز یک بازار گاوی برای آلتکوین‌ها یا آلت سیزن محتمل بوده و سیگنال خرید آلتکوین‌ها مشاهده می‌شود.
  • در مورد آخر، چنانچه دامیننس بیت کوین کاهشی و دامیننس تتر افزایشی باشد و کاهش قیمت بیت کوین مشاهده شود، نشانه‌های بازار نزولی بیت کوین احساس شده و سیگنال فروش این دارایی مشاهده می‌شود.

اشاره کردیم که ممکن است در برخی مواقع دامیننس بیت کوین با قیمت آن رابطه مستقیمی نداشته باشد. وقتی قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند ولی دامیننس آن رو به کاهش می‌گذارد یا حداقل بدون تغییر باقی می‌ماند، به این معناست که قیمت آلتکوین‌ها با قدرت بیشتری نسبت به بیت کوین در حال افزایش است. با آغاز فصل آلتکوین‌ها افزایش قیمت این نوع از دارایی‌های دیجیتال نسبت به افزایش قیمت بیت کوین بیشتر بوده و اجازه نمی‌دهد بیت کوین کنترل بازار را در دست بگیرد.

در مقابل وقتی دامیننس با وجود افت قیمت بیت کوین، در مسیر رشد قرار می‌گیرد، از خروج حجم زیاد نقدینگی از بازار آلتکوین‌ها خبر می‌دهد. در این مواقع جریان خروج سرمایه از آلتکوین‌ها بیشتر از بیت کوین است. به همین جهت باید آماده سقوط شدید قیمت آنها باشیم. به طور معمول، انتشار اخبار منفی باعث بروز چنین حالتی در بازار می‌شود. این سیگنال‌های خرید و فروش مختلف می‌توانند به شما برای تصمیم‌گیری درمورد سرمایه‌گذاری روی رمزارزها کمک کنند.

نبرد همیشگی بیت کوین و تتر برای تسلط بر بازار

بیت کوین به‌عنوان رهبر بلامنازع بازار و تتر به‌عنوان بزرگترین استیبل کوین بازار، به دوقطب اصلی اکوسیستم کریپتو تبدیل شده‌اند. تسلط هر یک از این دو دارایی در بازار که تحت عنوان دامیننس بیت کوین و دامیننس تتر شناخته می‌شود و همبستگی معکوس میان آنها، می‌تواند تاثیر زیادی بر روند حاکم بر بازار کریپتو داشته باشد. تحلیلگران از این رابطه معکوس برای تشخیص روندهای بازار و تعیین استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند. پس درک این‌که دامیننس بیت کوین چگونه می‌تواند روی تتر و قیمت سایر ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد، برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران مالی به یک ضرورت تبدیل شده است. چرا که به آن‌ها کمک می‌کند استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را به‌شکلی بهینه و آگاهانه تنظیم کنند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*