مقایسه‌ی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با آیپد پرو ۹.۷ اینچی

تفاوت‌های دو نسخه‌ی آیپد پرو چیست: مقایسه‌ی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با آیپد پرو ۹.۷ اینچی

اپل با معرفی آیپد پرو ۹.۷ اینچی در کنفرانس دوشنبه شب، در واقع فاصله‌ی خالی بین آیپد ایر ۲ و آیپد پرو را پر کرد. هرچند که آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی و مدل ۹.۷ اینچی بسیار شبیه هم هستند اما تفاوت‌های مهمی هم بین آنها وجود دارد. در ادامه با مقایسه‌ی این دو در گجت نیوز همراه باشید.

شاید این موضوع را کامل متوجه نشده باشید اما سیاست اقتصادی اپل گاهی اوقات بسیار پیچیده است. مثلا خیلی از کارشناسان معتقدند که هدف اپل از معرفی آیفون ۵C این بوده است که خریداران بیشتری جلب آیفون ۵ اس شوند و فروش خود ۵C اهمیتی برای اپل نداشته است. حالا به نظر می‌رسد اپل یک‌بار دیگر از یکی از تکنیک‌های هوشمندانه‌ی خود استفاده کرده است و با معرفی یک آیپد پروی کوچک‌تر، قصد دارد برتری آیپد پرو (iPad Pro) را بیشتر به رخ بکشد با این تفاوت که این‌بار، آیپد پروی کوچک‌تر هم بسیار خواستنی به نظر می‌رسد و فروش خوبی را تجربه خواهد کرد: یک تیر و دو نشان!

البته با توجه به این موضوع که قیمت آیپد ایر ۲ به میزان ۱۰۰ دلار کاهش یافته است، می‌توان معرفی آیپد پرو ۹.۷ اینچی را به عنوان خداحافظی محترمانه‌ی اپل با خانواده‌ی ایر نیز تلقی کرد.

آیپد پرو را در چرخه‌ی تبلت‌های اپل می‌توان بین آیپد ایر ۲ و آیپد پرو قرار داد. حالا کاربرانی که می‌خواهند یک تبلت بزرگ‌تر و به مراتب قدرت‌مندتر را خریداری کنند (به خصوص دارندگان آیپد ایر ۲) دو انتخاب را در پیش دارند: یک آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با قیمت بالاتر و نمایشگر بزرگ‌تر و یک آیپد پرو ۹.۷ اینچی با قیمت و ابعاد کم‌تر. اما به غیر از قیمت و ابعاد، تفاوت‌های دیگری نیز بین این دو برادر وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

قابلیت‌های دوربین؛ برتری مطلق با برادر کوچک‌تر

آیپد پروی ۱۲.۹ اینچی از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی iSight در پشت خود بهره می‌برد درحالی که آیپد پرو ۹.۷ اینچی دارای یک دوربین iSight با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است. نقطه‌ی ضعف دوربین پشتی آیپد کوچک‌تر، بیرون زدگی لنز آن است. دوربین آیپد Pro بزرگ‌تر دارای دریچه‌ی نوردهی f/2.4 است و می‌تواند تصاویر پانوراما تا ابعاد حداکثر ۴۳ مگاپیسکلی را تهیه کند. این مقدار در آیپد پرو ۹.۷ اینچی f/2.2 است و تصاویر پانوراما نیز تا سقف ۶۳ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند.

مقایسه‌ی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با آیپد پرو ۹.۷ اینچی

همچنین مدل کوچک‌تر دارای تکنولوژی True Tone flash است که باعث می‌شود هنگام عکس‌برداری در محیط تاریک، نور فلاش به صورت ترکیبی از LED‌های سفید و کهربایی پخش شود و تعادل رنگ سفید بالاتر برود؛ عکس‌های گرفته شده با این نوع فلاش دارای رنگ‌های واقعی‌تری هستند.

جالب است بدانید که iPad Pro کوچک‌تر دارای فناوری ذخیره‌ی تصاویر زنده به صورت گیف (Live Photos) است و از قابلیت‌های local tone mapping و کاهش نویز بیشتری برخوردار است؛ درحالیکه آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی هیچ‌کدام از این ها را ندارد.

در بحث دوربین جلو هم مدل کوچک‌تر بهتر عمل می‌کند و دارای دوربین ۵ مگاپیکسلی و قابلیت Retina Flash است. با استفاده از این قابلیت، هنگام سلفی گرفتن در محیط‌های تاریک، نمایشگر رتینای آیپد، سه برابر حالت معمولی نوردهی انجام می‌دهد و مانند یک فلاش مجازی عمل می‌کند. مدل ۱۲.۹ اینچی از این قابلیت برخوردار نیست و دوربین جلوی آن هم ۱.۲ مگاپیکسلی است (شوخی می‌کنید؟ ۱.۲ مگاپیکسل؟!).

در هنگام فیلم‌برداری هم آیپد کوچک‌تر بهتر عمل می‌کند و می‌تواند به صورت ۴K و با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه تصاویر را ضبط کند. آیپد بزرگ‌تر همین نرخ را حفظ کرده است با این تفاوت که حداکثر می‌تواند با کیفیت ۱۰۸۰p تصاویر را ذخیره کند. آیپد پروی ۹.۷ اینچی می‌تواند فیلمبرداری به صورت صحنه آهسته را به صورت ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای کیفیت ۱۰۸۰p و ۲۴۰ فریم بر هر ثانیه برای کیفیت ۷۲۰p انجام دهد در حالیکه برادر بزرگ‌تر تنها می‌تواند با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه و با کیفیت ۷۲۰p این کار را انجام دهد!

در نهایت این را هم بگوییم که مدل کوچک‌تر به صورت انحصاری از قابلیتی به نام “cinematic video stabilization” برخوردار است که باعث می‌شود فیلم‌برداری با ثبات بیشتر و نقطه‌ی کانونی بسیار محکمی انجام شود و تکان‌های دست فیلمبردار و سوژه باعث از بین رفتن یکنواختی تصاویر نشود.

مقایسه‌ی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با آیپد پرو ۹.۷ اینچی

باتری؛ برتری مدل کوچک‌تر ادامه دارد!

آیپد Pro بزرگ‌تر دارای باتری با ظرفیت شارژدهی ۳۸.۵ وات بر ساعت و مدل ۹.۷ اینچی دارای باتری با ظرفیت شارژدهی ۲۷.۵ وات بر ساعت است. اما به لطف تفاوت در ابعاد نمایشگر، هر دو مدل آیپد پرو دارای عمر باتری یکسانی هستند؛ ۱۰ ساعت استفاده‌ی مداوم از وب (۹ ساعت استفاده از LTE). تنها تفاوت این است که باتری آیپد کوچک‌تر، سریع‌تر شارژ می‌شود.

طراحی؛ دوقلوهای یکسان

به هرحال هر دوی این تبلت‌ها نام iPad Pro را به دوش می‌کشند و زبان طراحی جفت‌شان هم یکسان است. تنها تفاوت در اعداد است، جایی‌ که مدل ۹.۷ اینچی دارای وزن ۰.۴۳۵ کیلوگرم و مدل بزرگ‌تر دارای وزن ۰.۷۱۱ کیلوگرم است. ضخامت مدل ۱۲.۹ اینچی ۶.۹ میلی‌متر است و مدل کوچک‌تر، ۶.۱ میلی‌متر ضخامت دارد؛ همین اختلاف ضخامت اپل را مجبور کرده است که دوربین این مدل را به صورت بیرون زده طراحی کند.

screen-shot-2016-03-21-at-3-52-10-pm

فعال بودن دائمی HEY SIRI

تفاوت عجیب بین این دو مدل اینجاست که آیپد پروی بزرگ‌تر تنها وقتی که به برق متصل باشد دارای این قابلیت است اما کاربران در مدل کوچک‌تر می‌توانند هر زمان که بخواهند با گفتن عبارت HEY SIRI، بدون لمس آیپد از دستیار صوتی دیوایس خود استفاده کنند. این تفاوت با توجه به این که هر دو مدل از پردازنده‌ی A9X و چیپست M9 بهره می‌برند، کمی عجیب است.

نمایشگر؛ قابلیت‌های جذاب مدل کوچک‌تر

مهم‌ترین تفاوت در این بخش را اندازه‌ی نمایشگرها رقم می‌زند و آیپد پروی بزرگ‌تر، دارای نمایشگر ۱۲.۹ اینچی و مدل کوچک‌تر دارای نمایشگر ۹.۷ اینچی هستند. شاید این را بتوان بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت آیپد بزرگ‌تر نامید زیرا طرفداران نمایشگرهای بزرگ‌تر، این روزها بیشتر از کوچک پسندها هستند و عدد ۳.۲ اینچ، تفاوت بزرگی است.

همچنین آیپد پرو ۹.۷ اینچی اولین دیوایس اپل است که از نمایشگری با قابلیت True Tone بهره می‌برد. این قابلیت آن‌طور که اپل گفته است باعث می‌شود که نور نمایشگر و رنگ‌های آن با توجه به شرایط محیط تغییر کنند (از این قابلیت بعدها بیشتر خواهیم شنید). همچنین آیپد پرو ۹.۷ اینچی یک ویژگی دارد که آنرا تبدیل به محبوب‌ترین تبلت فیلم بازها می‌کند: کمترین انعکاس نور در بین تمام تبلت‌ها! این یعنی که نمایشگر این تبلت بسیار نزدیک به نمایشگرهای مات عمل می‌کند و انعکاس نور و تبدیل شدن آن به یک نیمه – آینه اتفاق نمی‌ا‌فتد!

مقایسه‌ی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با آیپد پرو ۹.۷ اینچی

قابلیت دیگر برادر کوچک‌تر این است که نمایشگر آن از گستره‌ی وسیع‌تری از رنگ‌ها پشتیبانی می‌کند؛ به این معنی که تیره‌ترین و روشن‌ترین حالت رنگ‌های RGB نیز در آن نمایش داده می‌شود (هرچه این مقدار بیشتر شود، تفاوت رنگ‌های بیشتری قابل عرضه خواهد بود و مثلا تفاوت رنگ سبز درختان مختلف بیشتر قابل درک است).

تفاوت در فناوری‌های ارتباطی

iPad پرو ۹.۷ اینچی اولین آیپدی است که اپل قابلیت LTE Advanced را در آن بکار برده است. این قابلیت به زبان ساده یعنی اینکه آیپد پرو کوچک‌تر هنگام اتصال به اینترنت موبایل می‌تواند ۵۰ درصد سریع‌تر عمل کند و شما اینترنت سیمکارت (cellular) را با سرعت ۵۰ درصد بالاتری تجربه خواهید کرد.

آیپد پرو کوچک‌تر همچنین اولین مدلی است که از قطعه‌ای تحت عنوان Apple SIM برخوردار است و به گفته‌ی اپل این سیمکارت به صورت بین المللی عمل خواهد کرد و کاری می‌کند تا در آینده و درصورت سفر به کشورهای دیگر، به آسانی بتوانید اپراتور خود را عوض کنید و از طرح‌های مصرف و سرویس‌های اینترنتی اپراتور جدید بهره ببرید.

گزینه‌های خرید

آیپد پروی کوچک‌تر، ارزان‌تر هم هست و تقریبا گزینه‌های متنوع‌تری را هم در اختیار خریداران قرار می‌دهد . مدل ۹.۷ اینچی دارای یک رنگ اضافه هست و خریداران می‌توانند رنگ طلایی سرخ (Rose Gold) آن را هم سفارش دهند. اطلاعات گزینه‌های پیش روی خریداران به صورت زیر است:

آیپد پرو ۹.۷ اینچی

  • مدل Cellular
    • ۳۲ گیگابایت
    • ۱۲۸ گیگابایت
    • ۲۵۶ گیگابایت
  • مدل Wi-Fi
    • ۳۲ گیگابایت
    • ۱۲۸ گیگابایت
    • ۲۵۶ گیگابایت

آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی

  • مدل Cellular
    • ۱۲۸ گیگابایت
    • ۲۵۶ گیگابایت
  • مدل Wi-Fi
    • ۳۲ گیگابایت
    • ۱۲۸ گیگابایت
    • ۲۵۶ گیگابایت

جمع بندی

شاید با توجه به آمار و ارقامی که در بالا بررسی کردیم، مدل ۹.۷ اینچی آیپد پرو دارای برتری مطلق باشد. اما دو نکته را باید در نظر بگیرید: تفاوت اندازه‌ی نمایشگر این دو تبلت با یکدیگر بسیار زیاد است و ۳.۲ اینچ تفاوت، می‌تواند این دو تبلت را در دو کلاس کاملا جداگانه قرار دهد.

مقایسه‌ی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با آیپد پرو ۹.۷ اینچی

نکته‌ی دوم هم این است که آیپد پروی کوچک‌تر به نوعی می‌تواند پیش نمایش قابلیت‌هایی باشد که قرار است به نسل بعدی آیپد پرو اضافه شود و در صورتی که اپل این قابلیت‌ها را به مدل بزرگ‌تر هم اضافه کند (که می‌کند)، آن وقت برتری قاطع نصیب مدل ۱۲.۹ اینچی خواهد شد.

اما تا آن زمان، آیپد پرو ۹.۷ اینچی بهترین گزینه‌ی خرید برای کاربرانی است که می‌خواهند دیوایس خود را از آیپد ایر ۲ و یا مدل‌های قدیمی‌تر ارتقا دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*