گرمای هوا

آمار ترسناک مدیرعامل توانیر از وضعیت گرمای هوا در تابستان امسال ایران

مدیرعامل توانیر با اشاره به رکورد بی سابقه گرمای هوا در ۵۰ سال اخیر، به افزایش میزان مصرف برق به تبع آن و لزوم اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد.

طبق آخرین اخبار داخلی و بنا به اعلام شرکت توانیر، تابستان امسال یکی از گرم‌ترین و سخت‌ترین تابستان های سال های اخیر است و به ازای هر یک درجه افزایش دما، حدود ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود. این افزایش مصرف که واسطه استفاده از کولرها و وسایل سرمایشی است، با واکنش مدیرعامل شرکت توانیر همراه بود و این مقام مسئول اظهارات مهمی در این زمینه داشته است.

هشدار مدیرعامل توانیر افزایش بی‌سابقه گرمای هوا و مصرف برق

گرمای هوا

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه تغییرات میانگین دما نسبت به سال گذشته افزایش یافته و مصرف برق این روز‌ها رکورد زده است، گفت:

این نکته را اول اشاره کنم که به ازای هر یک درجه افزایش دما در کشور حدود 1800 مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود که این به دلیل استفاده از کولر‌ها و وسایل سرمایشی است. همچنین بر اساس گزارشات سازمان هواشناسی و پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود، از 15 تیرماه تا 15 مردادماه معمولا دوره بی هنجاری دمایی هست.

مشهدی با بیان اینکه پیش‌بینی هواشناسی افزایش 5 درجه‌ای دما بوده، عنوان داشت که در مکان‌های مختلف و استان‌های مختلف این عدد متفاوت بود ولی از رکورد‌هایی که امسال به دست آمده، مثلا در شهرستان اهواز بیش از 7 روز دمای آن در حدود 10 روز قبل بیش از 50 درجه بود که تاکنون طی 50 سال اخیر بی‌سابقه بود و این عدد بسیار بزرگی است.

گرمای هوا

همچنین وی گفت:

ما در بخش برق متوسط موزون دما را محاسبه می‌کنیم. اعدادی که به دست آمده بود 39 و 3 دهم درجه سیلیسیوس افزایش دما در کل کشور را داشتیم که عدد بسیار بزرگی هست و عددی که رکورد زده شد و نصاب جدیدی که به دست آمد 77 هزار و 514 مگاوات است که بیش از 4 هزار مگاوات به میزان مصرف برق کشور اضافه شده است.

مدیرعامل توانیر ابراز داشت که برای پاسخگویی به این میزان مصرف برق ناشی از گرمای هوا است باید 6 هزار مگاوات نیروگاه احداث بشود که همین میزان رشد مصرف را پاسخگو باشد. همچنین وی اعلام کرد که بر اساس محاسبات انجام شده در حوزه توسعه ظرفیت نیروگاهی، چه شبکه‌های برق، چه هوشمند سازی، سالانه نیاز به حداقل 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت برق نیازمند هستیم که بتوانیم پاسخگوی این میزان رشد مصرف باشیم اما اصلاح الگوی مصرف و رعایت پارامترهای موجود در این زمینه می‌تواند تا حدود زیادی کمبود برق را جبران نماید.

همچنین بخوانید:
شرکت توانیر: ماینرهای غیرمجاز را لو بدهید، ۱ میلیون جایزه بگیرید کشورهای جهان چه میزان از برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته ای تامین می‌کنند؛ ایران کجای لیست قرار دارد؟ آیا پانل های خورشیدی می‌توانند خودروهای برقی را شارژ کنند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*