سلاح ترور ترامپ

نگاهی به اسلحه مرگباری که دونالد ترامپ با آن ترور شد

رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ در کمپین تبلیغاتی خود به وسیله یک سلاح مرگبار ترور شد. در ادامه با جزئیات فنی و مشخصات اسلحه ای که ترامپ با آن ترور شد آشنا می‌شویم.

به نظر می‌رسد که ترور کردن رئیس جمهور یا حداقل رئیس جمهور سابق، به یک سنت در آمریکا تبدیل شده است. از ترور موفق جان اف کندی تا تلاش برای از میان برداشتن ریگان و حالا، سو قصد به جان دونالد ترامپ، همگی بخشی از کتاب دانش آموزان آمریکایی خواهند بود. رسانه گجت نیوز هم به رسم رسالت خبری خود، قصد دارد تا ابعاد جذاب‌تری از این قضیه را روشن کند. سوای مسائل سیاسی، در این مطلب قصد داریم تا به جزئیات فنی و مشخصات سلاح جذابی که دونالد ترامپ به وسیله آن ترور شد، نگاهی داشته باشیم.

اسلحه AR-15، سلاح ترسناک در ترور دونالد ترامپ

اسلحه ترور کردن دونالد ترامپ

تفنگ AR-15 که از روی تفنگ AR-10 ساخته شده و در حادثه ترور دونالد ترامپ مورد استفاده قرار گرفت، یک سلاح سبک آمریکایی است که در ابتدا برای ارتش آمریکا طراحی شده بود. این تفنگ بعداً توسط شرکت کلت بهینه سازی و به بازار غیرنظامی نیز عرضه شد. در این عملیات تروریستی که توسط یک جوان 20 ساله آمریکایی انجام شده بود، سر جمع 8 گلوله از فاصله 120 متری شلیک شد که علاوه بر آسیب به گوش ترامپ، یک مرد دیگر فوت و یک فرد دیگر به شدت مجروح شده است. همچنین ایلان ماسک به شدت از ترامپ حمایت و برای او آرزوی بهبودی کرده است.

سلاح ترور ترامپ

تصویر گلوله در چند میلی متری صورت ترامپ

مدل‌های غیرنظامی معمولاً نیمه‌خودکار هستند، در حالی که مدل‌های اولیه می‌توانستند به‌طور رگباری شلیک کنند. AR-15 در جنگ‌های ویتنام، عراق و افغانستان و همچنین توسط نیروهای انتظامی ایالات متحده به دلیل عملکرد بهتر گلوله و در عین حال حفظ اندازه جمع و جور، مورد استفاده قرار گرفته است. این تفنگ از فشنگ های 223 رمینگتون یا 5.56x45mm ناتو استفاده می کند.

جزئیات حادثه ترور دونالد ترامپ

اسلحه ترور کردن دونالد ترامپ

توماس متیو کروکس، جوان 20 ساله‌ای بود که در حومه بتل پارک، در پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا زندگی می‌کرد و عامل اصلی ترور دونالد ترامپ با اسلحه AR-15 به حساب می‌آمد که اکنون توسط سرویس مخفی آمریکا کشته شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، کروکس در سال 2022 از دبیرستان بتل پارک فارغ‌التحصیل شد و برای انتخابات ریاست جمهوری امسال به عنوان جمهوری‌خواه نام‌نویسی کرده بود.

سلاح ترور ترامپ و تروریست ترامپ

توماس متیو کروکس، عامل تروریستی در حمله ناموفق به ترامپ

اطلاعات کمیسیون فدرال انتخابات نشان می‌دهد که توماس کروکس با همان آدرس ثبت شده در پنسیلوانیا، در سال 2021 به یک کمیته وابسته به دموکرات‌ها 15 دلار کمک کرده بود. اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد که توماس متیو کروکس 20 ساله، اهل روستای باتل در ایالت پنسیلوانیا، به‌عنوان مظنون اصلی سوء‌قصد به جان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تاریخ 13 جولای (24 تیر) شناسایی شده است.

مشخصات فنی سلاح AR-15 در حادثه تروریستی پنسیلوانیا

اسلحه ترور کردن دونالد ترامپ

سرویس مخفی آمریکا

تفنگ AR-15 یک سلاح سبک وزن آمریکایی است که در سال 1957 توسط شرکت آرما لایت (ArmaLite) ساخته شد. این تفنگ، به عنوان پایه و اساس خانواده تفنگ های AR-15 شناخته می شود. AR-15 الهام بخش ساخت تفنگ های سازمانی M16 و M4 ارتش ایالات متحده، تفنگ های سازمانی C7 و C8 ارتش کانادا و همچنین بسیاری از تفنگ های نیمه اتوماتیکی است که در حال حاضر توسط چندین شرکت تولید می شوند.

مشخصات فنی اسلحه ترور ترامپ

ایده اولیه ساخت AR-15 برگرفته از تفنگ AR-10 بود. ارتش آمریکا به دنبال یک تفنگ سبک تر با قابلیت شلیک گلوله های میانی (intermediate cartridge) بود و همین نیاز، منجر به طراحی AR-15 شد. این تفنگ در سال 1957 بر اساس AR-10 و با قابلیت استفاده از فشنگ های 223 رمینگتون (Remington .223) ساخته شد. نیروی هوایی و ارتش آمریکا نسخه های مختلف AR-15 را با نام M16採用 کردند و با تغییر جزئی در باروت فشنگ های 223 رمینگتون (به منظور افزایش سرعت گلوله)، مهمات 5.56x45mm ناتو را به وجود آوردند.

اسلحه ترور کردن دونالد ترامپ

شماتیک عملیات ترور دونالد ترامپ

تفنگ AR-15 و انواع آن در جنگ ویتنام، جنگ عراق و جنگ افغانستان مورد استفاده نظامی قرار گرفته اند. همچنین، نیروهای انتظامی ایالات متحده به دلیل عملکرد بهتر گلوله (superior terminal ballistics) در عین حال حفظ اندازه جمع و جور مشابه، از انواع AR-15 به جای مسلسل های کوچک 9 میلی متری (SMG) قدیمی استفاده می کنند.

انواع AR-15 در بازارهای غیرنظامی سراسر جهان نیز رایج هستند، اما معمولا به صورت نیمه اتوماتیک عرضه می شوند. این مدل های نیمه اتوماتیک، طبق تعریف دیگر تفنگ های تهاجمی (Assault Rifle) محسوب نمی شوند، اما لازم به ذکر است که در زمان عرضه اولیه به عموم مردم آمریکا در سال 1959، حداقل برخی از اولین مدل ها قابلیت شلیک به صورت رگباری (full-auto) را داشتند. این AR-15 های اولیه با قابلیت رگبار کاملا نایاب بوده و قطعا در مقایسه با مدل های نیمه اتوماتیک بسیار گران قیمت هستند.

تفنگ ArmaLite AR-15 با فشنگ های 223 رمینگتون شلیک می کند و در اکثر مدل ها قابلیت استفاده از فشنگ های 5.56x45mm ناتو که از باروت کمی قوی تر برخوردار است نیز وجود دارد.