شرایط واردات خودرو دست دوم و کارکرده با کدملی

شرایط واردات خودرو با کدملی اعلام شد

آزادسازی واردات ماشین دست دوم و کارکرده با کدملی اخیراً خبرساز شد. حالا رسماً شرایط و ضوابط واردات خودرو با کدملی مشخص شده است.

به‌تازگی علی بهادری جهرمی در گفتگو با خبرنگاران از آزادسازی واردات خودروهای کارکرده برای اشخاصی حقیقی خبر داد و حتی در گجت نیوز نگاهی به واردات خودروهای دست دوم داشتیم؛ اتفاقی پرسروصدا در اخبار خودرو که گویا چیزی جز دردسر بیشتر برای دولت دکتر پزشکیان در روزهای آخر دولت سیزدهم ندارد. بعد از این اطلاعیه، به‌تازگی احمد آقایی به‌عنوان سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت شرایط واردات خودرو با کدملی را به‌صورت رسمی در صداوسیما اطلاع‌رسانی کرد.

شرایط و ضوابط واردات خودرو کارکرده با کدملی

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت گفت که بر اساس آیین‌نامه تدوین‌شده، عموم مردم می‌توانند با کدملی اقدام به واردات خودرو کنند. آنچه متقاضیان شخصی باید انجام بدهند، این است که خودرو مورد نظر خود را وارد گمرک کنند و فرایند «ثبت آماری» را پشت سر بگذارند تا در نهایت با پرداخت حقوق گمرکی، خودرو را ترخیص کنند.

برای واردات ماشین دست دوم، عموم مردم بر خلاف شرکت‌های واردکننده نیازی به دریافت کارت بازرگانی ندارند. در مقطع کنونی هم هر فرد می‌تواند فقط یک دستگاه خودرو وارد کشور کند؛ البته مشخص نیست که افراد هر سال امکان واردات یک دستگاه را دارند یا به‌صورت کلی با یک کدملی صرفاً یک خودرو وارداتی قابل ثبت و ترخیص است.

در آیین‌نامه واردات واردات خودروهای کارکرده ذکر شده است که خودروهای وارداتی باید حداکثر 5 سال عمر داشته باشند و از استانداردهای روز اروپا و جهان پیروی کنند. همچنین مقرر شده است که این ماشین های وارداتی موتوری با حجم کمتر از 2.5 لیتر داشته باشند. البته هیچ محدودیتی در زمینه مبدا واردات وجود ندارد و عموم مردم می‌توانند از هر نقطه به‌جز آمریکا ماشین کارکرده مورد نظر خود را وارد کشور کنند.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت همچنین ضمن تاکید روی جلوگیری از ایجاد اختلال در نظام ارزی کشور، اشاره کرد که در شرایط و ضوابط واردات خودرو با کدملی برای محل ارز واردکنندگان محدودیت تعیین نشده است. در نتیجه امکان واردات ماشین با انواع ارز وجود دارد؛ از جمله ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز سرمایه‌گذاری خارجی یا هرگونه ارز دیگری که منشا خارجی داشته باشد و مورد تایید بانک مرکزی قرار بگیرد.

در گجت نیوز بخوانید:
شوک خبری دولت به بازار خودرو؛ ریزش سنگین قیمت ها در بازار آزاد سازی واردات خودرو تنها یک بازی رسانه‌ای است بزرگترین ابهامات واردات خودروهای کارکرده در قانون جدید واردات خودرو و تعهدات وحشتناکی که روی دوش دولت چهاردهم گذاشته شد