شرایط واردات خودرو کارکرده

شرایط و ضوابط واردات خودرو کارکرده به زبان ساده

واردات خودروهای دست دوم مدل 2019 به بعد برای عموم مردم آزاد شد. در این مطلب، شرایط و ضوابط واردات خودرو کارکرده را به زبان ساده بیان می‌کنیم.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، مجوز واردات خودروهای دست دوم صادر شد. در جدیدترین اخبار خودرو خواندیم که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در واپسین روزهای کاری این دولت، از آزادسازی واردات خودرو کارکرده مدل 2019 به بعد برای عموم مردم خبر داد. این اتفاقی است که از مدت‌ها پیش منتظر آن بودیم؛ اما صدور این مجوز در آخرین روزهای کاری دولت سیزدهم و واگذاری اجرای آن به دولت بعدی، حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده است.

پس از اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای دست دوم توسط سخنگوی دولت، حالا شرایط و ضوابط واردات خودرو کارکرده اعلام شده است. اکنون در این مطلب قصد داریم این شرایط و ضوابط را به زبان ساده بررسی کنیم تا ببینیم برای این که بتوانید یک خودرو کارکرده وارد کشور کنید، باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید و چه شرایطی را رعایت کنید.

بررسی شرایط و ضوابط واردات خودرو کارکرده

شرایط واردات خودرو کارکرده

پیش از این در یک مطلب جداگانه، آیین نامه اجرایی واردات خودرو کارکرده را بررسی کرده بودیم. اما اکنون می‌خواهیم جزئیات مهم این شرایط را به زبانی ساده مرور کنیم.

1. قرار است یک کارگروه با حضور نمایندگان وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تشکل شود. این کارگروه، سقف تعداد و ارزش واردات خودروهای کارکرده را به‌صورت سالانه تعیین می‌کند.

2. ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای کارکرده باید از منابع ارزی مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا با منشا خارجی باشد؛ به‌عنوان مثال، ارز حاصل از صادرات کالا یا خدمات، سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی و…

3. بدون ثبت سفارش یا ثبت آماری در گمرک، امکان ورود و ترخیص خودرو را نخواهید داشت. حتی در صورت تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش یا ثبت آماری در گمرک، خودرو ظرف یک ماه مرجوع خواهد شد.

4. ثبت سفارش یا ثبت آماری خودرو در گمرک به‌شرط دریافت تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صمت، انجام می‌شود.

5. مسئولیت‌های حقوقی اصالت و انطابق ارکان اصلی خودرو با مدارک بر عهده واردکننده خواهد بود.

6. وزارت صمت باید لیست برندها و مشخصات فنی قابل قبول برای وارد کردن را بر اساس مصرف سوخت و سهولت در دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش،‌ اعلام کند.

7. خودروهای وارد شده به شرط ارائه گواهی اسقاط موضوع ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات بعدی، ترخیص خواهند شد.

8. امکان وارد کردن خودروهای کارکرده در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در چارچوب قوانین و ضوابط این مناطق و ضوابط مندرج در این آیین‌نامه، وجود دارد.

9. خودروهای وارداتی موجود در مناطق آزاد تجاری-صنعتی با تاریخ ساخت کمتر از پنج سال که پیش از ابلاغ این آیین‌نامه به طریق قانونی وارد کشور شده بودند، به شرط پرداخت عوارض و بدهی‌ها و حقوق ورودی، مجاز به تردد در مناطق آزاد خواهند بود.

10. با هدف تسهیل واردات خودروهای کارکرده، شرط داشتن نمایندگی رسمی و انتقال فناوری، حذف شده است.

حقوق ورودی در سال 1403

شرایط واردات خودرو کارکرده

ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره 6 ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب 1371 (موضوع ماده 12 قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1402) تعیین خواهد شد. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی کارکرده به‌نحوی تعیین می‌شود که علاوه بر کاهش قیمت خودروهای یاد شده، از شکل‌گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری کند.

1. سود بازرگانی خودروهای حمل و نقل عمومی، 50 درصد خواهد بود.

2. حقوق ورودی خودروهای بنزینی در سال 1403 به شرح زیر است:

  • بنزینی کمتر از 1000 سی‌سی : 20 درصد
  • بنزینی 1001 تا 1500 سی‌سی : 55 درصد
  • بنزینی 1501 تا 2000 سی‌سی: 55 درصد
  • بنزینی 2001 تا 2500 سی‌سی: 135 درصد

3. حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی یا دیزل/هیبریدی تا 1500 سی‌سی برابر با 4 درصد است.

4. حقوق ورودی خودروهای سواری برقی به شرح زیر است:

  • تا 20 هزار یورو : 5 درصد
  • 20 تا 30 هزار یورو : 15 درصد
  • بیشتر از 30 هزار یورو : 30 درصد

5. سایر پرداختی‌ها در گمرک به شرح زیر است:

  • 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمله ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
  • 1 درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
  • عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به‌میزان 10 درصد ارزش گمرکی
  • عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
  • عوارض واردات خودروهای سواری به‌میزان 5 درصد ارزش فوب
  • در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، 2 درصد مالیات علی‌الحساب
  • هزینه استاندارد معادل 8 در هزار ارزش cif
  • گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا 1.5 درصد ارزش خودرو
  • 10 درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی)
  • 3 درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری و هزینه نقل و انتقال دارایی و عوارض شهرداری

امکان وارد کردن چه خودرویی وجود دارد؟

شرایط واردات خودرو کارکرده

خودرویی که می‌توانید وارد کشور کنید باید شرایط زیر را داشته باشد:

1. سن خودرو در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال و بیشتر از سه سال باشد. در واقع شما امسال می‌توانید خودروهای خارجی مدل 2019 تا 2021 را وارد کشور کنید. این سن بر اساس نشان مرتبط با مدل سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (VIN)، تشخیص داده می‌شود.

2. خودرو باید با استانداردهای ایمنی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران، انطباق داشته باشد.

3. مشخصات خودرو باید در فهرست خودروهای دارای صحه‌گذاری تایید نوع، وجود داشته باشد.

4. خودرو باید دارای تایید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج روی پلاک شناسایی باشد.

5. خودرو باید دارای گواهی سازنده مبنی بر انطابق با ایمارک (COC) باشد.

6. خودرو باید گواهی انطباق عمومی (GCC) را از موسسه استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس دریافت کرده باشد.

7. خودرو وارداتی باید از برندهای معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد. به این ترتیب امکان وارد کردن خودرو کارکرده چینی، آمریکایی و… را نخواهید داشت.

8. خودروهای سبک سواری (بنزینی، دوگانه سوز، هیبریدی و…) باید دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و بالاتر باشند.

9. خودروهای دیزلی باید دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 به‌همراه فیلتر جاذب ذرات (نصب به‌صورت OEM) یا استاندارد یورو 6 و بالاتر باشند.

10. فقط امکان وارد کردن خودروهای سواری با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی وجود دارد.

11. امکان وارد کردن خودروهای فرمان راست وجود ندارد.

گفتنی است در زمان ورود خودرو، انطباق خودروهای وارداتی با شرایط گفته شده،‌ از طریق بررسی مدارک و بازرسی فیزیکی، ارزیابی می‌شود.

چه کسانی می‌توانند خودرو کارکرده وارد کنند؟

شرایط واردات خودرو کارکرده

اشخاص و شرکت‌های زیر به‌شرط رعایت کردن ضوابط اعلام شده، رعایت ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و همچنین دریافت گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور مبدا، می‌توانند اقدام به وارد کردن خودرو کارکرده کنند.

1. شرکت‌هایی که تاییدیه خدمات پس از فروش مورد تایید وزارت صمت را داشته باشند، به‌شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می‌توانند ثبت سفارش کنند.

2. شرکت‌های حمل و نقل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، با هدف تامین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی کشور (درون شهری و برون شهری)، قادر هستند از محل ارز حاصل از صادرات خدمات، برای واردات خودرو کارکرده سفارش کنند. البته خودروهایی که از این طریق وارد می‌شوند تا ده سال قابلیت تعویض پلاک به خودرو شخصی را ندارند.

3. اشخاص حقیقی، صرفا با هدف استفاده شخصی و با رعایت شرایط و ضوابط گفته شده، می‌توانند اقدام به وارد کردن خودرو کارکرده کنند. هر کد ملی فقط امکان وارد کردن یک دستگاه خودرو را خواهد داشت و نیازی به داشتن کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی نیست. همچنین شخص واردکننده تا پنج سال امکان فروش و واگذاری خودروی وارد شده را نخواهد داشت.

4. اشخاص حقوقی با داشتن کارت بازرگانی و انجام ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت صمت و با رعایت ضوابط و شرایط واردات خودرو کارکرده، می‌توانند اقدام به وارد کردن خودرو کنند.

همچنین بخوانید:
همزمان با شو تبلیغاتی آزاد سازی واردات خودروهای کارکرده؛ ثبت سفارش خودروهای وارداتی متوقف شد! بازار سیاه خرید و فروش کارت ملی برای واردات خودرو کارکرده؛ ۸۰۰ میلیون تومان برای کدملی! آزاد سازی واردات خودرو تنها یک بازی رسانه‌ای است بزرگترین ابهامات واردات خودروهای کارکرده در قانون جدید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*