ثبت سفارش خودروهای وارداتی

توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی جدیدترین خبر عجیبی است که از بازار خودرو به گوش می‌رسد؛ اما این اتفاق چه مشکلات و بحران‌هایی را ایجاد می‌کند؟

واردات خودروهای خارجی به بازار ایران به ماجرای عجیب و خسته‌کننده‌ای تبدیل شده است. در حالی که حدود دو سال از آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد، اما ورود قطره‌چکانی خودروهای خارجی، عملا هیچ دردی را دوا نکرد و تازه همین ورود محدود خودروها باعث شده بازار دلالان و سوداگران، حسابی رونق پیدا کند. در همین شرایط، آخرین اخبار خودرو حاکی از آن است که ثبت سفارش خودروهای وارداتی متوقف شده و با این شرایط، اوضاع از قبل هم بغرنج‌تر خواهد شد.

طبق اطلاعات به دست آمده، ظاهرا یکی از مقامات وزارت صمت تلاش می‌کند به شکل‌های مختلف در مسیر واردات خودرو سنگ‌اندازی کند. در حالی که دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها سعی کردند موافقت و تلاش خود برای واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده را نشان دهنده، اما به‌نظر می‌رسد مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت و دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، یعنی سید علی لطفی‌زاده در این مسیر، مانع‌تراشی می‌کند.

ایجاد بحران با توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی

به‌گفته منابع آگاه، سید علی لطفی‌زاده هم ثبت سفارش واردات خودروهای سواری و کار و تجاری را متوقف کرده و هم مانع از ثبت سفارش لوازم یدکی این خودروها شده است. هنوز هیچ توضیحی در این رابطه منتشر نشده و وزارت صمت نیز واکنشی به این اتفاق نشان نداده‌اند؛ اما متوقف شدن ثبت سفارش خودروهای وارداتی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند.

ثبت سفارش خودروهای وارداتی

قطعا اولین واکنش بازار خودرو به توقف ثبت سفارش واردات خودرو، انفجار قیمت خودروهای وارداتی خواهد بود. البته این افزایش قیمت‌ها فقط به خودروهای خارجی محدود نمی‌شود و حتی خودروهای داخلی و مونتاژی نیز از این وضعیت، تاثیر می‌پذیرند و دچار افزایش قیمت می‌شوند. مشکل دومی که با بسته شدن ثبت سفارش‌ها به‌وجود می‌آید، سردرگمی و استرس خریدارانی است که مبلغ خرید خودرو وارداتی ثبت نامی را پرداخت کرده‌اند، اما اکنون مشخص نیست خودروی ثبت نامی آنها چه زمانی به دستشان می‌رسد. همچنین مشتریانی که در این دوره از عرضه خودروهای وارداتی، واجد شرایط انتخاب و تکمیل وجه شده‌اند، حالا نمی‌دانند تکلیفشان چیست و آیا باید برای تکمیل وجه خودروی برنده شده خود اقدام کنند یا خیر.

همانطور که گفتیم، واردات محدود و قطره‌چکانی خودروهای خارجی در دو سال اخیر، به خودی خود مشکلات زیادی را در بازار خودرو ایجاد کرده بود و حالا توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی، روند عرضه این خودروها به بازار را حتی کندتر از قبل می‌کند و به وخامت وضعیت، اضافه می‌کند. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که شرکت‌های واردکننده و نمایندگی‌هایی که برای ایجاد و استانداردسازی شوروم‌های خود، هزینه‌های گزافی کردند، حالا در صورت تداوم توقف ثبت سفارش، با خطر تعطیلی و بیکاری پرسنل‌های خود مواجه می‌شوند.

در هر صورت فعلا باید منتظر ماند و دید وزارت صمت چه واکنشی به بسته شدن ثبت سفارش خودروهای خارجی نشان می‌دهد و آیا قرار است این وضعیت ادامه‌دار باشد یا دوباره ثبت سفارش‌ها از سر گرفته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم تا زمان مشخص شدن تکلیف این موضوع از خرید و فروش خودرو وارداتی یا حواله این خودروها یا حتی ثبت نام وارداتی‌ها، دست نگه دارید.

همچنین بخوانید:
واردات خودرو و تعهدات وحشتناکی که روی دوش دولت چهاردهم گذاشته شد شرایط و ضوابط واردات خودرو کارکرده به زبان ساده آزاد سازی واردات خودرو تنها یک بازی رسانه‌ای است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*