غار بزرگ در کره ماه

کشف یک غار بزرگ با عمق 100 متر در کره ماه؛ سکونتگاهی مناسب برای بشر

تصاویر و داده های بدست آمده از ماهواره راداری ناسا حاکی از کشف یک غار بزرگ در کره ماه است که می‌تواند پناهگاهی برای کاوشگران آینده باشد.

طبق جدیدترین اخبار نجوم، به تازگی مدارگرد شناسایی ماه ناسا یک تونل عظیم در زیر دریای Tranquility ماه رصد کرده که عمق تقریبی ۱۰۰ متر دارد. به عقیده محققان این نخستین غار یا تونل کشف شده بر روی کره ماه با قابلیت دسترسی برای بشر است.

کشف اولین غار بزرگ در کره ماه؛ آغاز ماجراجویی های جدید بشر در این قمر

غار بزرگ در کره ماه

تصاویر راداری ارسال شده به زمین حاکی از آن است که این منطقه در انتهای گودال Mare Tranquillitatis (عمیق ترین دهانه شناسایی شده روی ماه) قرار دارد و دهانه ای به عرض 46 متر دارد. محققان معتقدند این نخستین تونل کشف شده روی ماه است که انسان می تواند به آن دسترسی یابد. غارهایی که قبلا روی ماه کشف شده بودند، هیچ گونه نقطه ورودی نداشتند.

این نوع گودال ها که با نام «غار قمری» نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان مکان‌های عالی برای قرار دادن پایگاه‌های کاوشگران آینده پیشنهاد شده‌اند، زیرا سقف ضخیم غار از سنگ برای محافظت از مردم و زیرساخت‌ها در برابر تغییرات شدید دمای سطح ماه در روز و شب و جلوگیری از تشعشعات انرژی بالا که غوطه‌ور می‌شوند ایده‌آل است.

غار بزرگ در کره ماه

رابرت واگنر ، متخصص پژوهشی در دانشگاه ایالتی آریزونا که در دانشگاه ایالتی آریزونا انجام می‌شود، گفت:

وارد شدن به آن گودال مستلزم پایین آمدن 125 متری قبل از رسیدن به کف است، و لبه آن شیب تندی از زباله‌های سست است که در آن هر حرکتی بهمن‌های کوچکی را به سمت پایین‌تر می‌فرستد.

محققان حدود 50 سال است که در مورد اینکه آیا ماه غار دارد یا خیر بحث کرده‌اند. همچنین آنها گمان می‌کنند که چنین غارهایی لوله های گدازه‌ای هستند که میلیاردها سال پیش توسط فرآیندهای آتشفشانی شکل گرفته‌اند. برخی از گودال‌های روی سطح نیز می‌توانند ورودی‌هایی شبیه حفره نورگیر به سیستم لوله‌های گدازه زیرین باشند.

شناسایی اولین گودال های کره ماه در سال 2012

غار بزرگ در کره ماه

دوربین LRO اولین بار در سال 2012 وجود گودال هایی را تایید کرد که به طور بالقوه می‌توانند به غارها منتهی شوند. LRO که در سال 2009 راه اندازی شد، برای ایجاد یک نقشه سه بعدی از ماه طراحی شد و هنوز هم تا به امروز به دور ماه می‌چرخد. در حال حاضر محققان زیر منطقه دریای Tranquillity ماه بیش از 200 گودال کشف کرده‌اند، اما آنها قبلاً تعیین نکرده بودند که آیا هیچ یک از این 200 گودال به غار منتهی می‌شود یا خیر.

محققان برای درک بهتر ویژگی های این غار بزرگ، به یک گودال در دریای Mare Serenitatis رجوع کردند که برای اولین بار در سال 2009 کشف شد و به‌عنوان عمیق ترین گودال شناخته شده در ماه شناخته می‌شود. در عریض ترین حالت، سوراخ استوانه ای گودال روی سطح ماه بیش از 91 متر امتداد دارد. دیوارهای آن قبل از اینکه تقریباً عمودی شوند، به سمت پایین شیب می‌شوند و کف آن در سمت غربی آن 125 متر زیر سطح و در سمت شرقی آن 135 متر عمق دارد.

مطالعه غارهای زیرزمینی ماه می‌تواند به محققان درک بهتری از نحوه عملکرد آتشفشانی بدهد. و با یافتن گودال‌های بیشتر، محققان می‌توانند بهترین مکان‌ها را برای برپایی پایگاه‌های ماه محافظت شده در برابر تشعشعات کیهانی و دمای وسیع سطح شناسایی کنند.

لئوناردو کارر استادیار دانشگاه ترنتو در ایتالیا در این باره می‌گوید:

برای نخستین بار ما غاری را مکان یابی و با دقت بررسی کردیم که از یک گودال روی سطح ماه می توان به آن دسترسی یافت. ما توانستیم نخستن مدل ۳ بعدی از یک بخش شکل واقعی غار را به دست بیاوریم.

به گفته محققان غار مذکور مسطح است یا احتمالا شیبی ۴۵ درجه دارد. در نهایت کشف این غار بزرگ در کره ماه می‌تواند حقایق جالبی از پنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی به زیستگاه انسان‌ها منعکس نماید.

همچنین بخوانید:
مشاهده نورهای عجیبی در جو زمین توسط فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی این سیاره جدید، امید دانشمندان برای پیدا کردن حیات در خارج از منظومه شمسی است چینی ها موفق به انتقال خاک ماه به زمین شدند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*