عجیب ترین پیشرانه جهان

عجیب ترین پیشرانه جهان نه سیلندر دارد و نه موقع روشن شدن سوخت می‌خواهد

در ادامه با عجیب ترین پیشرانه دنیا آشنا شوید که مختصصان را حیرت‌زده کرده است؛ موتوری بی‌نیاز از سیلندر و پیستون که به شکل متفاوتی کار می‌کند.

در حالی که دنیا با وجود نقاط ضعف خودروهای برقی به سمت برقی‌سازی خودروها حرکت می‌کند و این روزها همواره در اخبار خودرو برنامه‌های دولت‌ها و خودروسازان در این راستا مطرح می‌شوند، شرکتی پیشرانه‌ای جایگزین را توسعه داده است که می‌تواند قاعده بازی را عوض کند. این پیشرانه به سیلندر و پیستون نیاز ندارد و حتی بدون نیاز به سوخت روشن می‌شود؛ ویژگی‌هایی که آن را به عجیب ترین پیشرانه دنیا تبدیل می‌کنند.

امگا 1، پیشرانه عجیب بدون سیلندر و پیستون

امگا 1 طراحی پیشرانه‌های درون‌سوز مرسوم را تغییر می‌کند. این موتور به‌جای تبدیل انرژی آزاد شده از احتراق سوخت به حرکت دورانی که سازوکار موتورهای دارای سیلندر و پیستون است، مبتنی بر میدان مغناطیسی ساخته می‌شود و فقط از یک روتور بهره می‌برد. بر اساس این طراحی، یک روتور مرکزی در یک استاتور احاطه‌شده با بقیه روتورها می‌چرخد و سوخت مایع به‌طور پیوسته به محفظه احتراق تزریق و در آنجا برای ایجاد محیطی با دما و فشار بالا مشتعل می‌شود. این محیط پلاسما نام گرفته است.

امگا 1 عجیب ترین پیشرانه جهان

میدان الکترومغناطیسی روتور روی پلاسما تاثیر می‌گذارد که منجر به شکل‌گیری نیرو دورانی می‌شود. در این نوع پیشرانه که می‌تواند عجیب ترین پیشرانه جهان نام بگیرد، نیازی به خیلی از اجزای مکانیکی مثل سیلندر و پیستون نیست. به‌خاطر همین سازوکار امگا 1، این موتور می‌تواند راندمان بیشتر، استهلاک کمتر و ابعاد کوچک‌تری داشته باشد.

امگا 1 در آزمایش‌ها عملکردی قابل توجه از خود نشان داده است. آزمایش‌های مستقل روی این موتور حکایت از این دارند که قدرت آن در محدوده 500 تا 1000 اسب بخار قرار می‌گیرد. تراکم قدرت آن هم جای توجه دارد؛ گزارش شده است که به ازای هر یک کیلوگرم بیش از 2 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این موتور بتواند حداقل 30 درصد مصرف سوخت بهینه‌تری نسبت به نمونه‌های درون‌سوز داشته باشد.

امگا 1 عجیب ترین پیشرانه جهان

عجیب‌ترین پیشرانه دنیا با سوخت‌های مایع و گاز مثل هیدروژن، هیدروکربن و زیست‌سوخت کار می‌کند و همین سازگاری آن با سوخت‌های مختلف یکی از مزایایش بر شمرده می‌شود. به همین خاطر امکان استفاده از آن در خودروهای مختلف وجود دارد. همچنین این نکته حائز اهمیت است که به دلیل ماژولار بودن ساختار این موتور، افزایش یا کاهش خروجی آن بسته به کاربری مورد نظر امکان‌پذیر است.

یک شرکت مطرح در حوزه تحقیق و توسعه با نام استرون ایرواسپیس (Astronaerospace) که در حوزه سیستم‌های پیشران پیشرفته تخصص دارد، پیشرانه امگا 1 را توسعه داده و به آزمایش گذاشته شده است. باید منتظر ماند و دید تکنولوژی این شرکت چه آینده‌ای خواهد داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
شیائومی SU7 اولترا، نسخه اسپرت 1550 اسب بخاری ماشین شیائومی از راه رسید سریع ترین پورشه پانامرای تاریخ با شتاب زیر ۳ ثانیه از راه رسید کادیلاک اسکالید ۲۰۲۵؛ فیس لیفت شاسی بلند لوکس آمریکایی، خیره‌کننده‌تر از همیشه شرایط واردات خودرو با کدملی اعلام شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*