انواع شیبا

انواع شیبا در بازار کریپتو | آشنایی با محبوب‌ترین اعضای خانواده شیبا اینو

با انواع مختلف شیبا اینو در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید. این مقاله به معرفی محبوب‌ترین اعضای خانواده شیبا اینو و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک می‌پردازد.

اگر جز علاقه‌مندان به دنیای پرهیاهوی ارزهای دیجیتال هستید، حتما نام شیبا اینو را شنیده‌اید. میم کوینی که بعد از به شهرت رسیدن دوج کوین، با الهام از نام آن روانه بازار شد و توانست در مدت زمان کوتاهی، به محبوبیتی کم نظیری دست پیدا کند. همین محبوبیت روزافزون شیبا اینو باعث شد تعداد زیادی توکن به تقلید از آن به بازار معرفی شوند. اطلاعات وب سایت مرجع کوین گکو (CoinGeco) حاکی از آن است که انواع شیبا در بازار کریپتو اکنون به رقمی در حدود 100 توکن می‌رسد. در این میان، تعدادی توانسته‌اند بیش از سایرین در کانون توجه سرمایه گذاران قرار بگیرند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم.

چرا شیبا اینو الهام بخش ساخت توکن‌های جدید است؟

پس از اینکه ایلان ماسک با پشتیبانی از دوج کوین (DOGE) موجب رشد انفجاری این دارایی شد، توسعه دهنده شیبا با استفاده از هیجانی که پیرامون میم کوین‌ها در بازار شکل گرفته بود، توکن جدیدی را روانه بازار کرد و آن را “قاتل دوج کوین” نامید. توجه سرمایه گذاران به این دارایی جدید باعث شد قیمت توکن SHIB طی یک ماه، با رشدی افسارگسیخته‌، تا چند صد برابر افزایش پیدا کند و در کمال ناباوری، از کف قیمت خود در محدوده ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵۶ دلار در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان 99) به سقف تاریخی ۰٫۰۰۰۰۸۸ دلار در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر 1400) برسد. به‌لطف این جهش ناگهانی، این میم کوین موفق شد در مدتی کوتاه به ارزش بازار 17 میلیارد دلاری برسد و در لیست دارایی‌های برتر کریپتو قرار بگیرد. 

احتمالاً یکی از دلایل محبوبیت شیبا، بهره‌مندی آن از مزایای بلاکچین اتریوم است. استاندارد ERC-20 به این دارایی کمک کرده است تجربه تراکنش‌هایی سریع و آسان را هنگام فروش یا خرید شیبا در اختیار کاربران قرار دهد.

انواع شیبا

انواع شیبا در بازار کریپتو

ویژگی‌های منحصر به فرد شیبا اینو و گسترش پذیرش آن در میان کسب و کارهای مختلف، توسعه دهندگان را تشویق کرد به امید جذب مخاطب، دارایی‌های جدیدی را با مضمون یکسان روانه بازار کنند. همانطور که گفتیم در حال حاضر، انواع شیبا در بازار کریپتو وجود دارد که بخش زیادی از آنها بعد از عرضه عملاً نابود شدند یا نتوانستند به اندازه کافی در میان مردم شناخته شوند. ولی بر خلاف آنها، توکن‌های بسیاری وجود دارد که موفق شدند در کنار سایر دارایی‌های دیجیتال، سرمایه گذارانی را برای خود دست و پا کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید نمونه‌ای از همین توکن‌ها است که کم و بیش مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند.

شیبادوج (SHIBDOGE) چیست؟

توکن شیبا دوج (SHIBDOGE) یک توکن ابزاری با استاندارد ERC-20 است که در دسامبر ۲۰۲۱ بر بستر شبکه اتریوم راه‌اندازی شد. نام آن ترکیبی از دو میم کوین برتر بازار یعنی شیبا اینو (Shiba Inu) و دوج کوین (Dogecoin) است. هدف از راه‌اندازی این توکن، ادغام جوامع پشتیبان این دو میم کوین و متحد کردن آنها برای دستیابی به منافع بیشتر عنوان شده است. تیم توسعه دهنده شیبا دوج (SHIBDOGE) کار خود را حول این شعار آغاز کردند: «پایان دادن به انحصار کنترل پول توسط دولت‌ها و برگرداندن قدرت و توانمندسازی مردم».

انواع شیبا

درباره توکنومیک این میم کوین باید گفت که علیرغم تعداد بسیار بالای عرضه اولیه، در زمان راه‌اندازی ۵۰ درصد از کل موجودی آن بلافاصله سوزانده شد. این روند توسط یک مکانیسم توکن‌سوزی خودکار هچنان ادامه دارد. به علاوه، خرید و فروش شیبا دوج (shibaDoge) مستلزم پرداخت 5 درصد کارمزد است و 3 درصد این میزان برای بازاریابی و توسعه و 2 درصد دیگر برای توزیع میان هولدرها اختصاص یافته است. تعداد هولدرهای آن اکنون به حدود ۲۵ هزار آدرس می‌رسد. 

توکن کینگ شیبا (KINGSHIB) چیست؟

توکن کینگ شیبا (King Shiba) با نام اختصاری KINGSHIB، میم کوینی است که با استاندارد BEP-20 در بستر زنجیره هوشمند بایننس (BSC) و با الهام از محبوبیت شیبا اینو و دوج کوین راه اندازی شده است. هدف آن ارائه یک جایگزین سودآورتر برای سرمایه گذاران عنوان شده است. ولی مانند بسیاری از توکن‌های الهام‌گرفته از میم‌های اینترنتی، کینگ شیبا (KINGSHIB) نیز در عمل، هدف یا کاربرد خاصی فراتر از سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه ندارد. این توکن‌ها در درجه اول، به واسطه شور و شوق جامعه و فعالیت‌های تجاری مشهور می‌شوند. سرمایه گذاران اغلب چنین توکن‌هایی را به امید افزایش سریع قیمت می‌خرند، اما به دلیل ماهیت سفته بازی با ریسکهای بالایی همراه هستند.

انواع شیبا

یکی از ویژگی‌های متمایز کننده توکن کینگ شیبا (King Shiba) در میان انواع شیبا در بازار کریپتو، تیم توسعه دهنده آن است که تجربه‌ای ثابت شده در ارائه پروژه‌های رمزارزی ایمن و ارتباطات گسترده بازاریابی دارند.

توکن کینگ شیبا (KINGSHIB) را می‌توان در صرافی‌های متمرکزی مانند Gate.io و صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سوآپ (PancakeSwap) در غالب جفت ارزهای مختلف مثل KINGSHIB/USDT معامله کرد. معاملات خرید کینگ شیبا (KINGSHIB) بدون مالیات و فروش آن با پرداخت ۱۰ درصد کارمزد به ازای هر تراکنش انجام می‌شود. گفته می‌شود ۴ درصد از این مبلغ به طور مستقیم به استخر نقدینگی این ارز واریز می‌شود و ۶ درصد باقی‌مانده نیز برای اهدافی مثل بازاریابی و توسعه قلمرو پادشاهی کینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرضه کل این دارایی اکنون برابر با ۱ میلیارد واحد است و در حال حاضر، بیش از ۲۳ هزار هولدر دارد.

آکیتا اینو (Akita Inu) چیست؟

یکی دیگر از انواع شیبا در بازار ارزهای دیجیتال، آکیتا اینو (Akita Inu) نام دارد. این توکن که با نام اختصاری AKITA شناخته می‌شود، در فوریه 2021 با استاندارد ERC-20 در بستر بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. نام این توکن از نژاد سگی به همین نام گرفته شده است که گونه‌ای از شیبا محسوب می‌شود. تیم توسعه دهنده آکیتا که با نام Polarfox Lab شناخته می‌شود، ادعا کرده است که قصد دارد آکیتا اینو (AKITA ) را از یک میم کوین به یک توکن واقعی تبدیل کند که کاربردهای مشخصی دارد. نکته جالب توجه درباره آکیتا این است که اکوسیستم آن از قابلیت تعامل بین زنجیره‌ای برخوردار است و سعی دارد این ارتباط را در اولین مرحله با شبکه آوالانچ برقرار کند. سازگاری بالا، کارمزدهای مناسب، سرعت ایده‌آل، عرضه محدود، سطح امنیت قابل قبول، تمرکززدایی و توکن سوزی مستمر از دیگر ویژگی‌های این پروژه است. به علاوه، پروژه آکیتا انجمنی قوی و متشکل از 45000 سرمایه‌گذار دارد که می‌توانند رشد این پروژه در آینده را به نوعی تضمین کنند.

انواع شیبا

ظاهراً 50 درصد از عرضه این توکن غیرمتمرکز در بدو راه‌اندازی به آدرس کیف پول ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) بنیانگذار شبکه اتریوم ارسال و مابقی در استخر یونی سواپ (Uniswap) قفل شده است. گفتنی است که حداکثر عرضه این توکن برابر با ۱۰۰ تریلیون واحد بوده و اکنون بیش از ۶۲ هزار هولدر دارد.

شیب اواکس (Shibavax) چیست؟

شیب اواکس با نماد اختصاری SHIBX، در حقیقت اولین میم کوینی است که در بستر شبکه بلاکچین آوالانچ (Avalanche) راه‌اندازی شد. این توکن که یکی دیگر از انواع شیبا در بازار کریپتو محسوب می‌شود، در ابتدا با هدف برجسته کردن شبکه آوالانچ و ارائه یک محصول جدید دیفای (DeFi) به سرمایه گذاران معرفی شد. نکته مهم دیگر درباره شیب اواکس (Shibavax) این است که 10٪ از هر تراکنش شبکه، بین دارندگان این توکن توزیع می‌شود تا از این طریق بتوانند بدون نیاز به واریز دارایی در یک پلتفرم دیفای به نوعی درآمد غیرفعال برسند. این عملکرد ظاهراً به تقلید از شیبا اینو در این شبکه گنجانده شده است.

برای حفظ عملکرد ضدتورمی این شبکه، 2 درصد از کل 10 درصدی که در هر تراکنش دریافت می‌شود، سوزانده خواهد شد. توکن‌های شیب اواکس (SHIBX) را می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز خرید و فروش کرد و پنگولین (Pangolin) یک انتخاب خوب برای این کار است. فعال‌ترین جفت معاملاتی این توکن نیز SHIBX/WAVAX1 است که ارزش بازار فعلی آن را به چیزی در حدود 201,7821 دلار رسانده است.

انواع شیبا

اگر بخواهیم به بارزترین تفاوت میان شیب اواکس (Shibavax) و شیبا اینو اشاره کنیم، باید شبکه‌های بلاکچین مختلفی را در نظر بگیریم که هر یک بر بستر آن مشغول فعالیت هستند و ویژگی‌های متمایزی دارند. برای مثال، شبکه آوالانچ به‌عنوان بستر میزبان شیب اواکس (Shibavax) به دنبال ارائه توان عملیاتی بالا و کارمزدهای کم برای هر تراکنش است. در حالی که شیبا اینو (SHIB) روی شبکه اتریوم کار می‌کند که به خوبی تثبیت شده است اما با چالش‌های مقیاس‌پذیری و کارمزدهای بالا دست و پنجه نرم می‌کند.

تفاوت بعدی میان این دو نیز به گستردگی پلتفرم‌هایی برمی‌گردد که میزبان معاملات شیبا اینو هستند. این درحالی است که صرافی‌هایی که امکان معامله شیب اواکس (Shibavax) را فراهم می‌کنند، انگشت شمارند.

شیبا پاپ (ShibaPup) چیست؟

داستان به وجود آمدن شیبا پاپ (ShibaPup) واقعاً شنیدنی است. ماه می 2021 (اردیبهشت 1400) ایلان ماسک (Elon Musk)، میلیاردر مشهور و مدیرعامل شرکت‌ تسلا که نام او همواره با میم کوین‌ها گره خورده است، در توییتر خود نوشت: «I’m looking for a shiba pup!»؛ یعنی «دنبال یک توله سگ هستم!». همین یک جمله کافی بود تا توسعه‌دهندگان با الهام از آن شیبا پاپ (ShibaPup) را به‌عنوان یک توکن با استاندارد BEP-20، بر بستر شبکه هوشمند بایننس بسازند. در میان انواع شیبا در بازار کریپتو، احتمالاً شیبا پاپ بیشترین نزدیکی را با شیبا اینو دارد؛ زیرا بسیاری آن را نمادی از دوران بچگی شیبا می‌دانند.

انواع شیبا

این توکن که با نام اختصاری SHIBAPUP روانه بازار شد، یکی دیگر از انواع شیبا در بازار ارزهای دیجیتال است که در ابتدا به عنوان یک ارز سرگرم‌کننده شروع به کار کرد اما به تدریج، به عنوان یک میم کوین توجه جریان اصلی را به خود جلب کرد. 

گفتنی است که مکانیسم کاهش تورم این ارز باعث شده است تیم توسعه دهنده آن تصمیم بگیرد 4٪ از هر تراکنش را به هولدرهای آن اهدا کند. عرضه کلی این توکن برابر با ۱ میلیون واحد تعیین شده است و اکنون بیش از ۱۲ هزار هولدر دارد.

بیت شیبا (BitShiba) چیست؟

یکی دیگر از انواع شیبا در بازار کریپتو بیت شیبا (BitShiba) نام دارد. این توکن، یک پروژه متمرکز بر جامعه است که به دنبال ارائه فرصت‌های مالی متنوع و برابر برای همه مردم، فراتر از مرزهای فیزیکی، در همه جای دنیا است. تصمیم‌گیری در مورد آینده بیت شیبا (BitShiba) به عهده هولدرهای آن است. این تصمیمات توسط یک سازمان غیرمتمرکز خودگردان موسوم به دائو (DAO) اتخاذ خواهند شد. می‌توان گفت تمرکز اصلی این پروژه روی جامعه آن معطوف شده است، زیرا وجود جوامع قوی و تمرکززدایی بیشتر، عمدتاً دو ویژگی مهم در ارزهای دیجیتال به‌ویژه توکن‌هایی است که محوریت آن را جامعه تشکیل می‌دهد. این پروژه سعی دارد با کنار زدن مرزهای جنسیتی، نژادی و جغرافیایی، به این اطمینان برسد که همه اعضای جامعه به یک نسبت شانس موفق شدن را دارند.

انواع شیبا

توکن بومی این شبکه با نام اختصاری SHIBA شناخته می‌شود و با استاندارد bep20 بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین عرضه شده است. توکن SHIBA دارای عرضه محدود بوده و کاملاً غیرمتمرکز و توزیع شده است. امکان ضرب این توکن نیز فراهم نیست. تاکنون بیش از 50 درصد از عرضه در گردش بیت شیبا (BitShiba) سوزانده شده و 50 درصد دیگر مستقیماً به استخر نقدینگی آن اضافه شده است. 

افزون بر این، بخش بزرگی از نقدینگی تا سال 2099 با استفاده از یک قرارداد هوشمند Unicrypt قفل شده است تا از این راه، وجود یک پایگاه تجاری امن برای همه کاربران آینده بیت شیبا (BitShiba) تضمین شود. گفتنی است که این توکن هیچ برنامه پیش فروشی نداشت و تیم توسعه دهنده آن هیچ مقداری از آن را تحت مالکیت ندارند و100 درصد عرضه فعلی آن در حال گردش بازار است. حداکثر عرضه توکن بیت شیبا (BitShiba) معادل ۱ کوادریلیون واحد است و در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار هولدر دارد.

بازار میم کوین‌ها در تسلط سگ‌های شیبا اینو!

گفتیم که محبوبیت روزافزون توکن شیبا اینو (SHIB) باعث شد توسعه دهندگان بسیاری ترغیب شوند توکن‌هایی را با مضمونی مشابه روانه بازار کنند. در حال حاضر انواع شیبا در بازار کریپتو وجود دارد که هر یک توانسته است به نوبه خود، سرمایه گذارانی را جذب کند. در این میان توکن‌هایی مثله شیبا دوج (SHIBDOGE)، شیب اواکس (Shibavax)، کینگ شیبا (KINGSHIB)، بیت شیبا (BitShiba)، آکیتا اینو (Akita Inu) و شیبا پاپ (ShibaPup) بیش از سایرین مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفتند. هر یک از این انواع شیبا در بازار کریپتو ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند ولی سرمایه گذاری در آنها همانند سایر میم کوینها باید با آگاهی کامل انجام گیرد؛ چرا که نوسانات شدید قیمت یکی از ویژگی‌های اجتناب ناپذیر در این بازار است. بنابراین ضرورت دارد که پیش از سرمایه گذاری در هر یک از این پروژه‌ها تحقیقات لازم را انجام داده و هرگز بازیچه هیجانات کاذب بازار نشوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*