بازگشت کرونا با علائمی عجیب و غریب

بازگشت کرونا با علائمی عجیب و غریب

افزایش ابتلا به کرونا در آمریکا و اروپا نگرانی‌هایی را به میان آورده است. اما نکته مهم، بازگشت کرونا با علائمی عجیب و غریب است.

جدیدترین اخبار پزشکی و سلامت از شیب صعودی موارد ابتلا به کرونا در آمریکا و اروپا حکایت دارد و یکی از مشهورترین چهره‌هایی که اخیرا مبتلا شده نیز، جو بایدن رییس جمهور حال حاضر آمریکا است. از طرفی و با وجود اینکه این موج شیوع هنوز به ایران نرسیده، نگرانی‌هایی درباره بازگشت کرونا، این بار با علائمی عجیب در میان است.

احتمال بازگشت پاندمی کرونا با علائمی عجیب در زبان و دهان

البته که در ایران نیز همچنان و در برخی بیمارستان‌ها گزارش‌های روزانه ابتلا به کرونا منتشر می‌شود. اما موضوع در اروپا و آمریکا جدی‌تر است به نحوی که آمار آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) حاکی از افزایش محسوس شمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا است.

برای مثال در هفته منتهی به 28 ژوئن 2024، شمار مبتلایان به کرونا با افزایش 61 موردی به 2797 مورد رسیده و شمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نیز با 25 مورد افزایش به 168 نفر افزایش یافته است.

زبان کووید

نکته عجیب درباره شیوع گونه جدید کرونا، ظهور آن با علائمی عجیب مانند زبان کووید است. اصطلاح زبان کووید به هر نوع تغییرات در زبان و دهان در نتیجه ابتلا به کووید 19 اشاره دارد. این مورد در کنار علائمی مانند تب، خستگی، سردرد، بدن درد، سرفه، آبریزش بینی، التهاب گلو، خس‌خس سینه و اسهال، مجموعه علائم بیماری جدید را تشکیل می‌دهند.

سویه جدید کووید 19، در واقع از زیرشاخه‌های گونه امیکرون است و گرچه خطر مرگ آن پایین است اما علائم شدیدی دارد. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات سلامت زوئی (ZOE)، زبان کووید یکی از مهمترین علائم بیماری جدید است و در مواردی می‌تواند به از دست رفتن حس بویایی و چشایی نیز منجر شود.

بنابر گزارش این مرکز، در موج اخیر ابتلا به کرونا افراد زیادی با علائمی مانند سفید شدن و لکه‌دار شدن زبان رویت شده‌اند. از طرفی، پروفسور تیم اسپکتور که از جمله بنیان‌گذاران مرکز زوئی است نیز با انتشار تصویری از یک زبان سفید و تکه تکه شده توضیح داده که در حال حاضر از هر پنج مبتلا به کرونا، یک نفر با علائمی مانند بثورات پوستی، زبان کووید و زخم‌های عجیب دهانی دیده می‌شود که علائمی کمتر رایج محسوب می‌شوند.

محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند که در برخی از تحقیقاتی که در سال 2020 انجام شده نیز در مواردی به تغییرات دهانی و زبانی ناشی از ابتلا به کووید 19 اشاره شده و خشکی دهان در آن زمان از شایع‌ترین نشانه‌ها بوده است.

بعد از خشکی دهان، از دست رفتن چشایی یا دیسگوزیا و عفونت قارچی یا برفک دهان از جمله رایج‌ترین موارد رویت شده در تحقیقات سال 2020 هستند.

زبان کووید

از طرفی، یک پژوهش منتشر شده در مجله بریتانیایی درماتولوژی نشان می‌دهد که از یک گروه 666 نفره بیماران در اسپانیا، حدود یک چهارم افراد نشانه‌ها و علائمی از تغییرات عجیب در دهان یا زبان داشته‌اند. مدیکال نیوز تودی نیز در همین باره گزارش کرده که زبان کووید می‌تواند شامل احساس تورم و سوزش یا احساس وجود پوست ناهموار روی زبان باشد.

پژوهشگران با توجه به بازگشت کرونا با علائمی عجیب، اقرار کرده‌اند که در حال حاضر علت بروز زبان کووید مشخص نیست، اما عفونت‌هایی مانند کرونا به طور کلی می‌توانند به بروز تغییراتی در حفره دهان منجر شوند.

تغییراتی که به گفته پژوهشگران احتمالا بعد از پایان بیماری کووید، خود به خود و در بازه زمانی نهایتا دو هفته‌ای از بین خواهند رفت. از طرفی محققان بر لزوم رعایت مجدد قواعد سختگیرانه بهداشت فردی در ایام شیوع کرونا تاکید کرده‌اند.

حتما بخوانید:
باز هم چین، باز هم فاجعه؛ مشاهده یک بیماری قارچی ترسناک کشف دارویی که به طور کامل از مبتلا شدن به ایدز جلوگیری می‌کند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با یک راه ساده اگر این علائم را دارید احتمالا به بیماری تب دنگی مبتلا شده‌اید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*