با ارزش‌ترین و بی ارزش‌ترین پاسپورت‌های جهان + جایگاه ایران

لیست با ارزش‌ترین و بی ارزش‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴ از حیث کشورهایی که بدون ویزا می‌توان به آنها سفر کرد منتشر شد؛ جایگاه ایران کجاست؟

طبق جدیدترین اخبار حوزه گردشگری، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی موسوم به IATA که به عنوان بزرگترین و دقیق ترین پایگاه داده اطلاعات سفری در جهان شناخته میشود، در جدیدترین گزارش خود بر اساس شاخص پاسپورت هنلی (Henley)، فهرست جدیدی از قدرتمندترین پاسپورت های سال ۲۰۲۴ منتشر کرده است.

رتبه بندی با ارزش‌ترین پاسپورت های سال ۲۰۲۴

با ارزش‌ترین پاسپورت

بر اساس این رتبه بندی که توسط تیم تحقیقاتی نهاد هنلی و شرکا (Henley & Partners) و از میان ۱۹۹ پاسپورت و ۲۲۷ مقصد سفر مختلف اعلام شده است، کشور سنگاپور پس از چندین سال حضور در جایگاه دوم این فهرست در نهایت توانست در رتبه نخست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان قرار گیرد. دارندگان پاسپورت سنگاپور این امکان را دارند که به ۱۹۵ کشور جهان بدون ویزای قبلی سفر کنند.

پاسپورت فرانسه در کنار آلمان، ایتالیا، ژاپن و اسپانیا همگی با قابلیت سفر بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد جهانی به صورت مشترک در رتبه دوم این فهرست جای گرفته‌اند. ژاپن چندین سال بود که در جایگاه نخست این فهرست و در رقابت تنگانگ با سنگاپور قرار داشت.

همچنین در این فهرست، پاسپورت کشورهای اتریش، فنلاند، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، کره جنوبی و سوئد نیز به صورت مشترک با قابلیت سفر بدون ویزا به ۱۹۱ مقصد بین‌المللی، به صورت مشترک جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

اما پاسپورت ایران نیز با قابلیت سفر بدون ویزا به ۴۳ مقصد در کنار کشور سودان در رتبه ۹۴ این فهرست قرار گرفته است. رتبه ایران در شاخص پاسپورت هنلی نسبت به سال گذشته پنج رده صعود داشته و از سال ۲۰۲۱، بار دیگر روندی صعودی را در پیش گرفته است.

افغانستان، سوریه، عراق، یمن، پاکستان، سومالی، نپال، لیبی، فلسطین و بنگلادش به ترتیب ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها را براساس این شاخص بین‌المللی دارند.

همچنین بخوانید:
بهترین ایرلاین های جهان در سال ۲۰۲۴؛ شرکت هواپیمایی قطر همچنان در صدر اینها بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ هستند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*