مجاز شدن استفاده از کپسول خودکشی در سوئیس

استفاده از کپسول خودکشی در سوئیس مجاز می‌شود

یک سازمان حامی حق مردن در تدارک فراهم کردن امکان استفاده از کپسول خودکشی در سوئیس توسط افراد است.

سازمان Last Resort به عنوان یک نهاد کمک به مرگ، از فراهم شدن زمینه استفاده از کپسول خودکشی قابل حمل برای اولین بار در سوئیس خبر داده است. به گفته این نهاد، احتمالا استفاده از این سیستم به زودی و ظرف چند ماه آینده شروع می‌شود تا امکان مرگ خودخواسته در دسترس افراد قرار گیرد.

مجاز شدن استفاده از کپسول خودکشی در سوئیس

کپسول مورد استفاده در این فرآیند که کپسول سارکو نام دارد، اولین بار در سال 2019 رونمایی شد. نحوه کار این کپسول نیز این‌گونه است که با فشردن دکمه مربوطه، اکسیژن داخل آن با نیتروژن جایگزین می‌شود تا به مرگ ناشی از هیپوکسی منجر شود. هزینه استفاده از این سرویس نیز تنها 20 دلار است که در واقع صرفا هزینه نیتروژن مصرفی برای مرگ کاربر است.

اتانازی

بنابر اعلام Last Resort، در حال حاضر هیچ مانع قانونی در سوئیس برای استفاده از کپسول خودکشی وجود ندارد و اساسا نیز بنابر قانون این کشور، در صورتی که فرد خود اقدام اصلی برای مرگ را انجام دهد، قانون مشکلی با آن ندارد.

از طرفی، فلوریان ویلت، مدیر اجرایی Last Resort نیز مدعی است که افراد زیادی از همین حالا در صف انتظار استفاده از کپسول خودکشی سارکو هستند و نیاز است که استفاده از آن زودتر شروع شود.

به گفته ویلت، مرگ در شرایطی که نفس می‌کشید اما اکسیژنی وجود ندارد و به یک خواب ابدی فرو می‌روید، یک راه زیبا برای مردن است.

نحوه کار کپسول خودکشی چگونه است؟

سازنده کپسول خودکشی سارکو، فیلیپ نیچک، یک مخترع استرالیایی و از چهره‌های سرشناس دفاع از حق مرگ است که درباره شیوه کار این دستگاه توضیحاتی ارائه داده است. به گفته او، فردی که قصد استفاده از کپسول سارکو را دارد، ابتدا ملزم به گذراندن یک ارزیابی روانپزشکی است.

در صورت تایید فرد در این آزمون، او به داخل کپسول هدایت می‌شود و خود درب آن را می‌بندد. بعد از این، سوالاتی برای اطمینان از آگاهی و هوشیاری فرد مانند اینکه آیا می‌داند کجاست و در صورت فشردن دکمه چه رخ می‌دهد؟ از او پرسیده می‌شود. در صورتی که فرد به درستی به این سوالات پاسخ دهد با پیغام «این دکمه را فشار دهید» مواجه می‌شود. دکمه‌ای که آغازِ پایان زندگی فرد است.

کپسول سارکو

با فشردن دکمه مذکور، اکسیژن داخل کپسول ظرف مدت زمان 30 ثانیه از 21 درصد به 0.05 درصد کاسته می‌شود.

نیچک در توضیح می‌گوید، نفس کشیدن در چنین وضعیتی با اکسیژن محدود، فرد را به تدریج دچار سردرگمی و اندکی سرخوشی می‌کند. در ادامه، فرد با از دست دادن هوشیاری خود، برای مدت 5 دقیقه قبل از مرگ در حالت بیهوشی خواهد بود.

با هدف تعیین دقیق زمان مرگ نیز، کپسول سارکو از امکاناتی برای نظارت دقیق بر سطح اکسیژن کپسول، ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون برخوردار است.

البته باید بدانید که فشردن دکمه آغاز این فرآیند هیچ راه برگشتی ندارد و نخواهید توانست در آخرین لحظه نظر خود را عوض کنید.

اولین کاربر کپسول خودکشی در سوئیس کیست؟

در حال حاضر جزئیاتی درباره تاریخ و مکان نخستین استفاده از کپسول سارکو اعلام نشده است. به نظر می‌رسد که Last Resort نیز احترام زیادی برای کاربران این دستگاه قائل است و گفته که به هیچ وجه قصد علنی کردن جزئیات این ماجرا را ندارد.

در همین رابطه فیونا استوارت، وکیل و عضو هیئت مشاوران Last Resort می‌گوید که ما قصد نداریم تمایل افراد به یک مرگ خودخواسته در کمال آرامش را به سیرکی رسانه‌ای بدل کنیم.

کپسول خودکشی

به گفته خانم استوارت بهتر است این کپسول در یک مکان خلوت یا در دل طبیعت استفاده شود. خصوصا که او توصیه می‌کند کپسول را در ملک خصوصی خود استفاده کنید.

لازم به ذکر است، Last Resort یک محدودیت سنی نیز برای استفاده از کپسول سارکو در نظر گرفته و حداقل سن فرد باید 50 سال باشد. البته به گفته فیونا استوارت، آن‌ها قصد ندارند رنج بیماران را به دلیل سن کمتر آن‌ها نادیده بگیرند و در نتیجه، استثناهایی برای استفاده از این محصول در مورد افراد بالای 18 سال نیز تعریف شده است.

استوارت توضیح می‌دهد که این نهاد صرفا بعد از مرگ افراد با مقامات سوئیس تماس می‌گیرد. از طرفی به گفته او این کپسول‌ها دارای امکان استفاده مجدد هستند.

نگرانی‌های اخلاقی و قانونی

از آنجایی که سوئیس یک کشور فدرالی محسوب می‌شود، هر کانتون (معادل ایالت) در سوئیس می‌تواند در این مورد رویکرد خاص خود را داشته باشد.

اما در حال حاضر، استفاده از کپسول سارکو در کانتون والیس رسما ممنوع اعلام شده است. برخی دیگر از کانتون‌های سوئیس نیز از وجود چنین امکانی برای مرگ خودخواسته ابراز نگرانی کرده‌اند.

خودکشی

با وجود این فیونا استوارت بر این باور است که در حال حاضر در قانون سوئیس هیچ منعی برای استفاده از کپسول سارکو وجود ندارد.

گفتنی است که جهت توسعه کپسول سارکو که پروژه‌ای 12 ساله بوده، مجموعا 650 هزار یورو سرمایه‌گذاری شده است. این کپسول که امکان چاپ سه‌بعدی هم دارد در هلند ساخته شده و در حال حاضر برای استفاده افرادی با حداکثر قد 1.73 متر مناسب است.

جالب است بدانید سازندگان سارکو در تدارک توسعه یک نسخه دو نفره از این کپسول نیز هستند تا زوج‌ها با استفاده از آن بتوانند همزمان و در کنار هم بمیرند.

همچنین Last Resort اعلام کرده که هرگز اجازه استفاده از این کپسول برای اعدام را نخواهد داد و قیمت ساخت آن نیز در آینده نزدیک تا حدود 15000 یورو کاهش می‌یابد.

حتما بخوانید:
آیا مغز پس از مرگ همچنان فعالیت دارد؛ دانشمندان پاسخ می‌دهند بعد از چین حالا نوبت به هند رسید؛ ویروس خطرناک چندیپور در حال گسترش است باز هم چین، باز هم فاجعه؛ مشاهده یک بیماری قارچی ترسناک کشف دارویی که به طور کامل از مبتلا شدن به ایدز جلوگیری می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*