شاهین پلاس

شاهین پلاس در برابر فردا 511؛ برنده مقایسه کدام است؟

در این مطلب به معرفی و مقایسه مشخصات فنی و آپشن‌های دو سدان اقتصادی بازار با نام های شاهین پلاس و فردا ۵۱۱ می‌پردازیم.

گروه خودروسازی سایپا، پس از معرفی محصول جدید این شرکت با نام شاهین پلاس اتوماتیک، به جمع تولید کنندگان سدان های پرآپشن و اقتصادی بازار پیوسته است. با توجه به اینکه در محدوده قیمتی این خودرو یکی از سدان های خوش قیمت و امکانات مناسب بازار فردا ۵۱۱ است، بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به معرفی و مقایسه این دو خودرو بپردازیم.

معرفی شاهین پلاس و فردا ۵۱۱

شاهین، یکی از جدیدترین سدان های تولید گروه خودروسازی سایپا است که اولین بار در سال ۱۳۹۷ با نام رهام رونمایی و سپس نام آن به شاهین تغییر پیدا کرد. این خودرو اولین محصول سایپا در سگمنت C محسوب می‌شود که بر روی پلتفرم SP100 توسعه یافته است. در حالی که اولین نسخه این خودرو با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ توربوشارژ تولید شده است، اما نسخه پلاس شاهین این ایراد را مرتفع کرده و با یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی به بازار عرضه خواهد شد.

در مقابل خودرو فردا ۵۱۱ که با نام FMC 511 نیز شناخته می‌شود، یک خودرو مونتاژی چینی متعلق به شرکت چانگان با نام آلسیون (Alsvin) است که در سال ۲۰۱۹ در کشور چین توقف تولید شده و اکنون توسط شرکت فردا موتورز در کشورمان مونتاژ و عرضه می‌شود. نسخه موجود در بازار ایران در واقع نسل سوم چانگان آلسوین بوده که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تولید شده است.

مقایسه نمای بیرونی دو سدان اقتصادی شاهین پلاس و فردا ۵۱۱

در نمای بیرونی، سبک طراحی شاهین به گونه‌ای عضلانی‌تر دیده شده و این خودرو دارای خطوط کشیده‌تر، هماهنگ‌تر و ظریف‌تری در طراحی خود است و در مجموع زیبایی بصری بیشتری را در نمای بیرونی خود به نمایش می‌گذارد. در مورد ابعاد نیز این خودرو دارای طول و عرض بیشتری به نسبت فردا 511 است.

محصول فردا موتور به ویژه در نمای جلویی از هماهنگی کمتری با سایر قسمت‌های بدنه خود بهره می‌برد و در مجموع استایل آن خیلی برای مشتریان سال ۲۰۲۴ به بعد جذاب به نظر نمی‌رسد. نمای جلویی به چراغ‌های هالوژنی و سپر با تزئینات کرومی محدود شده است و نمای کناری به جز رینگ‌های ۱۶ اینچی و آینه‌های راهنمادار، حرف خاصی برای گفتن ندارد. در نمای عقب نیز شاهد خروجی اگزوز مخفی و بهره گیری از تزئینات کرومی هستیم.

ابعاد شاهین پلاس در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4446، 1771 و 1490 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن 2650 میلی‌متر است. در مقابل ابعاد فردا 511 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4390، 1725 و 1490 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن 2535 میلی‌متر است. با توجه به عضلانی تر بودن بدنه شاهین پلاس، بنابراین می‌توان گفت که شاهین طراحی هماهنگ و نسبتاً دلچسب‌تری نسبت به فردا ۵۱۱ ارائه می‌دهد.

مقایسه طراحی کابین 

نمای داخل شاهین پلاس

کابین شاهین پلاس

هرچند سایپا در مورد طراحی بیرونی شاهین نسبتاً خوب عمل کرده، اما در نظر داشته تا با یک طراحی ساده داخلی، هزینه‌های تولید را پایین بیاورد. به هر حال، طراحی داخلی شاهین تاحدی ساده‌ و قدیمی‌تر از فردا ۵۱۱ دیده می‌شود و با وجود اینکه در نسخه پلاس از مالتی‌مدیای بزرگ‌تر و تریم جدید استفاده شده، اما باز هم در مجموع فضای داخلی، طراحی خیلی جدید و مدرنی ارائه نمی‌دهد. همچنین در مورد میزان فضای داخل کابین به ویژه صندلی‌های ردیف دوم، شاهین پلاس بسیار خوب عمل کرده است.

نمای داخل فردا 511

کابین فردا 511

اما فردا ۵۱۱ از لحاظ طراحی داخلی وضعیت نسبتاً بهتری دارد. سبک داشبورد آن تقریباً اسپرت و مدرن دیده می‌شود و در مجموع می‌تواند نظر مشتری را بیشتر به خود جلب کند. از لحاظ کیفیت متریال و دقت مونتاژ نیز می‌توان گفت که کابین فردا ۵۱۱ در رده بالاتری قرار می‌گیرد و از اقبال بیشتری برای جذب مشتری برخوردار است.

مقایسه مشخصات فنی شاهین پلاس اتوماتیک و FMC 511

نمای پیشرانه شاهین پلاس

پیشرانه شاهین پلاس

همان‌طور که اشاره کردیم، بزرگترین پیشرفت شاهین پلاس نسبت به شاهین CVT تغییر کامل قوای فنی آن است. این یعنی در نسخه پلاس دیگر اثری از موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ نیست. در نسخه پلاس از پیشرانه ME16 استفاده شده که در واقع یک نمونه به‌روز شده از موتور TU5 پلاس ایران خودرو به حساب می‌آید.

این پیشرانه چهارسیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی از ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. مجموع این توان توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت شرکت DAE به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این گیربکس شش سرعته در اصل با جعبه دنده اتوماتیک محصولات ایران خودرو نظیر تارا کاملاً مشابهت دارد و به همین دلیل می‌تواند خیال مالک شاهین پلاس را از جهت تعمیر، نگهداری و یافتن قطعات یدکی تا حد زیادی راحت کند. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد.

نمای پیشرانه فردا 511

پیشرانه فردا 511

سدان مونتاژی چینی فردا ۵۱۱ از یک پیشرانه چهارسیلندر تنفس طبیعی با حجم 1.5 لیتر بهره میبرد که می‌تواند 106 اسب بخار قدرت را در دور موتور 5500 و 145 نیوتن متر گشتاور را در دور موتور 3500 را برای راننده به ارمغان آورد. مجموع این توان از طریق یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه با سیستم تعویض دنده 5 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت اف ام سی 511 در حالت ترکیبی از 6.4 لیتر و حداکثر سرعت آن هم 180 کیلومتر بر ساعت است.

با توجه به اینکه فردا ۵۱۱ چیزی بیش از ۲۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از شاهین پلاس است، بنابراین در بحث شتاب‌گیری و چابکی می‌تواند حداقل بین ۱ تا ۱.۵ ثانیه نسبت به محصول سایپا بهتر عمل کند. بر این اساس، از آنجا که شتاب صفر تا صد FMC 511 تقریباً حدود ۱۴ ثانیه به طول می‌انجامد، انتظار داریم که شاهین پلاس نیز حداقل ۱۵ ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

همچنین سیستم تعلیق در هر دو خودرو یکسان بوده و از نوع مستقل مک‌فرسون در قسمت جلو به همراه سامانه یکپارچه تویست بیم یا همان اکسل نیمه مستقل در محور عقب است که سواری نه چندان خشک به همراه هندلینگ و پایداری متعادل در سرعت‌های معقول را به ارمغان می‌آورد.

امکانات رفاهی و ایمنی دو سدان اقتصادی شاهین+ و فردا 511

از مجموع امکانات رفاهی و ایمنی شاهین پلاس می‌توان به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌‌ای، تنظیم برقی صندلی راننده همراه با گرم‌کن صندلی‌های جلو، سانروف، کروز کنترل و لیمیت کنترل، ۲ کیسه هوای ایمنی، آنتن کوسه‌ای، سامانه کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، کف‌پوش سه بعدی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی همراه با مسیریاب، دوربین دنده عقب، سنسور هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو، سنسور نور، رینگ‌های آلومینیومی، تنظیم سیستم صوتی برروی فرمان، تریم چرمی صندلی ها، باز و بسته شدن برقی آینه‌های جانبی همراه با گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پایش فشار باد تایرها، ایزوفیکس صندلی عقب، فرمان برقی و سامانه GSI اشاره کرد.

نمای داخل فردا 511

در مقابل آپشن های فردا 511 عبارتند از: چراغ‌های هالوژن جلو، چرا‌غ خطرهای LED، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، چراغ مه شکن جلو و عقب، دو کیسه هوای ایمنی، سیستم کنترل پایداری، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ایزوفیکس، سنسور پارک در سپر عقبی، ترمز تمام دیسک با دیسک‌های خنک شونده در محور جلویی، سانروف برقی، نمایشگر مولتی مدیا دیجیتال ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، اتولایت و دی‌لایت و کامپیوتر سفری.

در بحث آپشن‌های رفاهی و ایمنی، فردا ۵۱۱ و شاهین پلاس در سطح نسبتاً معمولی برای یک خودروی امروزی ارزیابی می‌شوند. البته نبود کروز کنترل، تهویه اتوماتیک و تیپ ترونیک جعبه دنده به صورت استاندارد در فردا ۵۱۱ یک عیب بزرگ است و باعث می‌شود که شاهین پلاس از این جهت در رتبه بالاتری قرار بگیرد.

جمع بندی

با توجه به قیمت کارخانه‌ای پایین‌تر شاهین پلاس اتوماتیک نسبت به FMC 511، باید گفت که این محصول سایپا، از مزایایی همچون طراحی ظاهری جذاب‌تر، کابین بزرگتر، امکانات کمی متنوع‌تر، خرید و فروش پررونق‌تر، قطعات یدکی و لوازم بدنه در دسترس‌تر، خدمات پس از فروش گسترده‌تر، استهلاک پایین‌تر جعبه دنده اتوماتیک AT نسبت به فردا ۵۱۱ سود می‌برد و می‌تواند گزینه جذاب‌تری برای مشتریان ایرانی باشد. از سوی دیگر، فردا ۵۱۱ کیفیت ساخت کلی بالاتری نسبت به شاهین پلاس اتوماتیک دارد، کابین آن زیبا و باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد.

در نهایت باید گفت انتخاب هر کدام از این دو محصول به سلیقه نهایی خریداران باز میگردد و در رنج قیمتی 800 الی 900 میلیون تومان جزو بهترین انتخاب های خرید خودرو در این سگمنت محسوب می‌شوند.

همچنین بخوانید:
تفاوت شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT در چیست و برنده مقایسه کدام است؟ کی ام سی X5 در برابر کی ام سی A5 ؛ مقایسه شاسی بلند‌های جدید کرمان موتور مقایسه جک J4 با فردا 511؛ کدام برنده مقایسه است؟