تب دنگی

هشدار ترسناک رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تب دنگی در کشور فراگیر می‌شود

طبق گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تب دنگی به‌زودی در کشور فراگیر خواهد شد و باید تمامی راهکارهای مقابله با این بیماری فراهم شود.

بیماری تب دنگی یک عارضه ویروسی است که با نیش پشه آئدس منتقل می‌شود. این ویروس تاثیر مستقیمی بر روی سیستم ایمنی بدن انسان دارد و می‌تواند از طریق تحریک آن منجر به عوارضی مانند تب، دردهای عضلانی، استخوانی و یا حتی عوارض بسیار خطرناک دیگری شود. حال طبق آخرین اخبار پزشکی و سلامت، دکتر حسین‌علی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که این بیماری به‌زودی در کشورمان شایع، و به تعداد موارد مبتلا به تب دنگی افزوده خواهد شد.

فراگیر شدن تب دنگی در کشور؛ کابوسی جدید همانند ویروس کرونا

تب دنگی

دکتر حسین‌علی شهریاری با اشاره به رویت یک مورد ابتلا به تب دنگی در تهران، یکی از نگرانی‌های بزرگ درباره شیوع این بیماری را، زائرانی دانست که به عراق می‌روند و احتمالا با آلودگی به کشورمان بازخواهند گشت. طبق اظهارات وی آمار مبتلایان این بیماری در کشورمان با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. همچنین براساس آمار وزارت بهداشت یک نفر در داخل کشور براثر این بیماری فوت شده است. خیلی از مبتلایان اخیر این بیماری از امارات و پاکستان به کشور آمده‌اند و در استان‌های جنوبی و شمال کشور خصوصا گیلان نیز این بیماری ویروسی شایع شده است.

وی در ادامه ابراز داشت که هر چه به سمت خنکی هوا و شهریور برویم، تعداد پشه آئدس زیاد خواهد شد. این پشه ها از روی لباس هم می‌توانند به انسان نیش بزنند. البته مرگ و میر آن کم و در حدود یک درصد است ولی دردهای استخوانی بسیار شدیدی دارد که کشنده است و بیمار را زمین‌گیر می‌کند. همچنین ۸۰ درصد مبتلایان تب دنگی هیچ علائمی ندارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:

ما الان نگران زائرانی هستیم که برای اربعین از عراق به ایران بازمی‌گردند. ما در فرهنگستان علوم پزشکی جلسه گذاشتیم. در کمیسیون بهداشت مجلس هم در هفته قبل درباره تب دنگی جلسه داشتیم. نیاز به کیت‌های تشخیص سریع داریم. عزیزان عنوان کردند ۱۲۰ هزار کیت در گمرک مانده است. ما با وزارت اقتصاد و دارایی و آقای دکتر رضوانی‌فر به صورت فوری مکاتبه کردیم و نامه نوشتیم که کیت‌ها را گروکشی نکنند و آنها را ترخیص کنند. مسیری که زائران ما می‌آیند طوری باید در مرز عراق هدایت شوند که زائران خیلی با مردم مراوده نداشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت:

مبارزه با تب دنگی، کار وزارت بهداشت و درمان به تنهایی نیست. باید سایر سازمان‌ها مانند پدافند غیرعامل، شهرداری‌ها، حفاظت از محیط زیست، جهادکشاورزی، وزارت راه و شهرسازی کمک کنند تا بشود با تب دنگی مقابله کرد.

اطلاعات موجود از تکثیر و شیوع پشه آئدس

تب دنگی

طبق گفته دکتر حسین علی شهریاری این پشه به لاستیک‌های خودرو و رنگ سیاه خیلی علاقه دارد و این موضوع در دنیا ثابت شده است. به خصوص مشخص شده که لارو این پشه در لاستیک‌های خودرو وجود دارد. همچنین باید لاستیک‌های کهنه که در مناطق مختلف پس از خرید و تعویض لاستیک نو در فضای باز رها می‌شود، جمع‌آوری و مدیریت شوند.

وی در ادامه افزود:

این بیماری فقط در ایران و کشورهای اطراف نیست، بلکه در اکثر کشورهای اروپایی هم تب دنگی وجود دارد. همچنین متاسفانه خیلی از کشورها مانند امارات متحده عربی، شیوع و شناسایی این تب را به سازمان جهانی بهداشت گزارش نمی‌دهند. آنها درآمد بالایی از توریسم و گردشگری دارند و به همین دلیل هیچ یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیاری از بیماری‌های واگیردار خود را گزارش نمی‌دهند. در حال حاضر تنها کشوری که مرتبا گزارش بیماری واگیر را می‌دهد ایران است.

آمادگی مقابله با این بیماری در کشور

تب دنگی

دکتر شهریاری در خصوص علائم اولیه این بیماری خاطرنشان کرد:

تب دنگی علایمی ندارد. شما اول باید ببینید پشه در منطقه‌ای وجود دارد. یعنی باید ابتدا پشه را کشف کنید. بعد سراغ بیماران بروید. وقتی ۸۰ درصد بیماران علامت ندارند، نمی‌توانید بیماری را تشخیص بدهید. باید اولا بیماری وجود باشد که ببینید علایم آن وجود دارد و تشخیص بدهید و بگویید تب دنگی است.

در نهایت وی گفت:

در بحران کرونا ما غافلگیر شدیم. برای تب دنگی باید بیمارستان‌ها آمادگی داشته باشند. باید دارو و به خصوص سرم در اختیار داشته باشیم. بیماران مبتلا به دنگی، تب‌های شدید دارند. باید تخت‌های آماده هم داشته باشیم. امیدواریم ان شاالله این تب شایع نشود و اتفاق نیفتد ولی نگرانی ما جدی است. به همین دلیل دائم در کمیسیون بهداشت و درمان جلسه می‌گذاریم و از همکاران هم می‌خواهیم به این موارد نظارت کنند.

همچنین بخوانید:
اگر این علائم را دارید احتمالا به بیماری تب دنگی مبتلا شده‌اید بعد از چین حالا نوبت به هند رسید؛ ویروس خطرناک چندیپور در حال گسترش است بازگشت کرونا با علائمی عجیب و غریب

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*