سرس آیتو M9

سرس آیتو M9، شاسی بلند محصول مشترک سرس و هوآوی ایمن‌ترین خودرو چین شد

کراس اوور لوکس سرس آیتو M9، در تست ارزیابی تصادف خودروهای چینی (C-NCAP) موفق به ثبت یک رکورد فوق‌العاده با کسب نمره «پنج ستاره پلاس» شد.

برند آیتو (Aito)، یک شرکت خودروسازی پریمیوم چینی تاسیس شده توسط اتحاد مشترکی مابین شرکت هوآوی و سرس (Seres) است. این برند تاکنون محصولات موفقی از جمله آیتو M5، که در کشورمان با نام ارس M5 شناخته می‌شود را به بازار عرضه کرده و توانسته در مدت زمان اندکی به یکی از محبوب ترین خودروسازان چینی تبدیل شود.

طبق جدیدترین اخبار خودرو حال به تازگی این برند با خلق یک شگفتی عجیب توانسته به شهرت خود بیافزاید. بر اساس اعلام کارشناسان چینی کراس اوور لوکس سرس آیتو M9 با کسب اولین نمره «پنج ستاره +» در تست ارزیابی تصادف خودروهای چینی (C-NCAP)، لقب ایمن‌ترین خودرو آزمایش شده چینی را کسب کرده است.

به ایمن‌ترین خودرو چینی سلام کنید؛ سرس آیتو M9 اینجاست

تست ایمنی سرس آیتو M9

تست تصادف C-NCAP در سال ۲۰۰۶ توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودرویی چین (CATARC) آغاز به کار کرد. طبق مقررات موسسه C-NCAP، خودروهای تحت آزمایش می‌توانند شش رتبه مختلف را کسب کنند. پنج رتبه اول با نمرات ۱ تا ۵ ستاره نشان داده می‌شوند. آخرین و بالاترین رتبه این برنامه «پنج ستاره +» نامیده می‌شود. این امتیاز را تاکنون کراس اوور سرس آیتو M9 دریافت کرده و لقب ایمن‌ترین خودروی آزمایش‌شده توسط این انجمن طبق استاندارد ۲۰۲۱ را از آن خود کرده است.

در بخش ایمنی غیرفعال، آیتو M9 امتیاز ۹۶.۹۸٪ را کسب کرد. هنگام برخورد از جلو با همپوشانی کامل، پای راست آدمک پشت فرمان آسیب دید. همین مشکل در هنگام برخورد با مانع متحرک با همپوشانی ۵۰ درصد نیز مشاهده شد. البته سرنشینان داخل کابین هیچ آسیبی ندیدند. M9 در تست برخورد جانبی بهترین نمره را دریافت کرد.

این مدل در بخش ایمنی عابر پیاده امتیاز ۷۳.۳۸٪ را به دست آورد. گویا اگر سر فردی به کاپوت خودرو برخورد کند آسیب می‌بیند. شیشه جلو و ستون جلو نیز ممکن است در صورت برخورد با عابر پیاده با سرعت کم باعث صدمات جدی شوند. با این حال، نمره آیتو M9 در این بخش ۳.۲ درصد بالاتر از میانگین بود. این نمره خوبی برای یک کراس‌ اوور ۵.۲ متری محسوب می‌شود.

دستیارهای رانندگی فعال M9 نمره ۹۷.۷۹٪ را به دست آوردند. این مدل به طور کامل از آزمایش ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، سیستم هشدار تغییر خط، نظارت بر نقاط کور و غیره سربلند بیرون آمد. کارشناسان C-NCAP کراس‌ اوور پرچمدار آیتو را فقط به دلیل عملکرد چراغ‌های جلو جریمه کردند. تیپ مکس با نسخه پرچمدار متفاوت است و در آن شاهد چراغ‌های جلوی هوشمند و سیستم حسگر جامع لیدار نیستیم.

در نهایت، سرس آیتو M9 با کسب نمره ۹۳.۹٪ کراس‌اوور Li Auto L9 و سدان IM L7 با نمره ۹۱.۳٪ را پشت سر گذاشت. کمترین رتبه ایمنی طبق استاندارد ۲۰۲۱، توسط کراس‌ اوور اسکای‌ورث EV6 که در کشورمان با نام نبکا ET5 شناخته می‌شود، به دست آمده است.

معرفی کراس اوور Seres Aito M9

آیتو ام ۹ یک شاسی بلند بزرگ است که بدنه آن با فولاد دایکست شده و آلومینیوم فوق‌العاده مقاوم ساخته شده است. در بخش طراحی این خودرو از چراغ‌های جلو متصل شده به وسیله یک نوار و چراغ‌های عقب سرتاسری بهره برده است. در قسمت‌های مختلف نمای بیرونی این خودرو هم تریم کرومی دیده می‌شود که از جمله این قسمت‌ها می‌توان به دور شیشه‌ها و قسمت رکاب اشاره کرد.

نمای جانبی سرس آیتو M9

سقف این خودرو حالتی شناور دارد و دستگیره‌های درب نیز به‌صورت مخفی یا پاپ اوت هستند. چراغ‌های M9 که از نوع LED ماتریسی‌اند، توانایی شناسایی عابران پیاده و بقیه خودروها را دارند. این کراس اوور ۶ نفره ۵۲۳۰ میلی‌متر طول، ۱۹۹۹ میلی‌متر عرض و ۱۸۰۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن ۳۱۱۰ میلی‌متر است.

مشخصات فنی سرس آیتو ام 9

سرس آیتو M9

این خودرو در دو نسخه الکتریکی و هیبرید عرضه شده است. نسخه الکتریکی با استفاده از 2 موتور مستقر در محور جلو و عقب و باتری 100 کیلووات ساعتی می‌تواند 530 اسب بخار قدرت تولید کند و شعاع حرکتی آن به 630 کیلومتر می‌رسد.

نسخه هیبریدی نیز مجهز به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ به‌عنوان ژنراتور و 2 موتور الکتریکی است که روی هم رفته توانایی تولید قدرت 496 اسب بخار را دارند. انرژی این نسخه را یک باتری 42 یا 52 کیلووات ساعتی CATL تامین می‌کند و شعاع حرکتی آن با شارژ کامل باتری و باک بنزین پُر، بین 1362 تا 1402 کیلومتر خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی

نمای داشبورد سرس آیتو M9

در کابین آیتو M9 یک صفحه آمپر دیجیتال 12.3 اینچی، یک نمایشگر مرکزی 15.6 اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی و یک نمایشگر 16 اینچی برای شاگرد به چشم می‌خورد. همچنین یک نمایشگر هدآپ 75 اینچی هم در دسترس قرار دارد و برای هر 4 صندلی ردیف عقب یک تبلت و یک پروژکتور به‌همراه نمایشگر جمع‌شدنی 32 اینچی تعبیه شده است. شایان ذکر است تمامی این نمایشگرها بر پایه سیستم عامل اختصاصی هوآوی با نام HarmonyOS 4 کار می‌کنند.

فرمت 2+2+2 در چینش صندلی‌های این کراس اوور باعث می‌شود که راننده بیشترین دید عقب را داشته باشد و سرنشینان ردیف سوم هم به راحتی از منظره‌های مسیر لذت ببرند. در ضمن، شاسی بلند آیتو M9 هواوی با مجموعه Huawei ADS 2.0 و 27 سنسور، از لحاظ ایمنی و امکانات کمک‌راننده هم در سطح بالایی قرار دارد.

از دیگر آپشن های این خودرو می‌توان به دوربین 540 درجه، فیلتر تصفیه هوای کابین PM2.5، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی به‌همراه اتوهلد (Auto Hold)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سیستم پایش میزان فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم ورود بدون کلید به‌همراه استارت دکمه‌ای، سنسور پارک جلو و عقب، فناوری LED چراغ‌ها، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode)، سیستم تهویه اتوماتیک سه کاناله، سنسور نور و باران، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، رادار هشدار برخورد از جلو و رادار باقی ماندن بین خطوط، شارژر بی‌سیم ۵۰ واتی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو به همراه ماساژور و… اشاره کرد.

در چین، محدوده قیمت آیتو M9 از ۴۷۰ تا ۵۷۰ هزار یوان است. بر اساس آمار نیمه اول سال ۲۰۲۴، حجم فروش این مدل به ۵۸۸۲۳ دستگاه رسیده است.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
رووی eRX5 هیبریدی ؛ رقیب جدید لاماری و تیگو 7 پرو خیز بلند مینی برای ساخت خودرو آفرودی چری اکسید RX به درخواست مشتریان دوباره فیس لیفت شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*