اهرام مصر

اهرام مصر توسط سیستم‌های هیدرولیکی ساخته شده‌اند

طبق شواهد یافت شده، مصری های عهد باستان در ساخت اولین هرم از اهرام مصر از سیستم های هیدرولیکی کمک گرفته‌اند.

تمدن مصر، یکی از غنی ترین حکومت‌های عهد باستان بعد از تمدن آریایی ها به شمار می‌رود و بدون شک شناسنامه عظمت آن اهرام باشکوه مصر است. این اهرام از آغاز پادشاهی مصریان تا پایان دوره بطلمیوس در قرن چهارم پس از میلاد مسیح ساخته شدند. اوج ساخت این اهرام از اواخر سلسله سوم آغاز شد و تقریباً تا سلسله ششم مصادف با ۲۳۲۵ سال قبل از میلاد ادامه یافت. با گذشت بیش از 4500 سال، اهرام مصر همچنان عظمت و شکوه خود را حفظ کرده‌اند. فارغ از اهرام ثلاثه که جزو عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌روند، 4 هرم دیگر نیز به عنوان اهرام اصلی مصر شناخته می‌شوند.

طبق جدیدترین اخبار باستان شناسی و بنا به اعلام مهندسان، اولین و قدیمی ترین هرم از اهرام اصلی مصریان با نام هرم جوزر (Pyramid of Djoser) یا هرم پلکانی (step pyramid) به کمک سیستم‌های هیدرولیکی ساخته شده است. اما این موضوع چگونه ممکن است؟

رد احتمال ساختن اهرام مصر با کمک فرازمینی ها!

اهرام مصر

بر اساس اعتقاد مصریان باستان، اضلاع صاف و زاویه‌دار اهرام نماد پرتوهای خورشید بود و برای کمک به روح پادشاه درگذشته برای صعود به آسمان و پیوستن به خدایان، به‌‌ویژه خدای خورشید طراحی شده بود. طبق گفته مهندسان، در ساخت قدیمی‌ترین سازه از 7 هرم اصلی مصر که قدمت آن به ۴۵۰۰ سال می‌رسد، به دلیل چشم‌انداز سازه، آبراه‌ها و معماری داخلی از سیستم های هیدرولیک در آن زمان استفاده شده است. این بنا که بدان هرم جوزر گفته می‌شود، مربوط به پادشاه سلسله سوم جوزر در ساقارا مصر است.

احتمال داده می‌شود که مکانیک هیدرولیک، نیروی محرکه اصلی ساخت اهرام مصر باستان بوده است. بر این اساس، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هرم جوزر در سقاره مصر به شکل قابل‌توجهی با استفاده از این ایده ساخته‌شده است. این مکانیسم هیدرولیک می‌توانست بلوک‌های سنگی بزرگ هرم را از زمین به بالا ببرد. از طرفی معماری داخلی هرم جوزر نیز با مکانیسم ارتفاع مورد نیاز سیستم هیدرولیکی سازگار است.

طبق اعلام محققان و مهندسان استفاده مشابه از چنین کاربردی در آن مکان یا در آن زمان هرگز دیده نشده است. آنها بر این باورند، مصریان باستان با اتکا به روشی که به آن «آتش‌فشانی» گفته می‌شود، فشار آب ناشی از مکانیک هیدرولیک، بلوک‌های هرم را جابه‌جا می‌کردند.

اگر واقعاً چنین کاربردی ثابت شود، نشان می‌دهد که مصری‌ها بسیار قبل‌تر از آنچه دانشمندان فکر می‌کنند، با مکانیک هیدرولیک آشنا شده و از آن استفاده می‌کردند. معماران باستانی احتمالاً سنگ‌ها را از مرکز هرم به شکل آتشفشانی با استفاده از آب بدون رسوبی که از بخش جنوبی خندق وارد می‌شد بالا می‌بردند. بر همین اساس شایعات ساختن اهرام مصر با کمک بیگانگان فرازمینی فعلا رد شده است.

استفاده از سیستم هیدرولیک یکپارچه برای ساخت یکی سازه‌های عظیم در مصر باستان

اهرام مصر

بر اساس نقشه‌برداری از حوضچه‌های آبریز مجاور، محققان بر این باورند که هدف از ساخت یکی سازه‌های عظیم و غیرقابل توضیح سقاره که به گیسر المدیر معروف است، دارای ویژگی‌های نوعی سد اصلاحی (check dam) برای گرفتن آب و رسوبات آن است. توپوگرافی آن‌سوی سد حاکی از آن است که احتمالاً دریاچه‌ای موقت در غرب مجموعه جوزر وجود داشت و جریان آب آن از طریق خندق‌ها به سمت هرم هدایت شده و به عنوان نیرویی برای بالا بردن سنگ‌ها به کار رفته است.

از آنجایی‌که شاخه‌ای از رود نیل از این منطقه می‌گذشت، چنین سدی می‌توانست یک دریاچه موقت ایجاد کند که به جابه‌جایی مواد و استفاده از مکانیک هیدرولیکی کمک می‌کند. محققان می‌گویند گیسر المدیر و بخش داخلی جنوبی خندق به‌عنوان یک سیستم هیدرولیک یکپارچه عمل می‌کنند که کیفیت آب را بهبود می‌بخشند و جریان آب به کارهای عملی و نیازهای انسانی کمک می‌کند.

تیم تحقیقاتی معتقد است که آب موجود در منطقه برای برآورده کردن نیازهای پروژه در آن زمان کافی بود. مصریان باستان که به پیشگامی و تسلط خود بر سیستم هیدرولیک معروف هستند؛ از این سیستم برای حمل‌ونقل کشتی‌ها و حمل سنگ‌های عظیم استفاده می‌کردند. پژوهش اخیر راه جدیدی برای مطالعه تاریخ مصر با در نظر گرفتن استفاده از نیروی هیدرولیک برای برپایی سازه‌های عظیم ساخته‌شده توسط فراعنه باز می‌کند.

همچنین بخوانید:
کشف مدرکی که ثابت می‌کند مومیایی موجود فضایی پیدا شده در پرو واقعا یک بیگانه است واقعیت‌های شگفت‌انگیز در مورد زندگی بردگان مصر باستان که در فیلم‌ها به‌ شما نمی‌گویند این نظریه ارتباط اهرام مصر را با بیگانگان تأیید می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*