بازار خودرو ایران

یک پیش‌بینی از وضعیت بازار خودرو ایران در 3 ماه آینده؛ رکود یا رونق؟

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو از آینده نه‌‌چندان مطلوب و لحظه‌ای بازار خودرو ایران در ماه های آینده خبر داد.

همزمان با تحولات جدید سیاسی و نظامی در خاورمیانه و افزایش قیمت دلار در چند روز اخیر، سوالی که ذهن همه ما را به خود مشغول می‌کند، تغییر قیمت خودرو و رکود یا رونق این بازار در کشورمان است. بااین‌حال مسئله واردات خودرو، هر چند به صورت قطره چکانی توانسته بازار افزایشی قیمت وسایل نقلیه سواری را کنترل کند و به نوعی امید تعدیل قیمت‌ها را در دل همه ما زنده کند. حال طبق آخرین اخبار خودرو، سعید موتمنی، کارشناس حوزه خودرو در مورد قیمت ماشین در سه ماه آینده اظهارات جالبی عنوان کرده است.

رکود فراگیر بازار خودرو ایران تا سه ماه آینده

بازار خودرو ایران

سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو و کارشناس فعلی حوزه خودرو درخصوص وضعیت بازار گفت:

واردات خودرو دو سال است که آزاد شده، اما با روند کندی انجام می‌شود و همین بازار خودرو را بلاتکلیف کرده است و هیچ جنب و جوشی در بازار وجود ندارد و به‌‌نظر می‌رسد طی دو تا سه ماه آینده بازار به همین شکل خواهد بود تا وقتی که ماشین کافی وارد کشور شود.

وی در مورد تاثیر ابلاغ آیین‌نامه آزادسازی واردات خودروهای کارکرده بر قیمت‌ها در بازار خودرو نیز ابراز داشت که این ابلاغ تاثیری در بازار نگذاشته است و تا زمانی که ثبت سفارش انجام نگیرد هم تاثیری نخواهد گذاشت. واردات خودروهای کارکرده هنوز در حد حرف است و مشخص نیست که آیا اشخاص حقیقی و شرکت‌های بزرگی که خارج از کشور ارز دارند و اعلام آمادگی هم کرده‌اند که با پول خودشان ماشین وارد کنند، می‌توانند با ارز خودشان و یا تبدیل ریال به ارز، خودرو وارد کنند یا نه.

کاهش عرضه و تقاضا در بازار آزاد

موتمنی درخصوص تاثیر افزایش قیمت اخیر برخی محصولات ایران‌خودرو و سایپا بر قیمت خودرو در بازار آزاد نیز گفت:

این اقدام تاثیری در بازار ندارد، چون خریدار کم است و عرضه هم ناکافی است و نیاز بازار را تامین نمی‌کند. چناچه عرضه خودرو زیاد بود، اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه خیلی کمتر بود. با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار ریخته، باز هم ۶۰ تا ۷۰ درصد اختلاف قیمت میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد.

طبق صحبت‌های وی زمانی باید مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای صادر شود که موانع جلو روی واردات رفع شود و خودرو راحت وارد کشور شود. در هر صورت قیمت‌گذاری دستوری جواب نمی‌دهد، اما حذف آن باید به این شرط باشد که اجازه بدهند خودرو توسط اشخاص حقوقی و حقیقی وارد شود. بر اساس دیدگاه وی زمانی که قیمت یک کالایی را بالا میبرند، باید افزایش تولید داشته باشند و سریع تعهدات خود را تحویل بدهند، نه این که قیمت‌ها را افزایش بدهند و بعد قطره‌ چکانی خودرو عرضه کنند.

واردات خودرو باید بدون هرگونه مداخله اضافی باشد

بازار خودرو ایران

موتمنی با اشاره به آغاز فصلی جدید در بازار خودرو ایران همزمان با شروع به‌کار دولت چهاردهم اظهار داشت:

با انحصار در بازار خودرو باید از بین برود و انحصار هم زمانی از بین می‌رود که اجازه دهند بدون اما و اگر خودرو وارد شود. ثبت سفارش خودرو باید آنطور که قبل از سال ۹۷ بود، باشد و شخص حقیقی و حقوقی بتواند خودرو واردکنند تا انحصار در بازار خودرو از بین برود و فاصله قیمتی کم کم کاهش یابد؛ با این کار بازار خودرو به تعادل می‌رسد و حتی اشباع می‌شود.

وی عنوان داشت که دولت چهاردهم اگر می‌خواهد بازار خودرو به تعادل برسد، باید بازار را رقابتی کند، نباید صرفا چند شرکت واردکننده چون رانت دارند، خودرو وارد کنند و بقیه هم تماشاچی باشند. شرکت‌هایی ماشین وارد می‌کنند که سرمایه ندارند و در واقع با سرمایه مردم خودرو وارد می‌کنند؛ در حالی که تاجر باید خودرو وارد کند و در ویترین بچیند تا مشتری انتخاب کند و بخرد.

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه به دولت چهاردهم توصیه کرد که ارز را تک نرخی کند زیرا ارز دو نرخی فسادزا است. پیشنهاد دیگر موتمنی این بود که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد. از دیدگاه وی تعرفه ۹۵ درصد برای خودرو با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی، خیلی زیاد است.

پیش از این نیز خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را برای نهاد های مربوطه ارسال کرده‌ بودند، و با پاسخ منفی یا عدم توجه از سوی مقامات مواحه بودند. این موضوع باعث شد تا اعلام شود که دولت سیزدهم تمام تلاشش را کرد تا افزایش قیمت خودرو در دولت پزشکیان رقم بخورد.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
کیفیت رنگ خودروهای داخلی، هر روز بدتر از دیروز ریزش شدید قیمت حواله خودروهای وارداتی گمرک ایران شرایط واردات و ترخیص خودروهای کارکرده را اعلام کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*