واردات خودرو

دستاورد جدید واردات خودرو به کشور؛ ماشین‌هایی که آتش می‌گیرند!

همزمان با اجرایی شدن پارت جدید واردات خودرو در کشور، حال خبر رسیده که برخی از این محصولات با خطر آتش سوزی مواجه هستند.

در چند روز اخیر مسائل و حواشی پیرامون واردات خودروهای کارکرده را در اخبار خودرو گجت نیوز مورد بررسی قرار دادیم. در ابتدا گمان می‌شد که با اجرایی شدن این طرح، شاهد توقف واردات خودروهای نو خواهیم بود اما پس از مدتی این موضوع نیز تکذیب شد. حال بر اساس جدیدترین شنیده‌ها برخی از مدل های وارداتی به بازار کشورمان از برند تویوتا و اشکودا که اتفاقا از فروش خوبی در سامانه یکپارچه وارداتی‌ها بهره مند شده بودند و به خریداران نیز تحویل داده شده بودند، با خطراتی از جمله آتش سوزی مواجه هستند.

آتش گرفتن محصولات تویوتا؛ معضل جدید واردات خودرو

واردات خودرو

مدتی پیش بود که اداره تنظیم بازار کشور چین از فراخوانده شدن بیش از ۵۷۰ هزار دستگاه خودرو تویوتا که که طی سال‌های 2018 تا 2023 در دو جوینت‌ونچر تویوتا در چین با نام‌های «FAW Toyota» و «GAC Toyota» به تولید می‌رسید، به دلیل ایرادات فنی به نمایندگی‌ها خبر داده بود. این مسئله از آنجایی مهم است که بدانید، تویوتا کرولا و تویوتا لوین که محصول وارداتی شرکت معین خودرو ایرانیان هستند، جزو پرتیراژترین خودروهای وارداتی به کشورمان محسوب می‌شوند و جزو این لیست هستند.

از جمله دلایل این فراخوان، می‌توان به وجود ایراداتی درخصوص تغییر مدل کف پوش‌ها و قفل کمربندها اشاره کرد. اما دلیل اصلی اعتراضات مردم که منجر به این فراخوان شد، نشت سوخت این خودروها بود که منجر به آتش سوزی و آسیب جانی به معدود افرادی شده است. تویوتا در این فراخوان به مشتریان خود توصیه کرد تا زمان رفع ایراد از نزدیک شدن به منابع سوختی، خودداری کنند. همچنین در این بیانیه اشاره شد که درصورت مشاهده هرگونه نشت سوخت، مالکان فورا خودرو را خاموش کرده و به نمایندگی‌ها مراجعه نمایند.

همچنین طبق خبری که اخیراً منتشر شده، گروه فولکس‌واگن استرالیا فراخوانی را برای مدل‌های اشکودا سوپرب و اکتاویا صادر کرده که طی سال‌های 2020 تا 2024 به تولید رسیده‌اند. به ادعای این گزارش، یک نقص فنی باعث می‌شود احتمال آتش‌سوزی در دو مدل اشکودا با مدل‌های مذکور وجود داشته باشد که حدود 3801 دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ان خودرو نیز در حال حاضر با شرکت پارس ساتر هوشمند به بازار ایران عرضه شده است.

شرکت‌های واردکننده موظف به حل ایرادات هستند

واردات خودرو

وقوع ایرادات فنی در خودروهای تولیدی امری غیرطبیعی نیست و هر ساله اغلب خودروسازان معروف جهانی در محصولات تولیدی خود با آن مواجه می‌شوند. اما برخی موانع مانند تحریم های بین المللی در کشورمان ممکن است این فرایند را دشوار کنند. باید توجه داشت به دلیل تحریم‌ها، هیچ خودروسازی مایل به همکاری با واردکنندگان ایرانی نیست و این موضوع حتی در قبال خودروسازان چینی نیز صدق می‌کند.

بنابراین تقریباً تمامی خودروهای غیرچینی از نمایشگاه‌های خودرو کشورهای حاشیه خلیج فارس جمع‌آوری و وارد ایران می‌شوند. باقی خودروها با برندهای مطرح جهانی همچون تویوتا، فولکس‌واگن و آئودی نیز غالباً در جوینت‌ونچرهای چین به تولید می‌رسند و بنابراین، هیچ یک از خودروهای واردشده به ایران نمایندگی رسمی در داخل کشور ندارند. از سوی دیگر واردکنندگان این خودروها نیز در اکثر مواقع، شرکت‌هایی کوچک با خدمات پس از فروش ضعیف هستند و در نتیجه بعید به نظر می‌رسد فراخوان‌های مذکور، چندان در کانون توجه این شرکت‌ها باشد.

معین خودرو ایرانیان در خصوص مشکلات پیش آمده در مورد تویوتاهای وارداتی به ایران موظف خواهد بود که اطلاعات خریداران و شماره شاسی کرولاها را استخراج نموده و در اسرع وقت به بررسی و رفع ایرادات مورد نظر اقدام نماید، اما به نظر انجام چنین کاری به واسطه رسمی نبودن این شرکت از سوی خودروساز ژاپنی و تحریم‌ها تقریبا بعید به نظر می‌رسد.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
معین خودرو تنها با یک نمایندگی، بیشترین آمار واردات خودرو به ایران را دارد! الماس خودرو نامی هم واردکننده تویوتا شد خرید و فروش کارت ملی برای واردات خودرو چه عواقبی دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*