یادگیری عربی برای کنکور

بهترین روش یادگیری عربی برای کنکور چیه؟

چقدر به درس عربی علاقه دارید؟ آیا از یاد گرفتن آن فراری هستید و ترجیح می‌دهید بیخیال این درس در کنکور شوید؟ آیا آنقدر به آن علاقه دارید که به راحتی یاد می‌گیرید، اما فراموش می‌کنید؟ فکر می‌کنید چند درصد از دانش‌آموزان کنکوری عربی را بیخیال می‌شوند؟

آمار نشان می‌دهد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان عربی را به صورت جدی برای کنکور نمی‌خوانند. این یعنی اصلا نمی‌دانند بهترین روش یادگیری عربی برای کنکور چیه؟ و از کمک استاد عربی کنکور هم استفاده نمی کنند. اگر می‌دانستید عربی یکی از درس‌هایی است که به‌راحتی می‌توانید یاد بگیرید و در کنکور هم اثر خیلی خوبی دارد، بی‌خیال آن نمی‌شدید.

عربی کنکور؛ زبان خارجی دوست داشتنی یا منفور؟

در وهله اول عربی هم مانند انگلیسی یک زبان خارجی است، اما این دو درس در دو دنیای کاملا متفاوت زندگی می‌کنند. تقریبا همه دانش‌آموزان کنکوری تا قبل از کنکور کلاس‌های زبان انگلیسی می‌روند و پایه قوی دارند. عربی اینطور نیست. تعداد افرادی که برای یادگیری عربی از دوران ابتدایی به کلاس می‌روند، انگشت شمار است.

قواعد پیچیده از تلفظ تا دستور زبان در درس عربی، باعث می‌شود تا این درس به یکی از درس‌های دشوار تبدیل شود. با این حال اگر قاعده و قانون‌های آن را یاد بگیرید و قلق یادگیری درست را پیدا کنید، شک نکنید که به درسی شیرین تبدیل خواهد شد.

یاد گرفتن عربی کنکور از پایه در مقاله حسین جعفری و همکارانش با عنوان بررسی عوامل موثر بر یادگیری عربی در کنکور در مجله پژوهش‌های آموزشی چاپ شد. در این مقاله به تمرین و تکرار و یاد گرفتن درس تاکید شده است. در ادامه بهترین روش‌های یادگیری عربی کنکور با نگاهی به کتاب روش‌های طلایی یادگیری عربی کنکور از انتشارات گاج نوشته محمد رضایی، بررسی شده است.

روش یادگیری عربی کنکور برای ترازهای بالا

برای آن که بتوانید درصد بالایی در کنکور برای درس عربی بزنید، باید در طول سال با برنامه‌ریزی روی این درس مسلط شوید. از مشاوران کنکور و دبیران عربی کمک بگیرید تا بتوانید یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید. برای یاد گرفتن عربی کنکور در وهله اول روی کتاب‌های درسی عربی دوره دوم متوسطه مسلط شوید.

سعی کنید سر کلاس دقیق و کامل گوش دهید و یادگیری را به بعد موکول نکنید. سپس تمرینات کتاب را حل کنید و آن‌ها را برای خودتان تجزیه و تحلیل کنید. از معلم خودتان یا معلم خصوصی تدریس عربی کمک بگیرید تا جاهایی که اشکال دارید را رفع کند.

پس از آن که روی درس کامل تسلط پیدا کردید به سراغ تست زنی بروید. از آنجا که بودجه‌بندی عربی روی بخش‌های مختلف است، با نگاهی به بودجه‌بندی، سوالات تست زنی خود را پیش ببرید. به طور مثال از بخش مفاهیم و ترجمه 10 سوال، از درک مطلب 4 سوال و از قواعد 5 سوال می‌آید. بهتر است از تست‌های کنکور سراسری عربی با موضوع درک مطلب و ترجمه و قواعد استفاده کنید. این کتاب‌ها را در کتابفروشی های سراسر ایران پیدا می‌کنید.

  • احمدی، علی: غلبه بر تست‌های عربی کنکور، انتشارات مهر و ماه
  • حسینی، محمد: اصول و فنون ترجمه و درک مطلب عربی، انتشارات فاطمی

دو کتاب با تایید سازمان سنجش و آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش هستند. به جز این دو کتاب مقالات هم می‌توانند به دانش آموزان کنکور کمک کنند تا راه خود را در یادگیری عربی کنکور بیابند. مقاله محمد علیزاده و همکارانش یکی از این مقالات است. مقاله آن‌ها با عنوان نقش روش‌های یادگیری در موفقیت داوطلبان کنکور عربی در مجله نوآوری‌های آموزشی در سال 1400 چاپ شد.

کمک گرفتن از معلم خصوصی برای رد شدن از عربی کنکور

برخی دانش‌آموزان از پایه با درس عربی مشکل دارند. آن‌ها درس را به خوبی سر کلاس متوجه نمی‌شوند. در این مواقع کمک گرفتن از یک معلم خصوصی حرفه‌ای کمک می‌کند تا دانش‌آموز بتواند از پایه عربی را یاد بگیرد.

به کمک معلم خصوصی، مشاوره کنکوری و برنامه‌ریزی درست، دانش‌آموز می‌تواند به یکی از رتبه‌های برتری تبدیل شود که تراز عربی بالایی دارد. تراز بالاهای کنکور عربی روی تست زنی و مرور مطالب کار می‌کنند. از روش خلاصه نویسی کمک می‌گیرند و قبل و بعد از هر دوره تست زنی، نت‌های خود را می‌خوانند. این موارد را معلم‌های خصوصی به شاگردان خود یاد می‌دهند.

دبیر خصوصی با کمک گرفتن از کتاب‌های کمک‌درسی کنکور عربی و مقالات آموزشی و پژوهشی در حوزه یادگیری عربی دانش‌آموز را راهنمایی می‌کنند. او همچنین از هر ابزار کارآمدی برای بهبود یادگیری و تست زنی شاگرد خود استفاده می‌کند.

  • مداد و کاغذ
  • لغت‌نامه عربی
  • فرهنگ عربی – فارسی
  • اینترنت

گوشه‌ای از ابزارهای معلم‌های خصوصی است که ممکن است در آموزشگاه‌های کنکور، شخصی به صورت حضوری یا آنلاین تدریس کنند. آموزشگاه‌های کنکور زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور و کانون فرهنگی آموزشی ایران کار می‌کنند و اغلب معلم‌های آن ها عضویت مجمع مدرسان زبان عربی ایران را دارند. حتی برخی از معلم‌های خصوصی مجرب و با سابقه، مولفان کتاب‌های کنکوری هستند.

بهترین اساتید استادبانک برای تقویت عربی از پایه تا کنکور

پیدا کردن اساتید حرفه‌ای برای درسی مانند عربی شاید در وهله اول کار سختی به نظر برسد. به این دلیل که عربی مانند انگلیسی یک درس فراگیر نیست و باید معلم متخصص در زمینه عربی پیدا کنید. می‌توانید برای پیدا کردن این معلم بین دبیران مدارس و آموزشگاه‌های کنکور پرس و جو کنید.

همچنین پلتفرم‌های آنلاین زیر برای پیدا کردن معلم خصوصی به صورت غیر حضوری و بر بستر اینترنت مفید هستند. برخی از این پلتفرم‌ها معلم‌ها را از سراسر دنیا به دانش‌آموزان متصل می‌کنند و برخی دیگر حاوی تمرینات و آموزش ‌های آنلاین و رایگان هستند.

  • TutorMe
  • Skooli
  • Wyzant
  • Khan Academy
  • British Council
  • FluentU
  • استاد بانک

در کنار این پلتفرم‌های، استادبانک با بزرگترین مجموعه از دبیران عربی از پایه تا کنکور قرار دارد. دبیرانی که سابقه درخشانی در تدریس عربی دارند و در کسب ترازهای بالای دانش‌آموزان خود نقش به سزایی ایفا کرده‌اند.

  • خانم مریم آرمان: با 3137 جلسه موفق استاد 5 ستاره استادبانک است. او کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب از دانشگاه خوارزمی تهران دارد. همچنین صاحب گواهینامه تافل زبان و ادبیات عربی از کانون زبان ایران و مسلط به زبان فصیح عربی است.
  • ابراهیم غلامی نژاد: 9 بار برترین استاد در گروه عربی در فصول مختلف شده است. سابقه تدریس در مدارس و آموزشگاه‌های مختلف دارد. به علاوه ایشان طراح سوالات آزمون قلم چی سال دوازدهم و مولف کتاب عربی یازدهم از نشر گل واژه است.
  • حمیدرضا تاجیک داوودی: معلم رسمی آموزش و پرورش با 20 سال سابقه کاری است. با مدرک کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی عربی را از پایه و به کمک تمرین و تکرار تدریس می‌کند.
  • محمد بمانی: دانشجوی دکترا دبیری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. در دبیرستان‌های تیزهوشان تدریس عربی کنکور می‌کند و عربی را مفهومی و عمیق درس می‌دهد.
این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*