نجات فضانوردان استارلاینر اسپیس ایکس

شکست بوئینگ در نجات فضانوردان استارلاینر؛ حالا اسپیس ایکس باید وارد شود

پس از شکست تلاش‌های شرکت بوئینگ برای نجات فضانوردان استارلاینر حالا ناسا دست به دامن اسپیس ایکس و ایلان ماسک شده است تا از یک فاجعه فضایی جلوگیری کند.

ناسا در سال‌های اخیر رویکرد خود را تغییر داده است و تلاش می‌کند که پای شرکت‌های خصوصی را نیز به کاوش‌های فضایی باز کند. شرکت اسپیس ایکس هم توانسته به موفقیت‌های چشم‌گیری در این زمینه دست یابد. هرچند که ظاهرا شرایط برای شرکت بوئینگ چندان خوب پیش نمی‌رود. مخصوصا اینکه پس از عدم موفقیت بوئینگ در نجات فضانوردان استارلاینر همه امیدها به شرکت اسپیس ایکس است.

اسپیس ایکس بهترین گزینه ناسا برای نجات فضانوردان استارلاینر است

نجات فضانوردان استارلاینر اسپیس ایکس

مقامات ناسا امروز بدون حضور نمایندگان بوئینگ در یک کنفرانس خبری حاضر شدند تا به سوال‌های خبرنگاران در رابطه با وضعیت استارلاینر توضیح دهند. آنها همچنین توضیح دادند که وضعیت کنونی چطور می‌تواند ماموریت‌های بعدی برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ در اولین ماموریت سرنشین‌دار خود با مشکلات گوناگونی مواجه شده است. مخصوصا اینکه ۵ عدد از ۲۸ پیشرانه‌ سامانه کنترل واکنش آن هنگام اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی دچار مشکل شدند و هنوز کسی نتوانسته مشکل موردنظر را برطرف کند. البته ناسا و بوئینگ وعده داده‌اند که کار روی Starliner را ادامه خواهند داد، اما ظاهرا شرایط چندان امیدوارکننده نیست.

پیشتر قرار بود که Crew-9 به‌عنوان نهمین ماموریت عملیاتی اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ۱۸ آگوست (۲۸ مرداد) انجام شود. هرچند که ناسا از اسپیس ایکس درخواست کرده است این ماموریت را به‌خاطر نجات فضانوردان استارلاینر تا ۲۴ سپتامبر (۳ مهر) به تعویق بیندازد. همچنین پیشتر قرار بود ۴ فضانورد با پرواز جدید به فضا سفر کنند؛ اما با توجه به شرایط جدید این تعداد به ۲ نفر کاهش پیدا کرده است.

نجات فضانوردان استارلاینر اسپیس ایکس

در واقع ناسا می‌خواهد می‌خواهد ماموریت جدید اسپیس ایکس دو جای خالی داشته باشد تا بتواند فضانوردان استارلاینر را در اواسط زمستان به زمین بازگرداند. در ۱۶ خرداد ماه بود که بوئینگ با فضاپیما استارلاینر دو فضانورد ناسا به‌نام‌های Butch Wilmore و Suni Williams را به فضا فرستاد و توانست در صدر اخبار نجوم قرار بگیرد. همه امیدوار بودند بوئینگ با تجربه موفقی که در عرصه هوانوردی داشته، به یک شرکت فضایی قدرتمند نیز تبدیل شود.

گرچه شرایط اینگونه پیش نرفت و حالا فضانوردان استارلاینر برای نجات جان خود به شرکت اسپیس ایکس چشم دوخته‌اند . این افراد از خلبانان پیشین نیروی دریایی آمریکا بودند و ناسا قصد داشت که با این سفر شرایط کسب تجربه را برای آنها فراهم کند.

جالب اینجاست که قرار بود این دو فضانورد برای تقریبا ۱۰ روز در فضا بمانند و سپس به زمین برگردند. هرچند که اکنون طول ماموریت از ۶۰ روز نیز فراتر رفته  و قرار است طولانی‌تر هم بشود. ناسا تاکید می‌کند که می‌تواند در صورت پیش آمدن شرایط اضطراری فضانوردان را به زمین بازگرداند؛ اما ظاهرا این اقدام توسط استارلاینر انجام نخواهد شد. همچنین ناسا تاکید دارد که این افراد آموزش‌های مناسب را برای اقامت طولانی‌تر در فضا دیده‌اند و ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز از نظر منابع غذایی و اکسیژن مشکل خاصی ندارد.

دوراهی عجیب ناسا

کن باوروکس، از مدیران بخش عملیات‌های فضایی ناسا گفت که این سازمان گزینه‌های مختلفی را زیر نظر دارد. هرچند که مسئله مهم دلیل مشکل ایجاد شده و تصمیم‌گیری در مورد نحوه بازگرداندن فضانوردان استارلاینر به زمین است. مهندسان ناسا در مورد دلیل اصلی مشکل ایجاد شده در سیستم RCS فضاپیما اختلاف‌نظر دارند. همچنین آنها مطمئن نیستند که این سیستم می‌تواند تا چه میزان پایداری داشته باشد.

نجات فضانوردان استارلاینر اسپیس ایکس

گروهی تصور می‌کنند که فضاپیما استارلاینر در بازگشت به زمین نیز دچار مشکل خواهد شد و بهتر است از فضاپیما اسپیس ایکس و ایلان ماسک برای نجات فضانوردان درخواست کمک بکنند. هرچند گروه دیگری بر این باور هستند که مشکل مجددا تکرار نخواهد شد و می‌توان مسئله را مدیریت کرد. مشکل اینجاست که دانشمندان ناسا موفق نشده‌اند با وجود تست‌های مختلف هنوز از وضعیت دقیق سیستم‌های مختلف استارلاینر اطمینان حاصل کنند. همین نیز تصمیم‌گیری را سخت کرده است.

کن باوروکس اعلام کرد که اگر مهندسان و دانشمندان ناسا به نتیجه نهایی نرسند، مدیر ناسا بیل نلسون به‌تنهایی تصمیم‌گیری خواهد کرد. بدین‌ترتیب تمامی مسئولیت‌های مربوط به جان فضانوردان و ضررهای اقتصادی مربوطه نیز بر عهده وی خواهد بود. البته توجه داشته باشد که نلسون در آخرین پرواز فضایی شاتل ۱۰ روز پیش از فاجعه مرگبار چلنجر (۱۹۸۶) حضور داشته و همیشه در رابطه با تاثیر وحشتناک این رخداد بر خود صحبت کرده است.

به‌همین‌خاطر بسیاری امیدوار هستند که نلسون از اسپیس ایکس برای نجات فضانوردان استارلاینر استفاده کند و جان آنها را با طرح بوئینگ به‌خطر نیندازند.

بیشتر بخوانید:
فاجعه در ایستگاه فضایی؛ فضانوردان از ترس انفجار ماهواره روسی در استارلاینر پناه گرفته‌اند به زودی اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی را نابود می‌کند در رقابت شدید برای سفر به مریخ کدام پیروز می‌شود: اسپیس ایکس، ناسا یا سازمان فضایی چین؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*