بازار تعمیرات موبایل

رونق در بازار تعمیرات موبایل؛ نتیجه کاهش قدرت خرید و گرانی گوشی در ایران

همزمان با افزایش قیمت انواع گوشی تلفن همراه در کشور، بازار تعمیرات موبایل نیز با رونق قابل توجهی همراه بوده است.

آخرین وضعیت بازار خرید و فروش گوشی موبایل حاکی از آن است که اکثریت مردم با توجه به فشار اقتصادی و همچنین افزایش قیمت تلفن همراه، به جای خرید گوشی تلفن همراه جدید و جایگزینی آن به بازار تعمیرات موبایل مراجعه می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا بیشترین رونق نصیب تعمیرکاران شود.

بازار تعمیرات موبایل، پر رونق تر از همیشه

بازار تعمیرات موبایل

طبق اظهارات محمدرضا رمضان، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل، در شرایط فعلی به دلیل متناسب نبودن شرایط اقتصادی مردم با قیمت گوشی تلفن همراه، بازار تعمیرات موبایل بیشترین متقاضی را دارد. همچنین وی تأکید می‌کند که مشتریان و طرفداران هر برند موبایل، عموما وفادار می‌مانند و فقط به‌واسطه تغییر قیمت، ذائقه خود را تغییر نمی‌دهند؛ ازاین‌رو، اصلاحاتی که با هدف کاهش واردات موبایل‌های لوکس روی تعرفه واردات موبایل انجام شده سیاست خوبی برای مدیریت بازار است.

محمدرضا رمضان در ادامه افزود:

موبایل یک وسیله ضروری برای اغلب خانواده‌هاست و ازنظر ما بهتر است دولت به نحوی سیاست‌گذاری کند که عامه مردم قدرت خرید و استفاده از گوشی‌های نرمال و معمول بازار را پیدا کنند. قبلاً ۸۰ درصد کسانی که به موبایل نیاز داشتند، دست به خرید می‌زدند و ۲۰ درصد گوشی خود را تعمیر می‌کردند اما الآن نسبت‌ها جابه‌جا شده و ۸۰ درصد ترجیح می‌دهند موبایل قبلی خود را تعمیر کنند.

تاثیر افزایش تعرفه واردات گوشی موبایل بر بازار 

بازار تعمیرات موبایل

همچنین براساس بخشنامه جدید دفتر واردات گمرک، تعرفه‌ واردات گوشی‌های تلفن همراه در رده‌های قیمتی مختلف کاهش یافته است. بر همین اساس حقوق ورودی موبایل کمتر از ۱۵۰ دلار ۱۰ درصد، حقوق ورودی تلفن همراه با ارزش ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار ۵ درصد و حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار ۱۵ درصد تعیین شده است. تعرفه واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل نیز به ۹۶ درصد افزایش یافته است. با این حال، ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ و بالاتر همچنان ادامه دارد.

واردات گوشی آیفون ۱۴ و بالاتر از پاییز ۱۴۰۱ ممنوع اعلام شد و این گوشی‌ها از فهرست رجیستری حذف شدند. پس از این مهم قیمت آیفون ۱۳ به دلیل امکان رجیستری شدن افزایش یافت و متأسفانه راه را برای واردات و فروش گوشی‌های دست‌دوم و رفرش با بسته‌بندی جدید نیز باز کرد. از منظر اقتصادی، فقط با ممنوعیت ورود دو مدل جدید و لوکس آیفون، در سال ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۵۳۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شد.

با توجه به اینکه کمتر از یک دهک جامعه ایرانی قادر به خرید این دو مدل از گوشی های آیفون هستند و کشور در شرایط تحریمی برای تأمین نیازهای ضروری به مدیریت بازار ارز نیاز دارد، اتخاذ و اجرای چنین تصمیمی به نفع کشور و مردم تمام‌شده است.

طبق بخشنامه‌ تعرفه واردات، گوشی‌های ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار که با رویه تجاری وارد می‌شوند، دارای حقوق گمرکی ۴ درصد و سود بازرگانی ۱ درصد هستند. پیش‌تر حقوق ورودی گوشی‌های کمتر از ۱۵۰ دلار معادل ۱۶ درصد بود و گوشی‌های ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار نیز با تعرفه ۶ درصد وارد می‌شدند. همچنین تعرفه واردات گوشی‌های زیر ۱۵۰ دلار نیز کاهش یافته و شامل ۴ درصد حقوق گمرکی و ۶ درصد سود بازرگانی است. در نهایت، تعرفه گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به میزان ۱۵ درصد در نظر گرفته شده که نسبت به گذشته تغییری نداشته است

جدول جزئیات واردات موبایل در سال ۱۴۰۲

نشان تجاریتعداد (دستگاه)ارزش میانگین ارزش هر دستگاهمیانگین ارزش هر دستگاهسهم از کل ارزش واردات
سامسونگ۶.۴۰۰.۰۰۰1 میلیارد و 400 میلیون دلار219 دلار41 درصد
شیائومی۵.۲۰۰.۰۰۰900 میلیون دلار173 دلار26 درصد
اپل۱.۲۰۰.۰۰۰900 میلیون دلار750 دلار7 درصد
سایر برندها۲.۷۰۰.۰۰۰200 میلیون دلار74 دلار26 درصد
همچنین بخوانید:
آیفون‌های رفرش ۶۰۰ دلاری در گمرک ایران ۱۱۰۰ دلار قیمت گذاری می‌شوند پلیس با بازرسی گوشی مردم در مترو به‌دنبال گوشی های سرقتی است بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۶ ؛ طراحی، نمایشگر، باتری، دوربین، سخت افزار و نرم افزار

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*