سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان

معرفی سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان

ایران در راستای تقویت قوای نظامی خود و نمایش قدرتش از سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان رونمایی کرد. جزئیات این سامانه را در ادامه بخوانید.

در برهه‌ای از زمان قرار داریم که رونمایی از تجهیزات نظامی جدید می‌تواند تأثیر بسزایی برای کشورهای متخاصم داشته باشد. ایجاد رعب و وحشت در دل دشمن همواره از تاکتیک‌های نظامیان بوده تا بتوانند از این رهگذر خواسته‌های خود را عملی کنند. ایران در نقطه مقابل رژیم صهیونیستی باید از آخرین دستاوردهای نظامی خود رونمایی کند چرا که جنگ روانی یکی از ابعاد مهم نبرد مدرن است. با جدیدترین سامانه پدافند هوایی ایران آشنا شوید.

نگاهی به سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان

سپاه پاسداران در سال 1402 موفق به رونمایی از سامانه تاکتیکی پدافند هوایی برد بلند شهید آرمان شد که یکی از مهمترین سامانه‌های پدافند هوایی ایران است و به زعم برخی از اهل فن، نسخه متحرک تر و تاکتیکی سامانه صیاد است. هدف از ساخت چنین سامانه پدافندی این بوده که تمامی اجزای یک آتشبار سوار بر یک کامیون باشد تا بدین ترتیب تحرک سیستم به طرز چشمگیری افزایش یابد و بقاپذیری آن بیشتر شود.

 

امروزه سامانه‌های پدافندی برخلاف گذشته نه تنها شامل خودروی حامل موشک‌های پدافندی و خودروی حامل رادار هستند بلکه می‌توانند مجموعه این تجهیزات را روی یک کامیون سوار کنند تا عملیاتی شدن آن سامانه افزایش یابد. سامانه‌های جدیدی که برخی از ارتش‌های دنیا به خدمت گرفته‌اند، رادار و لانچر را روی یک خودرو سوار کرده‌اند تا تحرک پذیری سیستم بالاتر برود و حجم آتشبار زیاد شود. در ادامه سامانه پدافند هوایی برد بلند شهید آرمان را موشکافی خواهیم کرد:

کامیون کشنده سامانه آرمان

 

با نگاهی کلی به سامانه پدافند هوایی آرمان می‌بینیم که همه چیز روی یک خودروی تاکتیکی هشت چرخ سوار شده تا میزان تحرک افزایش پیدا کند. هنوز اطلاعات دقیقی از نوع و ماهیت کشنده این سامانه در دست نیست ولی با نگاهی دقیق شباهت زیادی بین آن با کشنده معروف آمریکایی‌ها (M983) دیده می‌شود.

سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان

از کشنده ام 983 به منظور حمل تجهیزات نظامی ایالات متحده آمریکا مثل لانچرها و رادارهای سامانه‌های پدافندی استفاده می‌شود و برخی از سامانه‌های پاتریوت روی این کامیون سوار خواهند شد. همان‌طور که گفتیم هیچ اطلاعاتی از میزان برد و یا سرعت جاده‌ای کشنده سامانه آرمان در دست نیست و فقط بر اساس تصاویری که منتشر شده می‌توان گفت دو کابین دارد و از چهار جک هیدرولیک برای حفظ تعادل هنگام شلیک بهره می‌برد. همچنین مجهز به یک سیستم موتور برق به منظور تأمین برق آتشبار است و نیروی محرکه این موتور را به 8 چرخ منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سیستم دفاعی جدید ایران، برای مقابله با آمریکا و اسراییل طراحی شده است

سیستم راداری سامانه آرمان

 

راجع به کشنده صحبت کردیم و گفتیم که متاسفانه جز اطلاعاتی محدود، جزئیات دیگری در دست نداریم. سوای کامیون کشنده این سامانه، در قسمت پشت آن شاهد تعبیه سیستم رادار و لانچر پرتاب موشک هستیم که هر دو روی کفه متحرک با قابلیت چرخش 360 درجه استقرار یافته‌اند.

رادار جلو از نوع نجم 804 است که از یک دهه پیش در خدمت نیروهای مسلح بوده و از آن به منظور جستجو و درگیری استفاده می‌شود. رادار آرایه فازی آرمان مجهز به 5120 المان گیرنده و فرستنده شامل فرکانس‌های L و S است که از باند ال برای نقش جستجو و از باند اس برای درگیری بهره می‌گیرند.

سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان

از رادار نجم 804 پیش تر روی سامانه‌های پدافند هوایی دیگری نظیر 15 خرداد استفاده شده است. به گفته کارشناسان این سامانه دارای برد کشف 150 کیلومتری است و می‌تواند با توجه به سطح و اندازه هدف از فاصله 80 تا 120 کیلومتری روی هدف قفل کند. همچنین قادر است به طور همزمان با 6 هدف درگیر شود و توانایی کشف اهداف پنهان کار را از فاصله 45 کیلومتری داراست.

گفتیم که کفی کشنده متحرک بوده و به همین خاطر رادار نجم 804 می‌تواند به طور 360 درجه بچرخد ولی نجم مثل سایر رادارهای آرایه فازی تنها قادر به چرخش 120 تا 150 درجه است و نیازی نیست رادار همیشه در حال چرخش کامل باشد. کافی است رادار را به سمت منطقه هدف بگیریم. (وقتی احتمال می‌دهیم دشمن از فلان سمت می‌آید یا هنگامی که خبر می‌دهند دشمن از فلان سمت در حال نزدیک شدن است)

بیشتر بخوانید:

چینی ها با ساخت سامانه رادار شناسایی موشک های هایپرسونیک، غرب را به وحشت انداختند

سیستم موشکی سامانه آرمان

سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان

در کنار سیستم راداری نجم 804 یک لانچر پرتاب موشک تعبیه شده که حامل موشک‌های پدافندی صیاد 3 اف است. این موشک عضوی از خانواده موشک‌های صیاد بوده و تاکنون روی سامانه‌های پدافندی بسیاری نصب شده است. نخستین بار در سال 96 بود که این راکت پدافندی رونمایی شد و دارای نسخه تولیدی فراگیر با برد 120 کیلومتر و ارتفاع عمل 27 کیلومتری است.

صیاد 3 اف مجهز به سیستم هدایت رادار فعال بوده و همان‌طور که اشاره کردیم کاربرد زیادی برای سامانه‌های پدافند هوایی داخلی دارد. تفاوت آشکاری به لحاظ برد و پرواز بین صیاد 3F با صیاد 3C دیده نمی‌شود و می‌توانند به صورت عمود پرواز از سکوها و لانچرها شلیک شوند.

صیاد 3 موشکی به طول 6.1 متر و وزن یک تنی است و به صورت یک پک 3 تایی در پشت کشنده نصب شده است. البته بر اساس برخی از ماکت‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه‌های دفاعی کشور، سامانه آرمان می‌تواند میزبان لانچرهای دیگری که به صورت پک 2 تا 4 تایی هستند پشتیبانی شود. به عبارت دیگر، می‌توان 3 یا 4 لانچر پرتاب حاوی موشک صیاد 3 را به یک سامانه لینک کرد و از آن به عنوان یک سیستم پدافندی واحد بهره گرفت.

سامانه ایرانی پدافند هوایی آرمان

ناگفته نماند که روی رادار نجم یک رادار کوچک جوشن نصب شده که سامانه راداری غیرفعالی برای کشف امواج منتشر شده از هواگرد دشمن است. (منظور امواجی است که از رادار هواپیما و یا سامانه‌های جنگ الکترونیکی منتشر می‌شود) البته رادار جوشن به تنهایی نمی‌تواند هدف را پیدا کند و اطلاعات جزئی از آن بدهد ولی قادر است حضور یک هواگرد در منطقه را هشدار دهد. همچنین یکی از مهمترین وظایف جوشن، کشف هواپیماهای پنهان کار و صدور هشدار است.

همچنین بخوانید:
تانک جدید نروژ برای مقابله با روسیه به میدان آمد + عکس اروپایی ها به دنبال ساخت گنبد آهنین بومی خودشان هستند سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل چگونه موشک‌های بالستیک را در فضا رهگیری می‌کنند؟ معرفی سیستم پدافند اس ۵۰۰؛ سامانه دفاع موشکی جدید روسیه