خشکسالی بزرگ برای ایران در پاییز امسال

خشکسالی بزرگ برای ایران در پاییز امسال؛ پیش بینی ترسناک سامانه جهانی هواشناسی

سامانه های جهانی هواشناسی، خشکسالی بزرگ برای ایران در پاییز امسال پیش بینی کرده و این پیش بینی ترسناک حکایت از پاییزی کم بارش برای کشورمان دارد.

بهار امسال با تگرگ و باران‌های سیل آسا در برخی از مناطق کشور همزمان شد و نه تنها خسارات زیادی به کشاورزان زد، بلکه جان عده زیادی را در مشهد مقدس گرفت. نه تنها بهار همه را شگفت زده کرد بلکه تابستان 1403 گرم تر از تابستان یک سال گذشته ظاهر شد و طی هفته‌های اخیر نارضایتی‌های زیادی به وجود آورد.

خشکسالی بزرگ برای ایران در پاییز امسال

از بهار و تابستان که بگذریم، صحبت از پاییز و غروب دل انگیز آن می‌شود که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند از دو فصل قبلی بدتر ظاهر شود. سامانه جهانی هواشناسی اعلام کرده در پاییز 1403 هوا ممکن است از تابستان هم گرم تر باشد. اگر برای پاییز و قدم زدن در خش خش برگ‌های زرد و نارنجی برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید بگوییم که نقشه‌هایتان نقش برآب خواهد شد.

خشکسالی بزرگ برای ایران در پاییز امسال

متاسفانه سامانه‌های جهانی هواشناسی، برای ایران در پاییز پیش رو، خشکسالی و کاهش بارندگی پیش بینی کرده‌اند. به طور کلی یک سوم از حجم بارندگی‌های کشورمان در فصل پاییز است و کاهش بارندگی و اعلام وقوع خشکسالی به معنای از دست دادن 100 میلیارد متر مکعب آب ورودی است.

بیشتر بخوانید:

چرا دمای هوا در شهرهای بزرگ اینقدر بالا است؟

به اعتقاد گروهی از محققان دانشگاه اصفهان، در صورت وقوع خشکسالی و کاهش سطح بارندگی‌ها، 97 درصد از زراعت کشاورزان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. محمد نیک پرست، کارشناس بحران در خصوص این اتفاق و جبران خسارت کشاورزان می‌گوید:

اگر دولت در برآورد خسارات اقتصادی خشکسالی دقت کند و جبران خسارت را در اسرع وقت انجام دهد، معیشت این گروه حفظ خواهد شد.

خشکسالی بزرگ برای ایران در پاییز امسال

به گفته یک کارشناس امور کشاورزی، مدیریت پس از بحران در مواجهه با خشکسالی جواب نمی‌دهد و باید پیش از وقوع این بلای بزرگ، با تطبیق مدل‌های مدیریت آب و اقلیم، اثر آن را کاهش دهیم تا موضوع خسارت وارده به کشاورزان کاهش یابد. در کشورهای اروپایی برای مدیریت خشکسالی از سیاست‌های ریاضتی استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید:
نه تنها تابستان، حتی پاییز امسال هم هوا به‌ شدت گرم است آمار ترسناک مدیرعامل توانیر از وضعیت گرمای هوا در تابستان امسال ایران رکورد گرم ترین روز جهان در تاریخ شکسته شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*