جاذبه های گردشگری مریخ

دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری مریخ که در آینده به آن‌ها سفر خواهیم کرد

در آینده نزدیک انسان ها به مریخ سفر خواهند کرد و در آن سیاره سکونتگاه‌های دائمی می‌سازند. به همین‌خاطر می‌خواهیم شما را با بهترین جاذبه های گردشگری مریخ آشنا کنیم.

مریخ سیاره شگفتی‌ها است. دمای این سیاره در طول روز می‌تواند حدود ۲۰ درجه باشد؛ اما شب‌هنگام به منفی ۷۰ برسد. در قسمتی از آن می‌توان کوه‌های آتشفشانی غول‌پیکر را مشاهده کرد و در قسمتی دیگر با دره‌های بزرگ مواجه شد. مکان‌های برخورد سیارک‌های گوناگون نیز زیبایی‌های خاص خود را دارند. فارغ از همه اینها دیدن یک سیاره دیگر فوق‌العاده هیجان‌انگیز خواهد بود. در ادامه ۸ مورد از جاذبه های گردشگری مریخ را بررسی خواهیم کرد.

نگاهی به ۸ مورد از هیجان‌انگیزترین جاذبه های گردشگری مریخ 

جاذبه های گردشگری مریخ

درست است که فعلا برنامه‌های سازمان‌های فضایی برای سفر به مریخ با تاخیر مواجه شده است، اما این سفر بدون تردید در آینده نزدیک انجام خواهد شد. ناسا و اسپیس ایکس قصد دارند پایگاه‌های دائمی متعددی را برای اقامت انسان در سیاره سرخ آماده کنند. طبیعتا پس از فراهم شدن مقدمات اولیه اقامت در مریخ سفرهای تجاری آغاز خواهند شد. اینجاست که مسئله بازدید از جاذبه های گردشگری مریخ مطرح می‌شود.

کوه المپوس

اگر در آینده کتاب راهنمایی در رابطه با جاذبه های گردشگری مریخ منتشر شود، قطعا در ابتدای آن کوه المپوس قرار خواهد داشت. این کوه آتشفشانی در فلات تارسیس قرار گرفته است و تقریبا از نظر ابعاد با ایالت آریزونا برابری می‌کند. ارتفاع حیرت‌انگیز ۲۵ کیلومتری نیز باعث می‌شود که کوه المپوس ۳ برابر بلندتر از اورست با ارتفاع ۸.۹ کیلومتری باشد.

کوه المپوس

کوه المپوس بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی محسوب می‌شود و در دسته آتشفشان‌های سپری قرار می‌گیرد. این دسته از آتشفشان‌ها به‌خاطر روی هم قرار گرفتن مواد مذاب پرتاب شده از دهانه اصلی شکل می‌گیرند. به‌همین‌خاطر عموما شیب بسیار کمی دارند. در واقع شیب ۵ درجه باعث می‌شود که کوه المپوس به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مریخ برای اکثر افراد مناسب باشد.

پس از رسیدن به قله نیز با دهانه‌ای به قطر ۸۵ کیلومتر مواجه خواهید شد. بر اساس مقالات منتشر شده در اخبار نجوم فوران مکرر لاوا باعث شده که قسمت‌هایی از دهانه آتشفشان به داخل سقوط کرده و شاهد بزرگتر شدن آن باشیم.

جاذبه های گردشگری مریخ: آتشفشان‌های تارسیس

حالا که سفر خود برای بازدید از جاذبه های گردشگری مریخ را با کوه المپوس شروع کرده‌اید، بد نیست از سایر آتشفشان‌های این منطقه نیز بازدید کنید. تارسیس منطقه‌ای به طول ۴۰۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد و در آن می‌توان ۱۲ آتشفشان غول‌پیکر را مشاهده کرد. ارتفاع اکثر این آتشفشان‌ها نیز از نمونه‌های موجود در کره زمین بیشتر است. به‌باور دانشمندان گرانش ضعیف‌تر مریخ باعث شده است که آتشفشان‌های این سیاره ارتفاع بیشتری در مقایسه با زمین داشته باشند.

آتشفشان های تارسیس

نکته حیرت‌انگیز اینجاست که آتشفشان‌های تارسیس به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مریخ قدمتی فوق‌العاده زیاد دارند. آنها برای مدت ۲ میلیارد سال یعنی نصف عمر مریخ فعال بوده‌اند. در تصویر بالا شما می‌توانید بخش شرقی منطقه تارسیس را ببینید. این تصور توسط کاوشگر وایکینگ 1 در سال ۱۹۸۰ گرفته شده است و در آن می‌توان سه آتشفشان سپری را مشاهده کرد.

حفره مدوسا

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری مریخ حفره مدوسا نام دارد. دانشمندان در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این حفره اختلاف نظر دارند. برخی گمان می‌کنند که می‌تواند سقوط یوفو و موجودات فضایی را در حفره مدوسا مشاهده کرد. هرچند برخی دیگر بر این باور هستند که فوران‌های فوق‌العاده زیاد آتشفشانی (معادل یک‌پنجم آمریکا) باعث شکل‌گیری این حفره شده است. در مرحله بعدی نیز بادهای شدید مریخ آن را به‌شکلی زیبا در آورده‌اند.

جاذبه های گردشگری مریخ

قطعا تا زمان انجام سفرهای تجاری به مریخ بسیاری از رازهای این سیاره حل خواهند شد؛ اما فعلا باید به داده‌های دریافتی از مدارگردها اکتفا کرد. بر اساس همین داده‌ها برخی اعتقاد دارد که آتشفشان‌های این منطقه در طول ۵۰۰ میلیون سال صدها بار به‌شدت فوران کرده‌اند. همین نیز باعث شده که گازهای گل‌خانه‌ای وارد اتمسفر مریخ شده و دمای سیاره را گرم کند.

جاذبه های گردشگری مریخ: دره مارینر

حتی اگر انسان روزی بتواند توری برای بازدید از جاذبه های گردشگری منظومه شمسی برگزار کند، باز هم مریخ از مقاصد سفر خواهد بود. چراکه مریخ علاوه بر داشتن بزرگترین آتشفشان از بزرگترین دره منظومه شمسی نیز بهره می‌برد. دره مارینر 4000 کیلومتر طول دارد که یعنی می‌توان آن را با کشور آمریکا مقایسه کرد.

جاذبه های گردشگری مریخ

با نگاهی به پژوهش‌های منتشر شده در اخبار علمی می‌توان دلایل مختلفی را برای چرایی شکل‌گیری این دره ژرف مشاهده کرد. برخی از پژوهشگران تصور می‌کنند که منطقه آتشفشانی تارسیس سبب شکل‌گیری دره مارینر شده باشد. به این صورت که حرکت مواد مذاب در منطقه سبب شده پوسته‌ها به‌سمت بالا شکسته شوند. شکستن پوسته‌های این منطقه کم‌کم به سایر مناطق نیز سرایت کرده و دره‌های بزرگی را ایجاد کرده است.

هرچند گروه دیگری از دانشمندان شکل‌گیری دره مارینر را به وجود آب در گذشته مریخ مربوط می‌دانند. به‌باور آنها یکی از جاذبه های گردشگری مریخ در گذشته محل تجمع آب مایع به‌صورت گسترده بوده است.

تلماسه‌های شبح

زمانی آب در سطح مریخ جریان داشته است؛ اما ضعیف‌شدن اتمسفر این سیاره سبب شد که امروزه اثری از آب دیده نشود. در واقع مریخ کنونی بیشتر توسط باد شکل گرفته است. هرچند که هنوز می‌توان نشانه‌های مربوط به حضور آب در گذشته این سیاره را مشاهده کرد. یکی از این نشانه‌‌ها تلماسه‌های شبح هستند که در منطقه هزارتو شب و دشت هامونه هلاس دیده می‌شود.

تلماسه های شبح

به‌باور دانشمندان در گذشته این مناطق دارای تپه‌های شنی به ارتفاع ده‌ها متر بوده‌اند. هرچند که بعدها شن‌ها زیر مواد مذاب یا آب قرار گرفتند. در نتیجه این روند بخش‌های بالایی تپه دچار فرسایش گشته و بخش‌های پایین حفظ شده‌اند. پژوهشگران بر این باور هستند که تلماسه‌های شبح میزان حیات میکروبی است. چراکه میکروب‌ها می‌توانند به‌خوبی در این منطقه از تشعشعات و بادهای شدید در امان باشند.

جاذبه های گردشگری مریخ: گودال گیل

اگر روزی امکان انجام سفرهای تجاری به مریخ و بازدید از جاذبه های گردشگری این سیاره فراهم شود، شما می‌توانید از گودال Gale به‌عنوان یکی از گام‌های اولیه بشر روی سیاره سرخ دیدن کنید. ناسا در سال ۲۰۱۲ کاوشگر کنجکاوی را در به این منطقه فرستاد تا نشانه‌های مربوط به وجود آب در گذشته مریخ را بررسی کند. کنجکاوی هم توانست تنها چند هفته پس از فرود اولین نشانه‌های مربوط به آب را پیدا کند.

گودال گیل

همزمان با ادامه بررسی‌ها نیز نشانه‌های بسیار بیشتری در رابطه با وجود آب در گذشته مریخ کشف شد. هم‌اکنون هم کاوشگر کنجکاوی ناسا در حال بالا رفتن از یک کوه به‌نام شارپ است تا ویژگی‌های زمین‌شناختی را در لایه‌های مختلف آن بررسی کند.

جالب اینجاست که کاوشگر کنجکاوی توانسته بارها در این منطقه ترکیبات آلی پیچیده را پیدا کند. ترکیباتی که درون سنگ‌هایی با قدمت ۳.۵ میلیارد سال قرار داشتند.

خطوط فصلی محو شونده

در میان جاذبه های گردشگری مریخ حتما خطوط فصلی محو شونده در گودال هیل توجه بسیاری از مسافران اولیه را جلب خواهد کرد. این خطوط در فصول گرم مریخ روی سراشیبی‌های برخی گودال‌ها (از جمله Hale) ظاهر می‌شوند. ناسا در ابتدا اعلام کرده بود که این خطوط می‌توانند به وجود آب در سطح مریخ مرتبط باشند. هرچند که بررسی‌های بیشتر احتمال شکل‌گیری آنها به‌خاطر آب موجود در اتمسفر یا جریان‌های شن را تقویت کردند.

جاذبه های گردشگری مریخ

به‌نظر می‌رسد که تا زمان بازدید حضوری از مریخ نتوانیم درباره ماهیت خطوط فصلی محو شونده با قطعیت نظر دهیم. هرچند به‌باور دانشمندان برای نزدیک شدن به این منطقه باید از پوشش‌های حفاظتی مخصوص استفاده کنیم. چراکه این خطوط می‌توانند میزبان میکروب‌های شناخته نشده باشند.

قطب شمال و قطب جنوب مریخ

هنگام سفر به مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری مریخ می‌توانید گذری هم به قطب شمال و جنوب این سیاره داشته باشید. دو قطب مریخ تنها نقاطی از این سیاره هستند که می‌توان در آنها حجم قابل‌ توجهی از یخ را پیدا کرد. هرچند که ترکیب یخ‌های موجود در دو قطب کمی با هم تفاوت دارند. در سال ۲۰۰۸ مریخ‌نشین Phoenix به بررسی قطب شمال پرداخت. داده‌های مربوط به قطب جنوب مریخ نیز توسط مدارگردهای مختلف برای ما ارسال شده‌اند.

جاذبه های گردشگری مریخ

قطب جنوب مریخ

دمای این دو منطقه آنقدر سرد است که کربن دی‌اکسید موجود در اتمسفر فشرده شده و به‌صورت یخ در سطح مریخ جمع می‌شود. در طول تابستان نیز شاهد معکوس شدن این فرآيند هستیم و بازگشت کربن‌ دی‌اکسید به اتمسفر هستیم. به‌صورتی که تنها یک کلاهک یخی با مقداری آب در قطب شمال باقی می‌ماند. هرچند که در قطب جنوب ساختار پیشین تا حد زیادی حفظ می‌شود. دانشمندان بر این باور هستند که این چرخه تاثیر قابل‌توجهی بر آب‌و‌هوای سیاره سرخ دارد.

اگر روزی امکان سفر به مریخ را داشته باشید، ابتدا سراغ کدامیک از جاذبه های گردشگری سیاره سرخ خواهید رفت؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*