تهدید تلگرام به فیلتر توسط دولت ترکیه

دولت ترکیه حالا می‌خواهد تلگرام را فیلتر کند

دولت ترکیه در حالی که به‌تازگی اینستاگرام را مسدود کرد، حالا در نظر دارد تلگرام، پیامرسان پرطرفدار را فیلتر و از دسترس خارج کند.

فیلتر اینستاگرام در ترکیه طی چند وقت اخیر خبرساز شد. دولت ترکیه مدعی شده بود که این شبکه اجتماعی پست‌های حاوی پیام تسلیت برای شهادت اسماعیل هنیه، یکی از رهبران حماس را حذف می‌کند و مبتنی بر همین دسترسی به آن را مسدود کرد. حتی رجب طیب اردوغان شدیداً از این پلتفرم انتقاد کرد و آن را مروج «فاشیسم دیجیتال» بر شمرد. با وجود این، بعد از گذشت چند روز دولت ترکیه در پی مذاکرات با اینستاگرام اقدام به رفع فیلتر اینستاگرام در ترکیه کرد. حالا گزارشی حکایت از این دارد که ممکن است ترکیه تلگرام را هم فیلتر کند.

احتمال فیلترینگ تلگرام در ترکیه

تهدید تلگرام به فیلتر توسط دولت ترکیه

بنا به گزارش چندین منبع، ترکیه به دلیل ترویج فحشا و قمار، فروش مواد مخدر و پخش ویدیوهایی حاوی سوء استفاده از کودکان در تلگرام بیشتر از هزار هشدار به این پیامرسان پرکاربر ارسال کرده است. با این حال، هیچ پاسخی از سوی تلگرام دریافت نکرده است و مقامات ترکیه هم هشدار داده‌اند که در صورت عدم رسیدگی از سوی این پیامرسان، آن را فیلتر می‌کنند.

تلگرام حدود 8 میلیون کاربر در ترکیه دارد و از حیث تعداد کاربران در سطح جهان در رتبه دهم قرار می‌گیرد. این پیامرسان که تعداد کاربران فعال ماهانه آن در اقصی نقاط جهان به 900 میلیون نفر می‌رسد، علی‌رغم همه مزایای خود، همواره با انتقاداتی درباره حجم محتوای غیرقانونی در آن مواجه شده است. در واقع در همان حال که عده بسیاری تلگرام را غول جدید در حوزه شبکه های اجتماعی می‌دانند، برخی معتقدند که تلگرام به دارک وب جدید تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد دولت ترکیه که سابقه مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی را هم دارد، در مقطع کنونی بخشی از تمرکز خود را معطوف به مدیریت فضای مجازی کرده است. آن‌ها حتی به دنبال مسدودسازی ناگهانی اینستاگرام در اوایل مرداد، اکثر برنامه‌های وی پی ان یا فیلترشکن را هم از دسترس خارج کردند؛ اقدامی که دسترسی خیلی از کاربران به این پلتفرم را حتی دشوارتر کرده بود.

در گجت نیوز بخوانید:
یوتیوب در روسیه مسدود شد زارع پور: هرکاری کردیم نشد یوتیوب و گوگل پلی را رفع فیلتر کنیم واکنش اردوغان بعد از فیلتر اینستاگرام: شبکه های اجتماعی فاشیسم را ترویج می‌کنند اینها پربازدیدترین وب سایت های جهان در سال ۲۰۲۴ هستند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*