حذف سامانه یکپارچه خودرو

ایران خودرو و سایپا حذف سامانه یکپارچه را استارت زده‌اند

با قوت گرفتن خروج ایران خودرو و سایپا از سامانه یکپارچه عرضه خودرو، زمزمه های حذف این سامانه در آینده نزدیک به گوش می‌خورد.

پس از اعلام آدرس سایت جدید ثبت نام و خرید محصولات ایران خودرو و همچنین این شرکت به اصرار برای عرضه خودروهای تولیدی و مونتاژی خارج از سامانه یکپارچه، و از سویی دیگر تعلیق عرضه محصولات گروه خودروسازی سایپا درطی ماه های اخیر در سامانه مذکور، حال بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، زمزمه هایی از حذف سامانه یکپارچه به صورت پله‌ای به گوش می‌رسد.

حذف سامانه یکپارچه خودرو؛ اقدامی مثبت یا منفی؟

حذف سامانه یکپارچه خودرو

سامانه یکپارچه خودرو که در زمان ریاست رضا فاطمی‌ امین در سمت وزارت صمت آغاز به کار نمود، به‌نوعی یکی از بی‌برنامه‌ترین و بی‌قانون‌ترین سامانه‌های راه‌اندازی‌ شده برای ساماندهی بازار خودرو بود. این سامانه با گذشت بیش از دو سال از آغاز فعالیت، همچنان شاهد متقاضیانی است که تاکنون موفق به دریافت خودروی مورد نظر نشده‌اند و در صف انتظار قرار دارند.

از سوی دیگر، نه خودروساز و نه خریدار هیچ علاقه‌ای به استفاده از این سامانه تاکنون نشان نداده‌اند. در کنار این موضوع خودروسازان نیز با استفاده سوء از یکی از بندهای سامانه مذکور، اعلام می‌کنند تا زمانی که هیچ پولی از سوی متقاضی به حساب آنها واریز نشده باشد، هیچ تعهدی مبنی بر موعد تحویل خودروها ندارند.

چنین ادعایی از سوی خودروساز کاملا منطقی به نظر می‌رسد، اما در تمامی کشورها حق در معامله و خرید یک خودرو با مشتریان است؛ و خودروساز باید در جهت رضایت خاطر مشتری نسبت به عرضه محصولات خود بپردازد. با این تفاسیر وقتی هم خودروساز و هم مشتری ناراضی است؛ تکلیف چیست؟

عباس علی‌آبادی، وزیر فعلی صمت در رابطه با اعتراض خریداران و ناکارآمدی این سامانه چند ماه پیش در جلسه کمیسیون اصل 90 اعلام کرد:

اعتقاد بنده این است که وزارت صمت مجری نبوده و سیاست‌گذار است. هدف این سامانه که در دوران وزیر سابق صمت راه‌اندازی شد، این بود که کمترین میزان تقلب در فروش خودرو و حداکثر نظارت صورت بگیرد. در حال حاضر بازار خودرو به سمتی حرکت می‌کند که دغدغه خرید خودرو از دوش مردم برداشته شود و خریداران به صورت مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند.

حذف کامل سامانه در دولت پزشکیان

حذف سامانه یکپارچه خودرو

اظهارات عباس علی‌آبادی باعث ایجاد شایعاتی مبنی بر حذف سامانه یکپارچه خودرو به صورت پله‌ای شد. همچنین عدم میل به عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا در این سامانه نیز، فرضیه فوق تا حدود زیادی تأیید کرد. با توجه به اینکه دولت مسعود پزشکیان با وعده‌هایی همچون آزادسازی واردات خودرو و ساماندهی بازار داخلی روی کار آمده است، پیش‌بینی می‌شود که سرعت واردات افزایش قابل توجهی داشته باشد و به مرور این سامانهحذف شود.

در کنار این مصرف کنندگان همچنان چشم انتظار تعیین تکلیف بازار خودرو هستند چراکه هم قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفته و هم انتشار اخبار مختلف توانسته اثر قابل توجهی بر داد و ستدها در بازار بگذارد. کمبود نقدینگی، واردات خودروهای نو و کارکرده و افزایش طرح‌های فروش شرکت های خودروساز داخلی و مونتاژی همگی دست به دست هم داده تا امسال یک تحول عظیم در عرصه خودرو شاهد باشیم. بنابراین در صورتی که واردات خودرو سامان گیرد، آشفتگی و تقاضای کاذب بازار خودرو برطرف می‌شود و نیازی به ثبت سفارش از طریق سامانه ناکارآمد یکپارچه نخواهد بود.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
منتظر گران شدن خودرو باشیم یا ارزانی؟ از ابتدای سال تا امروز، صنعت خودرو کشور ۲ میلیارد دلار ارز نیمایی گرفته است علت کمبود بنزین سوپر در ایران اعلام شد؛ دولت اجازه نمی‌دهد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*