پیکسل 9 پرو فولد گلکسی زد فولد 6

مقایسه پیکسل 9 پرو فولد و گلکسی زد فولد 6؛ نبرد گوشی‌های تاشو پرچمدار اندرویدی

امروز قصد داریم گوشی تاشو تازه‌وارد پیکسل 9 پرو فولد – Pixel 9 Pro Fold گوگل را با گلکسی زد فولد 6 – Galaxy Z Fold 6 سامسونگ مقایسه کنیم. بهترین پرچمدار تاشو اندرویدی سال 2024 کدام است؟

با رونمایی گوشی پیکسل 9 پرو فولد گوگل همه‌چیز برای نبرد تمام‌عیار پرچمداران تاشو در سال 2024 فراهم شده است. این گوشی نسبت به مدل سال گذشته تقریبا در همه زمینه‌ها پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشته و ضمن ارائه صفحه نمایش بهتر بیرونی و داخلی، ضخامت کمتری هم داشته و مجموعه‌ای از قابلیت‌های برجسته هوش مصنوعی را نیز برای علاقمندان به ارمغان آورده است.‌ از سوی دیگر، سامسونگ نیز در حال حاضر فرمانروی بلامنازع بازار گوشی‌های تاشو به شمار رفته و جدیدترین پرچمدارش گلکسی زد فولد 6 را به‌تازگی رونمایی کرده است. فکر می‌کنید برنده نبرد دو گوشی پیکسل 9 پرو فولد و گلکسی زد فولد 6 کدامیک خواهند بود؟

در ادامه با مقایسه این دو گوشی جذاب با گجت نیوز همراه باشید تا مشخصات فنی، طراحی، قابلیت‌ها و دیگر ویژگی‌های این دو را با یکدیگر مقایسه کرده و برترین پرچمدار تاشو اندرویدی سال 2024 را تعیین کنیم.

فهرست مطالب

مشخصات فنی دو گوشی پیکسل 9 پرو فولد و گلکسی زد فولد 6

پیش از این که به مقایسه دو گوشی تاشو گوگل و سامسونگ بپردازیم بد نیست نگاه مختصری به  مشخصات فنی این دو داشته باشیم. جدول زیر مشخصات فنی Pixel 9 Pro Fold گوگل و Galaxy Z Fold 6 سامسونگ را با یکدیگر مقایسه می‌کند:

گوشیگوگل پیکسل 9 پرو فولدسامسونگ گلکسی زد فولد 6
صفحه نمایش بیرونی
  • 6.3 اینچی اولد
  • رزولوشن 2424 در 1080 پیکسل
  • نرخ رفرش متغیر 60 تا 120 هرتز
  • چگالی 422 پیکسل بر اینچ
  • 6.3 اینچی امولد
  • رزولوشن 2376 در 968 پیکسل
  • نرخ رفرش متغیر 1 تا 10 هرتز
  • چگالی 410 پیکسل بر اینچ
صفحه نمایش داخلی
  • 8 اینچی اولد
  • رزولوشن 2152 در 2076 پیکسل
  • نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتز (LTPO)
  • چگالی 373 پیکسل بر اینچ
  • 7.6 اینچی امولد
  • رزولوشن 2160 در 1856 پیکسل
  • نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتز
  • چگالی 374 پیکسل بر اینچ
ابعادباز

6.1 در 5.9 در 0.2 اینچ

بسته

6.1 در 3 در 0.4 اینچ

باز

6.04 در 5.21 در 0.22 اینچ

بسته

6.04 در 2.68 در 0.48 اینچ

 

وزن257 گرم239 گرم
سیستم عاملاندروید 14اندروید 14
دوربین
  • 48 مگاپیکسلی (عریض)
  • 10.5 مگاپیکسل (فوق عریض)
  • 10.8 مگاپیکسل (تله فوتو 5X)
  • 50 مگاپیکسل (عریض)
  • 12 مگاپیکسل (فوق عریض)
  • 10 مگاپیکسل (تله فوتو 3X)
دوربین سلفی
  • 10 مگاپیکسل (صفحه نمایش داخلی)
  • 10 مگاپیکسل (صفحه نمایش بیرونی)
  • 4 مگاپیکسل (زیر صفحه نمایش داخلی)
  • 10 مگاپیکسل (صفحه نمایش بیرونی)
تراشهتنسور G4اسنپدراگون 8 نسل 4
رم/حافظه داخلی16 گیگ +256/512 گیگ12 گیگ + 256/512/1024 گیگ
باتری4650 میلی آمپر ساعت4400 میلی آمپر ساعت
شروع قیمت1800 دلار1900 دلار

مقایسه طراحی Google Pixel 9 Pro Fold و Galaxy Z Fold 6

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌شود پرچمدار تاشوی گوگل اندکی قدبلندتر، ضخیم‌تر و باریک‌تر از گلکسی زد فولد 6 بوده و ارگونومی بهتری دارد. علاوه بر این، حاشیه‌های پرچمدار تاشو گوگل خمیده‌تر از رقیب کره‌ای‌اش بوده و ماژول دوربین مربعی با طراحی به‌ظاهر افقی را ارائه می‌دهد. این درحالی‌ست که سامسونگ به‌سبک طراحی چند سال اخیر خود دوربین‌ها را به‌صورت عمودی زیر یکدیگر قرار داده و ظاهری آشنا دارد.

هر دو گوشی پیکسل 9 پرو فولد و گلکسی زد فولد 6 همچنین از قابی آلومینیومی بهره برده و از لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 برای محافظت از صفحه نمایش و قاب پشتی بهره می‌برند. از سوی دیگر، گلکسی Z Fold 6 همچنین استاندارد بالاتر IP48 را ارائه کرده و در برابر استاندارد IPX8 مقاوم‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه صفحه نمایش پرچمداران تاشو گوگل و سامسونگ

هر دو گوشی از یک صفحه نمایش بیرونی 6.3 اینچی اولد بهره می‌برند. با این حال پرچمدار پیکسل با ارائه رزولوشن 2424 در 1080 و حداکثر روشنایی 2700 نیت باکیفیت‌تر و روشن‌تر از گلکسی زد فولد 6 به شمار می‌رود که رزولوشن 2376 در 968 پیکسلی داشته و حداکثر روشنایی 2600 نیت دارد.

از طرف دیگر، علیرغم آن که هر دو گوشی قادر به ارائه نرخ رفرش متغیر صفحه نمایش هستند، گلکسی زد فولد 6 با ارائه نرخ نوسازی بین 1 تا 120 هرتز گوی سبقت را از رقیب ربوده است. پیکسل 9 پرو فولد تنها نرخ نوسازی بین 60 تا 120 هرتز را ارائه می‌کند.

از سوی دیگر، صفحه نمایش بیرونی Pixel 9 Pro Fold گوگل 8 اینچی بوده و اندکی بزرگ‌تر از نمایشگر 7.6 اینچی Z Fold 6 به شمار می‌رود. از سوی دیگر، پانل به کار رفته در صفحه نمایش داخلی هر دو گوشی نیز OLED است و نرخ نوسازی در هر دو برابر با 1 تا 120 هرتز است. البته نمایشگر بیرونی پیکسل حداکثر روشنایی 2700 نیتی دارد که در مقایسه با روشنایی بیشینه 2600 نیتی پرچمدار سامسونگ اندکی بیشتر است. البته این تفاوت بسیار ناچیز تلقی شده و بسیار بعید به نظر می‌رسد که زیر نور خورشید متوجه تفاوت این دو شوید.

در این میان البته مهم‌ترین مزیت صفحه نمایش Galaxy Z Fold 6 سامسونگ پشتیبانی از قلم استایلوس S Pen است که هرچند باید به‌طور جداگانه خریداری شود؛ اما سطح تعامل بسیار بیشتر و بهتری در مقایسه با رقیب آمریکایی ارائه می‌دهد.

مقایسه عملکرد فنی پیکسل 9 پرو فولد در برابر گلکسی زد فولد 6

گوشی جدید گوگل مطابق انتظار از تراشه تنسور G4 گوگل بهره برده و در کنار آن به 16 گیگ رم و تراشه تایتان M2 نیز مجهز است. از طرف دیگر پرچمدار سامسونگ نیز به قدرتمندترین تراشه حال حاضر دنیای گوشی‌های اندرویدی، کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام مجهز شده و در بنچمارک‌ها نیز عملکردی خیره‌کننده ارائه کرده است.

در حال حاضر هنوز نتایج تست‌ها و بنچمارک‌های مربوط به تراشه Tensor G4 منتشر نشده و نمی‌توان عملکرد فنی این پرچمداران را با یکدیگر مقایسه کرد. با این وجود تجربه نشان داده که تمرکز گوگل در طراحی تراشه‌ها بیشتر روی قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین متمرکز است تا ارائه عملکرد فنی قدرتمند CPU. بنابراین می‌توان انتظار داشت در تست‌های فنی و گرافیکی، پرچمدار سامسونگ قدرتمندتر از رقیب ظاهر شود.

دوربین Pixel 9 Pro Fold در برابر Galaxy Z Fold 6

گوگل همواره به ارائه ماژول دوربین قدرتمند در گوشی‌های پرچمدارش معروف بوده و انتظار می‌رود پیکسل 9 پرو فولد نیز از این قضیه مستثنی نباشد. این گوشی از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 بهره می‌برد. همچنین در کنار این دوربین نیز یک دوربین فوق عریض 10.5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و یک دوربین سوم 10.8 مگاپیکسلی تله فوتو نیز تکمیل‌کننده ماژول دوربین است. این دوربین تله فوتو قادر به ارائه بزرگنمایی نوری پنج برابری و بزرگنمایی سوپر رزولوشن بیست برابری است.

از سوی دیگر، گلکسی زد فولد 6 نیز به‌عنوان یک کمرافون عملکردی درخشان دارد. ماژول دوربین پشت این گوشی متشکل از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.8، یک دوربین 12 مگاپیکسلی f/2.2 فوق عریض و یک نمونه 10 مگاپیسلی تله فوتو است که بزرگنمایی نوری سه برابری را به کاربران ارائه می‌دهد.

همچنین دوربین سلفی هر دو گوشی پرچمدار تاشو گوگل و سامسونگ نیز 10 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم f/2.2 دارند. علاوه بر این هر دو دستگاه همچنین قادر به ضبط ویدیوهای 4K هستند و مدها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل ضبط ویدیوهای اسلوموشن، پانوراما، هایپرلپس و عکسبرداری در شب را به کاربران ارائه می‌دهند.

در این بخش البته روی کاغذ پرچمدار گوگل اندکی برتری داشته و با استفاده از سرورهای ابری خود کیفیت تصاویر ثبت‌شده را اندکی بهبود می‌بخشد.

شارژدهی و عملکرد باتری

ظرفیت باتری گوشی پیکسل 9 پرو فولد گوگل 4650 میلی آمپر ساعت است که در مقایسه با باتری 4400 میلی آمپر ساعتی گلکسی زد فولد 6 اندکی بزرگتر به شمار می‌رود. از سوی دیگر، این گوشی همچنین با شارژر سریع جدید 45 واتی گوگل به بازار عرضه خواهد شد که سرعت شارژی حدودا دو برابر آداپتورهای 25 واتی سامسونگ ارائه می‌کند. هر دو گوشی البته از شارژ بیسیم 15 واتی Qi بهره برده و عملکرد یکسانی در این بخش دارند.

شارژدهی باتری Pixel 9 Pro Fold

تست‌های انجام شده توسط وبسایت PCMag از شارژدهی حدود 11 ساعت و 30 دقیقه‌ای گلکسی زد فولد 6 خبر دادند. با این وجود بنچمارک‌های باتری هنوز برای پرچمدار تاشو گوگل منتشر نشده و نمی‌توان در خصوص عملکرد آن در شارژدهی اظهار نظر کرد.

مقایسه عملکرد نرم افزاری Pixel 9 Pro Fold و Galaxy Z Fold 6

هر دو گوشی گلکسی زد فولد 6 و پیکسل 9 پرو فولد از سیستم عامل اندروید 14 استفاده می‌کنند تا برتری همیشگی پرچمداران گوگل، یعنی رونمایی از جدیدترین نسخه اندروید امسال قابل دسترسی نباشد. پرچمدار پیکسل مثل همیشه از اندروید خالص بهره می‌برد؛ درحالیکه گلکسی زد فولد 6 از رابط کاربری وان یو آی بهره برده و قابلیت‌های منحصربفردی دارد.

برخی از قابلیت‌های اختصاصی پرچمدار تاشو سامسونگ عبارتند از ناحیه Edge Panel، قابلیت باز کردن همزمان چندین اپلیکیشن، کنترل دستگاه از طریق ژست‌های حرکتی و البته سامسونگ دکس (Samsung DeX) که تجربه‌ای مشابه کامپیوترهای ویندوزی را به کاربران ارائه می‌دهد. این قابلیت‌ها باعث می‌شوند کفه ترازو در بخش عملکرد نرم افزاری اندکی به سمت سامسونگ سنگین‌تر باشد.

پیکسل 9 پرو فولد گلکسی زد فولد 6

هر دو گوشی از قابلیت‌های پیشرفته و جذاب هوش مصنوعی مثل Magic Editor یا Magic Eraser بهره می‌برند. با این وجود هریک از این دو گوشی قابلیت‌های AI منحصربفردی نیز در اختیار خواهند داشت. برای مثال در گوشی پیکسل می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی جمنای با گوشی صحبت نموده و به‌سادگی همه‌آنچه مایل به نگهداری‌شان هستید را ذخیره و مدیریت کنید؛ درحالیکه گلکسی زد فولد 6 نیز مجهز به قابلیت‌های پیشرفته تشخیص دست‌خط یا دستیار هوشمند یادداشت‌برداری است که می‌تواند نوشته‌های شما را خلاصه‌نویسی کند.

از طرف هر دو گوشی پرچمدار سامسونگ و گوگل نیز به‌مدت هفت سال تحت پشتیبانی این دو کمپانی قرار داشته و خیالتان را تا سال 2031 از بابت دریافت آخرین آپدیت‌های نرم افزاری و امنیتی راحت خواهند کرد.

جمع‌بندی؛ کدام یک از دو گوشی پیکسل 9 پرو فولد یا گلکسی زد فولد 6 پرچمدار تاشو بهتری است؟

هر دو گوشی تاشو معرفی‌شده در این متن محصولات شگفت‌انگیز و منحصربفردی هستند که می‌توانند گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای علاقمند به تاشوهای گرانقیمت اندرویدی باشند.

گوگل پیکسل 9 پرو فولد صفحه نمایش باکیفیت‌تر و روشن‌تر را با باتری بزرگتر نسبت به رقیب همراه کرده است؛ درحالیکه مهم‌ترین برگ برنده گلکسی زد فولد 6 قلم اس پن  و مد دسکتاپ سامسونگ دکس به شمار می‌رود که سطح کاربری آن را ارتقا داده است.

مقایسه پرچمداران سامسونگ و گوگل

شروع قیمت Pixel 9 Pro Fold گوگل از 1800 دلار است که نسبت به قیمت 1900 دلاری مدل پایه Galaxy Z Fold 6 ارزان‌تر به شمار می‌رود. این مساله زمانی پررنگ‌تر می‌شود که متوجه شویم نسخه پایه پیکسل 9 پرو فولد رم 16 گیگابایتی دارد که بالاتر از رم 12 گیگابایتی سامسونگ است.

در گجت نیوز بخوانید:
گوگل پیکسل ۹ پرو فولد، پایانی بر سلطه سامسونگ در بازار تاشدنی‌ها است اینها مهمترین تفاوت ها و بهبودهای گلکسی زد فولد ۶ نسبت به نسل قبل هستند نگاهی به تمامی قابلیت های هوش مصنوعی در سری گوگل پیکسل ۹

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*