تصاویر ناسا کهکشان راه شیری

تصاویر ناسا از کهکشان راه شیری واقعی نیستند

به‌لطف تلسکوپ های پیشرفته فضایی می‌توانیم کهکشان ها و ستاره های فوق‌العاده دور را مشاهده کنیم؛ اما باید بدانید که تصاویر منتشر شده توسط ناسا از کهکشان راه شیری واقعی نیستند.

حتما بارها از خود پرسیده‌اید که ناسا چطور می‌تواند از کهکشان‌ های مختلف و مخصوصا راه شیری عکاسی کند. احتمالا هم دو توضیح به ذهنتان خطور کرده است. اول از همه اینکه شاید تجهیزات و تلسکوپ‌های ناسا آنقدر پیچیده و پیشرفته هستند که می‌توانند به‌نوعی از راه شیری عکاسی کنند. توضیح دوم هم شاید به قوانین پیچیده فیزیک و بافت فضا-زمان مربوط باشد؛ اما مسئله اینجاست که اصلا تصاویر ناسا از کهکشان راه شیری واقعی نیستند.

دانشمندان ناسا اصلا امکان ثبت تصاویر واقعی از کهکشان راه شیری را ندارند

تصاویر ناسا کهکشان راه شیری

الکساندرا داتن، تحلیل‌گر پیشین ناسا با انتشار ویدیویی در تیک‌تاک به این سوال پاسخ داده است که چطور انسان می‌تواند با وجود حضور در کهکشان راه شیری از آن عکاسی کند. وی تاکید کرده است که ما هیچ تصویر کاملی از راه شیری نداریم و آنچه در اینترنت مشاهده می‌کنید صرفا توسط هنرمندان و کارشناسان رایانه‌ای ایجاد شده‌اند. در واقع ما هرگز کهکشان راه شیری را از نمای کامل ندیده‌ایم و احتمالا هرگز هم نخواهیم دید.

دلیل مسئله نیز بسیار ساده است. ما هنوز در اخبار نجوم درگیر مشکلات سفر به ماه و مریخ هستیم که در همسایگی ما قرار دارند. حال چطور می‌توانیم آنقدر از کهکشان راه شیری فاصله بگیریم که توانایی عکاسی از آن را به‌طور کامل داشته باشیم. حالا سوال اصلی اینجاست که جزئیات منتشر شده از کهکشان راه شیری تا چه میزان دقیق هستند؟

برای پاسخ به این سوال مثال زمین را در نظر بگیرید. ما از مدت‌ها پیش می‌دانستیم که شکل کلی زمین چگونه است. این دانش را نیز با توجه به مطالعه و بررسی شکل دیگر سیاره‌ها و ستاره‌ها و همچنین اندازه‌گیری دقیق گرانش زمین در نقاط مختلف به‌دست آورده بودیم. هرچند که هرگز نتوانستیم پیش از آغاز سفرهای فضایی و خروج از زمین تصویری کامل از آن داشته باشیم.

تصاویر ناسا کهکشان راه شیری

اولین تصویر کامل زمین نیز در سال ۱۹۷۲ توسط یکی از فضانوردان ماموریت آپولو 17 (برای سفر به ماه) گرفته شد. این مثال به‌وضوح نشان می‌دهد که چرا تصاویر ناسا از کهکشان راه شیری واقعی نیستند. ترک کهکشان برای گونه‌ای که تاکنون نتوانسته حتی از سامانه خورشیدی خود خارج شود، غیرممکن است. البته توجه کنید که تصاویر ناسا از کهکشان راه شیری واقعی نیست؛ اما نمی‌توان آنها را تخیلی دانست.

اگر به آسمان شب نگاه کنید، می‌توانید ستاره‌های زیادی را ببینیند. ستاره‌‌هایی که اکثر آنها بخشی از کهکشان راه شیری هستند. همین نیز به دانشمندان کمک می‌کند که با ارزیابی مکان دقیق آنها یک نقشه کلی از راه شیری تهیه کنند. با الگوبرداری از قسمت قابل مشاهده کهکشان نیز می‌تواند سایر قسمت‌های آن را شبیه‌سازی کرد. داتن عملکرد ناسا را به تلاش برای کشیدن تصویر یک چرخ‌وفلک هنگامی که سوار آن هستید تشبیه می‌کند.

شما دقیقا از اتفاقی که در تک‌تک کابین‌ها رخ می‌دهد آگاه نیستید؛ اما می‌توانید حالت کلی را مشاهده کنید. در واقع بررسی اجرام مختلف به ما کمک کرده که تصویری کلی از کهکشان راه شیری داشته باشیم. همچنین موقعیت ستاره‌های مختلف نشان داده‌اند که ما در یک کهکشان مارپیچی میله‌ای قرار داریم. مشاهده سایر کهکشان‌ های مشابه نیز سبب شده که ناسا در نهایت تصاویر خود از راه شیری را آماده کند.

دانشمندان امیدوار هستند که با گذشت زمان و افزایش مشاهدات تصویری دقیق‌تر و بهتر از کهکشان راه شیری داشته باشیم. تا آن زمان می‌توان از تصویر کلی کنونی برای اهداف آموزشی و عمومی بهره برد، حتی اگر واقعی نباشد.

بیشتر بخوانید:
تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری سال ۲۰۲۴ ۱۵ مورد از خارق العاده ترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب در سال ۲۰۲۳ تعداد کهکشان های جهان هستی هوش از سر شما می‌برد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*