استفاده از دوربین آیفون برای تشخیص آفساید

لیگ برتر انگلیس از دوربین آیفون برای تشخیص آفساید استفاده می‌کند

شرکت Genius Sports قصد دارد استفاده از دوربین آیفون برای تشخیص آفساید در مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلیس را عملیاتی کند.

شرکت اپل محصولات آیفون خود را برای تشخیص آفساید راهی لیگ برتر انگلیس می‌کند تا علاوه بر تبلیغات، قدرت تشخیص گوشی‌های آیفون و دوربین باکیفیت آنها را به رخ سامسونگ و شیائومی بکشد. لیگ برتر انگلیس در حالی چنین تصمیم مهم و بزرگی گرفته که امروزه سیستم VAR با امکانات زیاد در دسترس داوران قرار دارد.

استفاده از دوربین آیفون برای تشخیص آفساید

تشخیص آفساید به کمک مدل‌های یادگیری ماشین یکی از خواسته‌های بالاترین سطح فوتبال انگلیس است. لیگ برتر این کشور طی قراردادی با شرکت استارتاپی Genius Sports و با استفاده از ده‌ها آیفون قصد دارد تحولی انقلابی در تشخیص و اعلام آفساید به طور دقیق و اصولی ایجاد کند.

واقعیت این است که تشخیص آفساید توسط داوران و کمک داورها همواره امکان پذیر نیست و احتمال خطا وجود دارد و به همین خاطر در مواقعی که بازیکنان به صورت گروهی کنار هم هستند و دوربین پاسخگوی نیاز داوران نیست، سیستم کمک داور ویدیویی یا همان VAR وارد عمل شده و شکاف به وجود آمده را پر می‌کند.

استفاده از دوربین آیفون برای تشخیص آفساید

می‌دانیم که سیستم کمک داور ویدیویی سال‌هاست که در لیگ‌های مختلف و رقابت‌های جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فیفا نخستین بار در سال 2022 و پس از انجام آزمایش‌های مختلف، تصمیم گرفت بهره برداری از تکنولوژی ردیابی اعضای بدن با یادگیری ماشین و سنسورهای توپ فوتبال را آغاز کند.

نرم افزاری که فیفا از آن استفاده می‌کرد قادر بود 29 نقطه از بدن بازیکنان را ردیابی کند اما در عین حال که مفید بود، محدودیت‌هایی داشت و تأخیر زیادی ایجاد می‌کرد و احتمال وجود خطا همچنان وجود داشت. به همین خاطر داوران و کمک داوران همواره نگران این مسئله بودند که مبادا در تشخیص خطاهای بازی بی‌دقتی شود و حق کسی از بین برود.

به اعتقاد مدیر ارشد شرکت Genius Sports، فناوری تشخیص آنها آفساید نیمه خودکار (SAOT) نامیده می‌شود. فناوری موردبحث یکی از مواردی است که این شرکت در حال توسعه آن است و محصولات جذاب و پرطرفدار دیگری در دست اقدام دارد. مدیران این شرکت در خصوص فناوری آفساید نیمه خودکار گفته‌اند:

رندرهای سه بعدی دقیقی از هری بازیکن ایجاد و به داوران کمک می‌کند تا به طور دقیق خط آفساید را در زمین تشخیص دهند و فاصله همه بازیکنان را نسبت به آن ببینند. ما برای این کار نیاز به تعداد زیادی دوربین داریم.

استفاده از دوربین آیفون برای تشخیص آفساید

بیشتر بخوانید:

به این ۴ دلیل خرید آیفون ۱۵ پرو را توصیه نمی‌کنیم

علت استفاده از آیفون به جای دوربین‌های 4K

به گفته فلیکنشتاین، مدیر ارشد Genius Sports، استفاده از دوربین‌های 4K گران قیمت است و شرکت قصد ندارد آنقدر هزینه کند. در نهایت طبق بررسی‌های به عمل آمده تصمیم گرفته شد از دوربین گوشی‌های هوشمند برای تشخیص آفساید نیمه خودکار استفاده کنیم و اعضا به این نتیجه رسیدند بهترین گزینه آیفون خواهد بود چرا که در فرآیند توسعه محصول، کارمندان بیشتر با آیفون سروکار داشتند.

قرار است برای لیگ برتر انگلیس از 24 الی 28 آیفون 15 پرو استفاده شود که برای پوشش یکنواخت و کامل زمین و خطوط کناری، معمولا به صورت جفتی در سکوهای سفارشی و با زاویه‌ای کمی متفاوت قرار می‌گیرند.

شرکت Genius Sports قادر است داده‌های به دست آمده از زمین توسط دوربین آیفون‌ها را جمع‌آوری کند و یک مدل سه بعدی از هر بازیکن به وجود آورد. طبق ادعای مدیر ارشد این پروژه، سیستم SAOT می‌تواند به کمک داده‌های جمع‌آوری شده، جزئیاتی را که به علت نبود نور کافی از دست رفته‌اند، اصلاح کند.

استفاده از دوربین آیفون برای تشخیص آفساید

می‌دانیم که آیفون 15 پرو قادر است با نرخ فریم بسیار بالا ویدیو ضبط کند و شرکت Genius Sports برای تشخیص آفساید از سرعت 100 فریم بر ثانیه بهره برده ولی در عین حال سرعت 200 فریم بر ثانیه را امتحان کرده است. برای شناسایی اعضای بدن و حتی انگشتان هر بازیکن از الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری و سیستم پیش بینی GeniusIQ استفاده می‌شود.

به منظور تقویت سیستم یادگیری ماشین و ایجاد الگوریتم‌های دقیق از داده‌های چندین فصل از مسابقات فوتبال استفاده شده است. همه فناوری‌های شرکت در راستای تشخیص این موضوع است که بازیکنان نسبت به یکدیگر، توپ و دروازه‌بان در کجا قرار دارند.

در گجت نیوز بخوانید:
تفاوت‌های ظاهری آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۵ پرو را تماشا کنید چرا آیفون ایر مهم ترین گوشی اپل در سال‌های اخیر خواهد بود؟ نام پرچمدار باریک سال ۲۰۲۵ اپل آیفون ۱۷ ایر خواهد بود نه اسلیم اپل سال ۲۰۲۶ به جز آیفون تاشو آیپد تاشو را هم معرفی خواهد کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*