مشخصات پیشرانه ME16 سایپا

آشنایی با مشخصات پیشرانه ME16 سایپا شاهین پلاس

سایپا با حذف موتور M15 از شاهین تصمیم گرفته نسخه پلاس این سدان را با پیشرانه‌ای جدید راهی بازار کند. مشخصات پیشرانه ME16 سایپا چیست؟

عرضه سایپا شاهین با پیشرانه 8 سوپاپ M15، یکی از تصمیمات نادرست و نسنجیده گروه خودروسازی سایپا بود که باعث نارضایتی مردم شد. از همان روز اول عرضه شاهین، موتور این سدان به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ در نظر گرفته شد و کارشناسان و منتقدان نظر نامساعدی نسبت به آینده آن در بازار خودرو کشور داشتند تا اینکه با حذف این قوای محرکه از شاهین، ماجرا فیصله یافت.

مشخصات پیشرانه ME16 سایپا

شاهین سایپا تا 3 سال با پیشرانه 8 سوپاپ ام 15 به بازار عرضه می‌شد تا اینکه تصمیم گرفته شد در سال جاری، موتور ME16 زیر کاپوت آن قرار بگیرد و به چالش‌های این سدان جذاب خاتمه دهد. در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی پیشرانه جدید ام ای 16 سایپا بپردازیم و جزئیات آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

مشخصات موتور ME16

احتمالا تا به امروز نام پیشرانه ME16 به گوشتان نخورده و با آن ناآشنا هستید اما بد نیست بدانید که این موتور سال‌هاست در ایران تولید و عرضه می‌شود. اگرچه با ام ای 16 مأنوس نیستید ولی حتما با پیشرانه TU5 که زیر کاپوت محصولاتی نظیر پژو 206 تیپ 5 و 6، پژو 207، پژو پارس ال ایکس و پژو 405 اس ال ایکس تعبیه شده، آشنایید.

مشخصات پیشرانه ME16 سایپا

موتور TU5 به بازار عرضه شد تا جایگزین قطعی XU7 شود و ویژگی‌هایی نظیر استهلاک پایین، مصرف کمتر و طول عمر بالاتر برای محصولات ایران خودرو به ارمغان آورد. تفاوت این دو پیشرانه به حدی است که امروزه پژو پارس‌های مجهز به موتور TU5 قیمت بالاتری نسبت به XU7 دارند.

چندسالی موتور پرقدرت و کم مصرف TU5 مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه ایران خودرو به این جمع‌بندی رسید که برای ارتقای استانداردهای آن با محیط زیست، کاهش آلایندگی و مصرف سوخت باید آن را ارتقا دهد. نسخه به‌روزرسانی شده این موتور با نام TU5 Plus به بازار آمد و زیر کاپوت تارا و رانا پلاس آرام گرفت.

مشخصات پیشرانه ME16 سایپا

 

سایپا می‌دانست که اگر مشکل شاهین را برطرف نکند، ضربه بزرگی از سوی این سدان زیبا و جذاب خواهد خورد و برای جلوگیری از بروز این مشکل تصمیم گرفت دست نیاز به سوی ایران خودرو دراز کند و پس از رایزنی‌های بسیار و رعایت دستورالعمل‌های سختگیرانه وزارت صمت در راستای کاهش هزینه‌های دو خودروساز بزرگ کشور، پیشرانه TU5 پلاس را با نام جدید ME16 به خط تولید مگا موتور ببرد.

پیشرانه جدید سایپا مجهز به دو میل سوپاپ با 16 سوپاپ شده و برای میل سوپاپ هوای آن، سیستم زمان‌بندی متغیر طراحی شده است. علاوه بر این سایپا موفق شده به منظور افزایش راندمان روانکاری و خنک کاری موتور از پمپ روغن با دبی متغیر بهره ببرد. (این ویژگی حتی در موتور تیوفایو موجود نیست)

 

سایپا در راستای هماهنگ سازی پیشرانه جدید شاهین با اتاق و گیربکس، تغییر و تحولاتی در سیستم کامپیوتر خودرو یا ای ام اس، سنسورهای مربوطه، فلایویل، دیسک و صفحه کلاچ اعمال کرده است. مگاموتور پیش تر مجهز به خط تولید پیشرانه ام 16 بود ولی پس از خروج رنو از ایران به حالت تعطیل درآمد.

مشخصات پیشرانه ME16 سایپا

سایپا هم اکنون برای راه‌اندازی مجدد این خط تولید 800 هزار دلار سرمایه گذاری کرده و 24 میلیارد تومان برای ساخت موتور ME16 در نظر گرفته است. خط تولید پیشرانه مذکور شامل 45 ایستگاه اصلی و 15 ایستگاه فرعی است و مجهز به سیستم‌های ضدخطا و رباتیک شده.

براساس آنچه مگاموتور اعلام کرده، 92 درصد از اجزا و قطعات پیشرانه ME16 داخلی سازی شده و 8 درصد باقی مانده شامل کاسه نمدها و بلبرینگ‌ها از خارج کشور وارد می‌شود چرا که نمونه‌های خارجی کیفیت بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید:

ایران خودرو تارا یا سایپا شاهین ؛ مقایسه مشخصات دو خودرو جدید ایرانی

مشخصات فنی پیشرانه ME16 سایپا

مشخصات پیشرانه ME16 سایپا

پیشرانه ام ای 16 نه تنها زیر کاپوت شاهین پلاس تعبیه شده بلکه قرار است نیروی محرکه تندر 90 یا سایپا سیلک را هم تأمین کند. این موتور مجهز به یک سرسیلندر با دو میل بادامک و 16 سوپاپ شده و از سیستم زمان‌بندی متغیر برای ورودی هوا یا VVT بهره می‌برد.

موتور جدید شاهین پلاس 1.6 لیتری است و می‌تواند در شرایط ایده آل حدود 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گشتاور این موتور تنفس طبیعی در مقایسه با پیشرانه تیوفایو پلاس 6 واحد ارتقا یافته است. هم اینک شاهین پلاس به لطف موتور ME16 در هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 7.2 لیتر سوخت مصرف می‌کند و گرچه کم مصرف محسوب نمی‌شود اما در دسته محصولات پرمصرف هم قرار نمی‌گیرد.

کلام آخر

گروه خودروسازی سایپا وقتی شاهین را با پیشرانه 8 سوپاپ M15 راهی بازار کرد، ضعف بزرگی از خود نشان داد و یک سدان زیبا و پرقدرت را که می‌توانست مورد استقبال عموم مردم قرار بگیرد، تبدیل به سدانی مهجور و منزوی کرد. به هر حال ماهی را هر زمان از آب بگیریم تازه است و سایپا نشان داد که توانسته اشتباه گذشته خود را با معرفی پیشرانه ام ای 16 جبران کند.

شاهین پلاس اتومات با بهره‌مندی از پیشرانه فوق می‌تواند نظر مساعد مشتریان ایرانی را جلب کند و به فروش خوبی در آینده برسد. نظر خود را در رابطه با موتور جدید سایپا بنویسید.

در گجت نیوز بخوانید:
سایپا قیمت پایه شاهین پلاس اتوماتیک را اعلام کرد شاهین پلاس در برابر فردا ۵۱۱؛ برنده مقایسه کدام است؟ همزمان با وعده واردات خودرو کارکرده، قیمت شاهین و ریرا میلیاردی شد شرایط ثبت نام شاهین پلاس اتوماتیک از ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*