وزیر پیشنهادی ارتباطات

وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت پزشکیان در صحن علنی مجلس چه گفت؟

ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم با حضور در صحن علنی مجلس، محوریت اصلی برنامه‌های خود را بیان کرد.

پس از اظهارات جالب وزیر پیشنهادی ارتباطات در خصوص فیلترینگ، وی با حضور در مجلس شورای اسلامی و دفاع از برنامه های خود مبنی بر کنترل و اعطای دسترسی مناسب در فضای مجازی با عنایت به سیاست‌های کلی نظام، ۶ محور اصلی برای پیشبرد اهداف این وزراتخانه را نیز بیان کرد.

اهداف عدالت محور وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت چهاردهم

وزیر پیشنهادی ارتباطات

ستار هاشمی در جلسه‌ای که ظهر شنبه، مورخ 27 مرداد ماه 1403 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به دیدگاه عدالت محور خود به تمامی مناطق کشور گفت:

می‌خواهم استواری‌ام را بر عهدی که در همه این سال‌ها با خود داشتم تجدید کنم که برای بهبود وضعیت و پیشرفت همه‌جانبه کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنم. در این مسیر و مسیر حرکت به سمت اهداف بلند، تسلیم ناملایمات، کمبودها و دشواری‌ها نشوم. بلکه همه توان و ظرفیتم را برای تحقق بهترین‌ها بسیج نمایم.

وی در ادامه افزود:

بی‌تردید موفقیت در این مهم به‌جز فضل الهی و همراهی دولت و مجلس و همه همکاران و نهادهای ذی‌مدخل، میسر نخواهد شد. همکاری و تعامل مهمی که با محوریت ایده رئیس جمهور محترم، تحت عنوان کابینه وفاق ملی امروز رنگ واقعیت به خود گرفته است. بنده در طول مدت فعالیت و خدمات انجام شده، چه در دانشگاه و چه در مدیریت در قوای مجریه و قضائیه، از سطوح استانی تا سطوح ملی، رویه و دیدگاهم تعامل، اجماع‌سازی و مفاهمه با ذی‌نفعان برای حداکثر نمودن منافع ملی بوده و عمیقاً با ایده وفاق ملی خو گرفته‌ام. عمیقاً باور دارم دانایی، مقدمه توانایی و قدرت است. علم و قدرت در همسایگی همدیگر قرار دارند.

پیشرفت علمی کشور در گرو اقدامات سازنده وزارت ارتباطات

وزیر پیشنهادی ارتباطات

بر اساس دیدگاه ستار هاشمی، اگر ما دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه شایسته در دنیا هستیم، راه‌کار آن رسیدن به مرزهای دانش است. وی با اشاره به این‌که وزارت ارتباطات می‌تواند در این راستا پیشرفت کشور را تضمین کند، عنوان داشت که این وزارتخانه پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور خواهد بود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات افزود:

مسائل مرتبط با دسترسی عموم ملت به‌صورت عادلانه به اینترنت پرسرعت از چالش‌های این وزارتخانه است. ارتقای سطح محصولات دانش بنیان و همچنین بحث‌های مرتبط با مخاطرات سایبری و سرمایه‌گذاری مناسب در بحث‌های زیرساختی در کشور از جمله چالش‌ها خواهد بود. بر این اساس برنامه‌های خود را ذیل شش محور تقدیم می‌کنم.

آیا شیوه‌های کنونی مدیریت دسترسی به فضای مجازی کارآمد است؟

وزیر پیشنهادی ارتباطات

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که متأسفانه استفاده از فیلترشکن‌ها در فضای مجازی آسیب‌های جدی را به‌همراه آورده است، گفت:

در بحث اقتصادی باعث شده است که در سبد اقتصادی خانوار هزینه‌های زیادی را اضافه نماید. از زاویه امنیت سایبری، ما شاهد آن هستیم که بسیاری از حملات سایبری به سامانه‌های داخلی کشور از طریق همین فیلترشکن‌هایی که به‌صورت غیر مجاز روی گوشی‌ها نصب می‌شود ساماندهی می‌شوند.

وی همچنین با تاکید بر این‌که دسترسی کودکان به محتواهای غیر اخلاقی و خشونت در فضای موجود تسهیل شده است، افزود:

متأسفانه ما نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود، دغدغه‌های رهبر انقلاب را پاسخ دهیم. همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، ما بر خود تکلیف می‌دانیم با استفاده از آخرین فناوری‌ها در حوزه فنی و در تعامل با بقیه حوزه‌ها اعم از آموزش مجازی در این بستر عمل کنیم.

محورهای هدفمند ستار هاشمی برای تصدی وزارت

محورهای هدفمند ستار هاشمی برای تصدی وزارت

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه، برنامه‌های خود را ذیل شش محور، خدمت نمایندگان مجلس تقدیم کرد:

محور اول: توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات

طبق گفته هاشمی، یکی از موضوعاتی که به جد در دستور کار قرار خواهد گرفت بحث توسعه زیرساخت‌های ثابت است. وی اظهار داشت:

اگرچه ما زیرساخت‌هایی را در کشور با استفاده از ظرفیت پهن‌باند همراه داشته‌ایم، اما این ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت بایستی جبران شود که این مهم می‌تواند کمک کند عدالت ارتباطی را در کشور شاهد باشیم. توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به روستاها یکی از موضوعاتی است که بنده برای خود تکلیف می‌دانم که به‌صورت ویژه دنبال کنم؛ چرا که برآمده از همین مناطق محروم هستم.

محور دوم: دولت هوشمند و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف

وی با اشاره به رفع همه رفت و آمدهای غیرضرور و مراجعات غیرضرور از زندگی مردم، هوش مصنوعی را یک وسیله برای تحول لایف استایل مردم خواند و معتقد بود آن چیزی که هوش مصنوعی دارد رقم می‌زند، خلاقیت است. تراز اشتغال هوش مصنوعی مثبت است، اما نگاه فعال و مؤثر به هوش مصنوعی یکی از محورهایی است که ما در کشور به‌صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

محور سوم: اقتصاد دیجیتال

ستار هاشمی همچنین گفت:

ما در دهه گذشته شاهد شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال و رشد و نمو شرکت‌های دانش بنیان هستیم؛ اما این رشد شتابش کم شده است. یکی از دلایلش این است که سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی در این خصوص دچار چالش‌هایی شده است. باور ما این است که باید این اقتصاد را در قالب ظرفیت‌های مختلف مانند بورس بتوانیم کیک اقتصاد دیجیتال را در کشور گسترده‌تر کنیم.

محور چهارم: حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی

بحث الگوهای اقتصادی برای توسعه محتوا و کمک به شکل‌گیری اپراتورهایی در این حوزه است. ایجاد محیط امن برای کودک و خانواده با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و تأمین زیرساخت‌های فناورانه خط و زبان فارسی در فضای مجازی از موضوعاتی است که وزیر پیشنهادی ارتباطات بر آن تاکید داشت.

محور پنجم: صنعت فضایی

بر اساس دیدگاه وی در سال‌های اخیر دستاوردهای ارزشمندی در صنعت فضایی داشته‌ایم که حتماً این موضوع با نگاه تثبیت جایگاه کشور در مدار لئو و دسترسی به مدار ژئو با جدیت دنبال خواهد شد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اقتصاد فضایی با جدیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

محور ششم: پست هوشمند

بحث رضایتمندی مردم از خدمات پست یکی از موضوعاتی است که ستار هاشمی بدان اشاره کرد و عنوان داشت که در برنامه با محوریت هوش مصنوعی و بهینه‌سازی فرآیندها و رفع گلوگاه‌های چالشی و در نهایت، افزایش رضایت مشتریان دنبال خواهد شد. وی افزود:

امیدواریم که بتوانیم ارائه خدمات را با استفاده از خدمات سکویی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد هاب پستی منطقه با تقویت شبکه ترانزیت و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی پستی و حمل و نقل دنبال کنیم.

وی در نهایت گفت در صورت اعتماد نمایندگان مردم، وزارتخانه هم ادامه وزارت هیچ کسی نخواهد بود و در اداره وزارتخانه ضمن استفاده گسترده از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان، هرگز اجازه مخدوش شدن استقلال عمل وزیر را نخواهد داد.

همچنین بخوانید:
نماینده مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات: اگر نمی‌توانید کامل فیلتر کنید، فیلترینگ را بردارید آذری جهرمی: فیلترینگ راه حل نیست، رفع فیلتر باید در اولویت دولت جدید باشد زارع پور: هرکاری کردیم نشد یوتیوب و گوگل پلی را رفع فیلتر کنیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*