قابلیت هوش مصنوعی اپل آیفون

۹ تا از بهترین قابلیت های هوش مصنوعی اپل برای آیفون ها

اینجا با مجموعه‌ای از بهترین قابلیت های هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس – Apple Intelligence برای آیفون آشنا خواهیم شد که کاربری آن را به‌طور قابل توجهی ارتقا می‌دهند.

مطابق انتظار اپل در رویداد WWDC 2024 خود به‌طور رسمی هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس (Apple Intelligence) را معرفی کرد و وارد نبرد بزرگ AI شد. هوش مصنوعی اپل از محصولات کنونی اپل تنها روی گوشی‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس و آیپدهای با چیپست M قابل اجراست؛ زیرا دیگر گوشی‌ها و تبلت‌های این کمپانی ظاهرا قادر به پردازش فرامین هوش مصنوعی نیستند. با این حال آیا قابلیت های هوش مصنوعی اپل ارزش ارتقا آیفون یا آیپد را دارد یا خیر؟

بر اساس بررسی‌های اولیه انجام شده روی نسخه‌های آزمایشی iOS 18، هوش مصنوعی اپل رام‌تر و کم‌حاشیه‌تر از رقبایی مثل ChatGPT یا کوپایلوت بوده و عملکرد محدود، اما روانی دارد. با این وجود برخی قابلیت‌ها و ابزارهای AI این کمپانی قادر خواهند بود بسیاری فرآیندها و کاربری‌ها را برای کاربران ساده‌تر کنند.

در این بین همچنین بد نیست بدانید که اپل هیچ‌گونه ادعایی در خصوص رایگان بودن قابلیت‌های هوش مصنوعی خود نکرده و احتمالا به‌زودی این خدمات را به‌صورت اشتراکی به کاربرانش ارائه خواهد کرد و بر اساس شایعات موجود، بابت آن ماهی 10 الی 20 دلار نیز هزینه دریافت خواهد کرد.

کاربردی‌ترین قابلیت های هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس برای آیفون

در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر تعدادی از کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین قابلیت‌های AI کاربران آیفون که می‌تواند کمک بزرگی در کاربری روزمره به آن‌ها باشد.

ابزارهای نگارش متن

ورود کوپایلوت و جمنای به سرویس‌هایی مثل Docs و Gmail و پاور پوینت و ادغام ابزارهای هوش مصنوعی با قابلیت‌های پایه‌ای این سرویس‌ها به معنی آن بود که AI سرانجام قصد دارد پا را فراتر از صرفا ویرایش مولد و تولید عکس گذاشته و کاربری گسترده‌تری ارائه دهد.

دستیار نگارش Apple

ابزار Writing Tools اپل بسته‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند متون را مطالعه و خلاصه کند، زبان نگارش آن را رسمی‌تر و غیررسمی‌تر نماید و یا حتی کل مطلب را از ابتدا بنویسد. این ابزار اپل همچنین ابزاری جداگانه را برای خلاصه‌سازی متون در اختیار کاربران قرار داده و حتی می‌تواند متون را جدول‌بندی و نشانه‌گذاری کرده یا به‌صورت لیست درآورد تا استفاده از آن‌ها در پاور پوینت یا سایر سرویس‌های مشابه ساده‌تر باشد.

Writing Tools اپل به‌مراتب کندتر از ChatGPT یا Claude است؛ اما مهم‌ترین مزیت آن اجرا از روی خود دستگاه است که نه تنها نگرانی‌های بابت نیاز به اینترنت را برطرف می‌کند؛ بلکه خیال کاربران را از بابت دسترسی سایرین به اطلاعات شخصی و اسنادشان راحت می‌کند.

خلاصه‌سازی ایمیل

اگر خوره تکنولوژی و خصوصا ابزارهای هوش مصنوعی باشید احتمالا با اپلیکیشن Shortwave آشنا هستید. این اپلیکیشن با بهره‌گیری از مدل GPT-4o یکی از بهترین ابزارهای برای خلاصه‌سازی ایمیل‌ها به شمار رفته و هم ایمیل‌های تکی و هم زنجیره‌ای را به بهترین شکل خلاصه می‌کند.

قابلیت هوش مصنوعی اپل آیفون

ابزاری که اپل برای این کار معرفی کرده Mail Summarizer است که در یک کلام عملکردی بسیار محدود، اما قابل قبول ارائه خواهد کرد. نسخه بتای این ابزار هوش مصنوعی اپل از خطاهای مختلف مصون نبود؛ به‌طوری که گاهی برخی نکات مهم ایمیل‌ها را از قلم می‌انداخت یا درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه را به‌عنوان درخواست شغل تشخیص می‌داد.‌

در عین حال این ابزار به‌خوبی قادر است ایمیل‌های تبلیغاتی متعددی که در اینباکس‌تان مشاهده می‌کنید را مدیریت کرده و در وقت شما صرفه‌جویی فراوانی کند. با این حال حداقل در وضعیت کنونی نمی‌توان Mai Summarizer را برای ایمیل‌های کاری یا آکادمیک مورد استفاده قرار داد.

ضبط تماس‌ها و خلاصه متنی آن

طی سال‌های گذشته گوشی‌های پیکسل گوگل همواره در بخش ضبط بخش‌هایی از مکالمات تلفنی یا ارائه خلاصه متنی آن دست بالاتر را نسبت به آیفون‌های اپل داشته‌اند. با این وجود آی او اس 18 با ارائه قابلیتی مشابه قصد دارد عقب‌افتادگی کوپرتینویی‌ها را جبران کند. این قابلیت هوش مصنوعی آیفون قادر است ضمن ضبط مکالمه، نکات مهم آن را نیز به‌طور خلاصه در فایلی جداگانه ذخیره کند.

ضبط تماس iPhone

مثل سایر قابلیت‌ها، این ویژگی نیز عاری از اشتباه نیست و هر از گاهی در تشخیص برخی کلمات شبیه به هم مرتکب اشتباهاتی می‌شود. با این وجود عملکرد آن به‌طور کلی قابل اتکا گزارش شده است. البته خلاصه‌های ثبت‌شده، نه در اپلیکیشن Phone گوشی، بلکه در یک فایل یادداشت جداگانه ذخیره می‌شوند. با این حال ادغام گسترده AI در iOS 18 باعث شده که این خلاصه‌ها به‌سادگی در اپلیکیشن یادداشت آیفون قابل دسترسی بوده و کاربری ساده‌ای داشته باشند.

البته این ویژگی طبیعتا با زبان انگلیسی سازگار بوده و بهترین عملکرد خود را با لهجه آمریکایی ارائه می‌دهد. بنابراین اگر فکر می‌کنید این قابلیت دلیلی برای خرید آیفون 16 در کشور ماست، در اشتباهید!

جستجوی تصاویر با زبان طبیعی

ادغام گسترده هوش مصنوعی در اپلیکیشن Photos در آیفون باعث شده که کاربران آیفون 15 پرو و پرو مکس (و مدل‌های بعدی آیفون) بتوانند به‌سادگی و با تایپ کردن محتوای تصاویر نتیجه دلخواهشان را مشاهده کنند. برای مثال اگر در گوشی خود تصویر نوزادی در حال نقاشی را ذخیره کرده باشید، می‌توانید با جستجوی عبارت «a baby drawing on a paper» به‌سادگی این تصویر را پیدا کنید.

جستجوی تصاویر با زبان طبیعی

هوش مصنوعی Apple Intelligence البته هنوز در فاز بتا قرار داشته و ممکن است در برخی بخش‌ها دچار مشکل باشد. با این وجود مطمنا تا زمان انتشار رسمی آن برای آیفون‌ها و آیپدها تعلیم هوش مصنوعی کامل‌تر شده و بسیاری ایرادات کنونی آن برطرف خواهند شد.

iOS 18 البته با هدف ارتقای تجربه جستجوی کاربران تصاویر گالری را در دسته‌های مختلفی مثل حیوانات، افراد یا دیگر موارد طبقه‌بندی می‌کند تا ساده‌تر بتوان اطلاعات مورد نظر را پیدا کرد. علاوه بر این، فیلترهای مختلف مثل ویدیوها، تصاویر پرتره یا سلفی‌ها که در پایین رابط کاربری اپلیکیشن گالری قرار دارند نیز یافتن تصویر مدنظرتان را بسیار ساده‌تر خواهند کرد.

دریافت پشتیبانی فنی از سیری

ادغام هوش مصنوعی با دستیار Siri یکی از بهترین اتفاقاتی است که تا کنون برای آیفون رخ داده؛ زیرا توانسته این دستیار محبوب که مدت‌ها از رقبایش عقب افتاده بود را به سطح جدیدی از کاربری برساند.

قابلیت هوش مصنوعی اپل آیفون

یکی از بهترین برنامه‌های اپل برای ادغام هوش مصنوعی با دستیار Siri، تبدیل آن به یک پشتیبان فنی برای کاربران است که می‌تواند آن‌ها را برای انجام برخی کاربری‌ها یا تغییر تنظیمات یاری کند. برای مثال اگر قصد داشته باشید تصویر پس‌زمینه گوشی خود را عوض کنید و مراحل آن را بلد نباشید، می‌توانید با پرسیدن از سیری، مراحل و ابزارهای لازم برای انجام این کار را در اختیار داشته باشید.

نکته حائز اهمیت در این خصوص آن است که نیازی نیست مثل گذشته سوال خود را با صدای رباتیک و شمرده از سیری بپرسید؛ زیرا این دستیار هوشمند قادر است کم و بیش زبان طبیعی را تشخیص داده و به آن پاسخ دهد. از طرف دیگر، سیری همچنین بسته به سوال شما، لینکی به صفحه مربوطه در بخش پشتیبانی اپل را نیز ارائه می‌کند که می‌توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی به آن مراجعه کنید.

مکالمات طبیعی‌تر با سیری

دیگر قابلیت جذاب هوش مصنوعی اپل برای آیفون به مورد قبل وابسته بوده و مربوط به تشخیص پیشرفته صدا و زبان طبیعی در سیری می‌شود. به‌لطف ادغام با AI سیری اکنون قادر است پاسخ‌هایی بسیار مناسب و قابل درک به پاسخ‌های حرفه‌ای شما دهد. برای مثال اگر از سیری بپرسید «مزایا و معایب شارژ بهینه در آیفون‌ها چیست» (به انگلیسی)، این دستیار هوشمند یا خلاصه‌ای از اطلاعات وبسایت اپل را در اختیارتان قرار می‌دهد و یا پاسخ شما را از منابع مطمئن اینترنت دریافت کرده و ارائه می‌دهد.

مکالمه با سیری

سیری همچنین اکنون قابلیت دریافت مجموعه‌ای از درخواست‌ها و سوالات پشت سر هم را نیز خواهد داشت. بنابراین نیازی نیست مثل قبل هر بار عبارت Hey Siri را به زبان بیاورید. این توانایی همچنین می‌تواند برای ارائه فرامین پشت سر هم مثل تنظیم آلارم، افزودن یک رویداد به تقویم یا حتی ایمیل کردن محتوایی خاص به یکی از مخاطبین به کار رود.

مد فوکوس هوشمندتر

قابلیت شخصی‌سازی مد Focus، فعال‌سازی خودکار و مدیریت اعلان‌ها و پیام‌ها در زمان فعال بودن این مد هم دیگر دستاورد هوش مصنوعی برای آیفون‌های اپل است. اپل این قابلیت را  Reduce Interruptions نام گذاشته و با فعال کردن آن به‌طور خودکار تنها اجازه نمایش برخی اعلان‌های مهم را داده و مابقی را فلیتر می‌کند.

قابلیت هوش مصنوعی اپل آیفون

از آن جالب‌تر، اپل اینتلیجنس قادر است مد پیشرفته و هوشمند فوکوس را نه فقط در آیفون، بلکه در اپل واچ متصل به آن نیز راه‌اندازی کند. علاوه بر این، در مد Reduce Interruptions کاربران همچنین می‌توانند لاک اسکرین، واچ فیس یا پس‌زمینه خاصی را حین فعال بودن این اپلیکیشن انتخاب کنند.

بررسی‌های اولیه انجام‌شده روی نسخه بتای Apple Intelligence حاکی از عملکرد خوب مد Reduce Interruptions در شخصی‌سازی مد فوکوس، انتخاب دارک مود یا غیرفعال کردن صفحه نمایش همیشه روشن بوده؛ هرچند که مشکلات ریز و درشتی در بخش‌های مختلف آن وجود دارد که احتمالا تا زمان انتشار نهایی برطرف خواهد شد.

پیشرفت یادداشت‌های صوتی

اپلیکیشن یاداشت آیفون در سال 2024 پیشرفت‌های زیادی داشته است. قابلیت انجام محاسبات عددی ساده، افزوده شدن بخش‌های قابل گسترش به متن و امکان افزودن هایلایت‌ها از جمله ویژگی‌های جدید آن به شمار می‌روند. با این وجود احتمالا مهم‌ترین ارتقای Notes در آی او اس 18 امکان خلاصه‌سازی خودکار پیام‌های صوتی و ارائه خلاصه متنی آن است.

یادداشت های صوتی اپل

کاربران آیفون اکنون می‌توانند با فشردن کلید Insert یک کلیپ صوتی را به یادداشت خود الصاق کرده و به‌عنوان یک کارت مجزا بین سایر کارت‌ها قرار دهند. با این وجود با تنها یک اشاره انگشت می‌توان خلاصه‌ای از این کلیپ صوتی را به‌همراه خلاصه متنی آن مشاهده کرد. این قابلیت که عملکرد نسبتا دقیقی هم دارد و احتمالا یکی از کاربردی‌ترین پیشرفت‌های iOS 18 به شمار می‌رود.

این قابلیت البته بیش از سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی آیفون نیاز به ارتقا دارد؛ چراکه تشخیص صدا در آن گاها با اشتباهاتی همراه است که در وضعیت فعلی کار کردن با آن، خصوصا برای افراد دارای لهجه‌های غیرآمریکایی را سخت می‌کند.

ادغام سیری با اپلیکیشن‌های مختلف

دیگر قابلیت فوق‌العاده هوش مصنوعی در آیفون نیز ادغام سیری با اپلیکیشن‌های مختلف است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از او برای انجام برخی کاربری‌ها استفاده کنند. به این ترتیب کاربران آیفون از این پس قادر خواهند بود دستور خود برای انجام یک کاربری خاص را به سیری صادر کنند و او به‌طور خودکار اپلیکیشن مناسب برای انجام آن را انتخاب کند.

ادغام سیری با اپلیکیشن ها

برای مثال فرض کنید از سیری می‌خواهید پیامی را به یکی از مخاطبین‌تان ارسال کند. در این شرایط سیری نه تنها مخاطب و اپلیکیشن پیام‌رسان مناسب را انتخاب می‌کند؛ بلکه بدون حتی باز کردن اپلیکیشن مربوطه پیام را ارسال می‌کند. به‌طور مشابه می‌توانید از سیری درخواست کنید که آخرین ایمیل وارد شده به اینباکس شما را نمایش دهد. در این شرایط نیز پیش‌نمایشی از اخرین پیام ارسال‌شده اطراف ناحیه داینامیک آیلند نمایش داده خواهد شد.

این ویژگی جذاب AI می‌تواند در ادامه نه تنها سیری را به یکی از برترین دستیارهای هوشمند در دنیای گوشی‌های موبایل تبدیل کند، بلکه تجربه کار با آی او اس را نیز به‌طور قابل توجهی جذاب‌تر نماید.

در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه هوش مصنوعی اپل با Galaxy AI سامسونگ؛ نبرد غول‌های تکنولوژی اپل در iOS 18 ویژگی ارسال پیام از طریق اتصال ماهواره‌ای را در اختیار کاربران می‌گذارد اپل این قابلیت های جذاب iOS 18 را از اندروید دزدیده است قابلیت جذاب هوش مصنوعی سامسونگ به آیفون های اپل می‌آید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*