غذاهای عجیب و غریب

باورش سخت است که مردم جهان در گذشته این غذاها را می‌خورده‌اند

در گذشته نه چندان دور، در بین مردم غذاهایی محبوب شده بودند که انسان‌های امروزی حتی حاضر به تست کردن آن‌ها نیستند؛ با معرفی غذاهای عجیب و غریب گذشته همراه ما باشید.

انسان‌های گذشته بدون در نظر گرفتن قلمرو حیوانات ذائقه عجیب و غریبی داشته‌اند؛ به گونه‌ای که در گذشته با خوردن غذاهای عجیب و غریب، شکم خود را سیر می‌کرده‌اند. در ادامه این مطلب به معرفی 22 مورد از غذاهای عجیب و غریب گذشته آدمی از مدفوع نهنگ تا سوپ خون می‌پردازیم که امروزه از سر سفره‌ها کنار گذاشته شده‌اند.

غذاهای عجیب و غریب گذشته

در زمان‌های گذشته که تحقیقات زیادی بر روی هرم ارزش مواد غذایی صورت نگرفته بود، هر جانوری یا ماده‌ای می‌توانست به عنوان یک وعده غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. با گذشت زمان و مشخص شدن ارزش مواد غذایی و تغییر ذائقه‌ها، دیگر شاهد استفاده از این غذاهای عجیب و غریب نیستیم.

خوراک موش با عسل

در روم باستان ثروتمندان مزرعه‌های پرورش موش داشتند. در این مزرعه‌ها کارگران این موجودات ریز را پرورش می‌دادند تا چاق شوند. سپس آن‌ها را برای اربابان خود ارسال می‌کردند. در آشپزخانه‌های سلطنتی موش‌ها را با دانه خشخاش می‌پختند و سپس بر روی آن عسل می‌مالیدن تا طعم شیرینی به خود بگیرد. از خوراک موش با عسل به عنوان یکی از لذیذترین غذاهای روم باستان یاد می‌شود.

غذاهای عجیب و غریب

طاووس

طاووس یکی از حیوانات زینتی محسوب می‌شود که امروزه در باغ‌وحش‌ها برای جلب تماشاگران و توریست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی پر طاووس به عنوان زینت دهنده اشیا و لباس‌های قیمتی به کار می‌رود. اما در گذشته اروپایی‌های ثروتمند برای نشان دادن ثروت خانواده خود و فخر فروختن به دیگران ،از این حیوان گران‌بها به عنوان وعده غذایی استفاده می‌کردند. آنها همچنین پرندگانی نظیر چکاوک، سار و کوکو را هم جز برنامه غذایی خود قرار می‌دادند.

غذاهای عجیب و غریب

مخلوط شیر و لیموناد

در ایالات متحده، برخی کودکان با مخلوط کردن شیر و لیموناد یک نوشیدنی جدید به نام شیر لیموناد درست می‌کنند و آن را به عنوان نوشیدنی انرژی استفاده می‌کنند.

غذاهای عجیب و غریب

 

شیر کوکاکولا

در دهه 50 و 60 میلادی در کشور بریتانیا ترکیب شیر و کوکاکولا مرسوم بود. فقط رنگ این نوشیدنی را تصور کنید.

غذاهای عجیب و غریب

نوشیدنی نان تست

انگلیسی‌ها در قرن 19 آب نان تست می‌نوشیدند! برای تهیه این نوشیدنی یک برش از نان تست را به مدت یک ساعت درون ظروف آب خیس می‌کردند تا به مرور زمان رنگ آب قهوه‌ای شود. سپس آن را صاف کرده و می‌نوشیدند. حتی تصور خوردن چنین نوشیدنی‌ای برای نسل جدید انگلیسی‌ها هم سخت است.

غذاهای عجیب و غریب

گوشت طعم‌دار شده با آسپیک

مردم کشورهای اروپایی در قرن 19 و 20 میلادی برای مزه‌دار کردن گوشت از آسپیک استفاده می‌کردند؛ آسپیک نوعی ژلاتین است که از جوشاندن مغز استخوان‌ به دست می‌آید. برای تهیه این غذا عجیب و غریب، گوشت ران خوک را به همراه سبزیجات به آسپیک اضافه و این غذا را به همراه تخم مرغ آب‌پز سرو می‌کردند. اگرچه این خوراک از برنامه غذایی ساکنین اروپا حذف شده اما هنوز هم عده‌ای از ورزشکاران به خصوص بدنسازان برای تامین پروتئین روزانه بدن خود از این ترکیب پر انرژی استفاده می‌کنند.

غذاهای عجیب و غریب

گوشت خشک فرآوری شده با زین اسب

یکی از غذاهای عجیب و غریب گذشته که در زمان جنگ‌های قبلیه‌ای طرفدار زیادی داشت، گوشت خشک بود. در زمان‌های قدیم مصرف گوشت تازه قبل از فاسد شدن یک چالش محسوب می‌شد. کمبود دریافت پروتئین توسط سربازان در زمان‌ نبردها به اوج خود می‌رسید؛ چراکه وقت کافی برای خشک کردن گوشت زیر نور آفتاب یا درون انبارها وجود نداشت. به همین دلیل هون‌ها و مغول‌ها  گوشت خام را زیر زین‌ اسب‌های خود می‌گذاشتند و روی آن سوار می‌شدند تا گرما و نمک پوست اسب، آن را به نوعی گوشت خشک تبدیل کند.

غذاهای عجیب و غریب

موز تقلبی

در دهه 1940 قعطی گسترده‌ای در کشور بریتانیا برای تولید موز شکل گرفت، اما مردم بریتانیا موفق شدند جایگزین جالبی برای موز پیدا کنند. آنها در تلاش برای بازسازی طعم و بافت طبیعی موز، اسانس موز را به هویج وحشی له شده می‌افزودند.

غذاهای عجیب و غریب

سوپ لاکپشت

در قرن هجدهم میلادی سوپ لاکپشت به غذایی لذیذ در اروپا تبدیل شده بود، در آن زمان مصرف گوشت لاکپشت انقدر محبوب و رایج بود که طعم این گوشت را با گوشت گوساله و خرچنگ مقایسه و اغلب در ضیافت‌ها سرو می‌کردند.

غذاهای عجیب و غریب

سوپ لاکپشت بدلی

همانطور که گفته شد در قرن هجدهم میلادی مصرف گوشت لاکپشت در بین مردم اروپا به شدت رواج یافت و همین موضوع باعث توجه شرکت‌های فرآوری کنسور موادغذایی به تولید کنسرو سوپ لاکپشت شد. در قرن بیستم، برند معروف هاینز کنسروی با عنوان سوپ لاکپشت بدلی را راهی بازار کرد. خوراکی که از سوپ لاکپشت الهام گرفته شده بود اما به جای لاکپشت با پوست سر گوساله درست می‌شد.

غذاهای عجیب و غریب

نگهداری شیر با استفاده از غورباغه

پیش از پیدایش وسایل سرمایشی نظیر یخچال و فریزر، مردم کشورهای روسیه و فنلاند از روش‌های بسیار عجیبی برای نگهداری شیر استفاده می‌کردند. آن‌ها برای جلوگیری از فاسد شدن شیر، درون آن قورباغه می‌ریختند، زیرا اعتقاد داشتند این کار به جلوگیری از خراب شدن شیر کمک می‌کند. این طور که پیداست برخی قورباغه‌ها بر روی سطح پوست خود پپتیدهایی دارند که می‌تواند باکتری‌هایی که سبب فاسد شدن شیر می‌شوند را از بین ببرد.

غذاهای عجیب و غریب

کچاپ ماهی

سس کچاپی که مردم انگلیس در قرن 19 استفاده می‌کردند، شباهتی به سس‌های کچاپ امروزی که با استفاده از گوجه فرنگی فرآوری می‌شوند نداشت. برای ساختن کچاپ، مردم بریتانیا از یک سس ترشی ماهی که در کشور مالزی مورد استفاده قرار می‌گرفت الهام گرفته بودند. آن‌ها با افزودن قارچ و موسیر این خوراک را با ذائقه انگلیسی سازگار کردند.

آب اژدر

ملوانان ناوهای جنگی در طول جنگ جهانی دوم یک کوکتل دست‌ساز به نام آب اژدر می‌نوشیدند. این نوشیدنی که با مخلوط کردن آبلیمو، آب آناناس و الکل با خلوض 180 «90درصد» درست می‌شد به عنوان سوخت در سلاح اژدر مورد استفاده قرار می‌گرفت به همین دلیل این نوشیدنی دست‌ساز به آب اژدر معروف شد.

تخم ایگوانای سیاه

اهالی مایاها تخم ایگوانای سیاه می‌خوردند. این تخم‌ها دارای ظاهری زبر و چرم مانند هستند، اما سطح داخلی تخم را ماده‌ای تماما زرد پر کرده است که در بین مردم مایاها غذایی لذیذ به حساب می‌آید.

غذاهای عجیب و غریب

ژله پا گوساله

برای تهیه ژله پا گوساله، سم‌های گوساله را داخل دیگ‌های بزرگ قرار می‌دادند و به مدت چندین آن را بر روی اجاق با شعله پایین قرار می‌دادند. بعد از گذشت چندین ساعت، آب داخل دیگ حالت ژلاتینی به خود می‌گرفت که به آن ژله پا گوساله گفته می‌شد. برای طعم بهتر و از بین بردن مزه و بوی ناخوشاید، به آن آب لیمو زده می‌شد و شکر آن را به دسر تبدیل می‌کرد. در آن زمان مردم بر این باور بودند که این غذا برای بهبود بیماری خوب است.

در کشور ما  نیز مردمان محلی از سوپ پا گوسفند و مرغ برای درمان شکستگی‌ها و آسیب‌های وارد شده به مفصل استفاده می‌کنند.

غذاهای عجیب و غریب

سالاد ژله‌ای

در اواخر قرن نوزدهم با پیدایش مواد مورد نیاز برای ساخت ژله، تقریبا مردم هر خوراکی‌ای را به ژله تبدیل می‌کردند. یکی از این موارد عجیب و غریب ژله ماهی سالمون دودی با تاپینگ پنیر خامه‌ای بود.

غذاهای عجیب و غریب

دم سگ آبی

در قرن هفدهم، کلیسای کاتولگ در یک اظهار نظر عجیب مصرف دم سگ آبی را در ایام روزه‌داری مجاز اعلام کرد. کاتالوگ‌ها در طول ایام روزه‌داری و جمعه‌ها از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. در نتیجه خوردن دم سگ آبی به عنوان منبعی پر چرب و غنی از پروتئین خوراکی لذیذ به شمار می‌رفت. در این اظهار نظر آمده که سگ‌های آبی یا بیدسترها از آنجایی که نیمه آبزی هستند، ماهی محسوب می‌شوند و روزه‌داران می‌توانند از این خوراک استفاده کنند.

غذاهای عجیب و غریب

عنبر

عنبر ماده موم مانندی است که از نهنگ عنبر گرفته می‌شود. این ماده به عنوان یک چاشنی لوکس در کیک و پاهای ثروتمندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه نیز از این ماده در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود، اما کاربرد اصلی عنبر در ساخت عطر و ادکلن است.

سوپ خون

در حکاکی‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی اسپارتیان، نوشیدنی‌ای به نام آبگوشت سیاه اسپارتی وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان یکی از غذاهای عجیب و غریب گذشته یاد کرد. آبگوشت سیاه اسپارتی از خون خوک، نمک و سرکه درست می‌شد و به عنوان نوشیدنی در جشن‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

غذاهای عجیب و غریب

کاکنترایس

کاکنترایس در قرون وسطی یکی از غذاهای لذیذ بریتانیایی محسوب می‌شد که حالا برای ما یادآور هیولای فرانکنشتاین است. در این غذا عجیب و غریب، نیمه جلویی بدن خوک به نیمه پشتی بوقلمون دوخته و درون آن با استفاده از سبزیجات پر می‌شد.

مدفوع نهنگ

نهنگ‌ها موجودات دریایی هستند که در هر وعده غذایی حدود نیم تن ماهی مرکب و اختاپوس می‌خورند. این مواد درون روده‌ نهنگ فشرده و بعدا از این مرحله از دو طرف نهنگ به درون آب ریخته می‌شوند. باور کنید یا نه، این ماده یکی از غذاهای عجیب و غریب زمان گذشته محسوب می‌شود که با قیمت بالایی در رستوران‌ها سرو می‌شده است.

غذاهای عجیب و غریب

بیسکوییت دریایی

بیسکوییت دریایی یا فطیر، بیسکوییت ساده‌ای است که از آرد، آب و نمک درست می‌شود. این بیسکوییت زیر نور آفتاب خشک می‌شود و تاریخ انقضا بسیار بالایی دارد. به همین جهت ملوانان قبل از انجام سفرهای طولانی خود، مقدار زیادی از این نوع بیسکوییت را درست و با خود به کشتی می‌بردند.

غذاهای عجیب و غریب

در این مقاله با غذاهای عجیب و غریب گذشته انسان‌ها آشنا شدیم، امروزه هم غذاهای زیادی در سراسر دنیا سرو می‌شوند که برای مردم سایر مناطق چندش‌آور هستند؛ احتمالا در آینده غذاهای چندش‌آوری که مردم شرق آسیا امروزه مصرف می‌کنند به شدت مورد انتقاد قرار بگیرد.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۰ روش برای فریب مغز به منظور کمتر غذا خوردن عجیب ترین چیزهایی که برخی افراد آنها را خورده‌اند؛ از صابون تا خاکستر جسد انسان! کنسرو تن ماهی در آب یا روغن زیتون؛ نگاهی به ارزش تغذیه‌ای و نکات پنهان غذایی این سوپ ۷۹ ساله کاملا سالم است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*