ویروس آبله میمونی در ایران

پای آبله میمونی به ایران هم باز شد؛ فاجعه‌ای دیگر در راه است؟

به‌تازگی سازمان جهانی بهداشت برای آبله میمونی وضعیت اضطراری اعلام کرد. به نظر می‌رسد حالا بیماری واگیردار آبله میمونی به ایران رسیده است.

پاندمی کرونا که اوضاع و احوال جهان را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد، همه را نگران شیوع بیماری کشنده دیگری کرده است. به همین خاطر، حساسیت دوچندانی نسبت به بیماری‌های واگیردار در اخبار پزشکی و سلامت طی چند سال اخیر به وجود آمده است. اخیراً اعلام وضعیت اضطراری برای آبله میمونی توسط سازمان جهانی بهداشت باری دیگر به این نگرانی دامن زد و حالا گزارشی دیگر حکایت از این دارد که با ورود آبله میمونی به ایران، مردم باید جوانب احتیاط را رعایت کنند.

هشدار نسبت به شیوع آبله میمونی در ایران

ویروس آبله میمونی در ایران

بنا به شنیده‌های اخیر، نشانه‌هایی از ورود آبله میمونی به ایران رویت شده است. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی هم درباره این بیماری ذکر کرد که سویه جدید آبله میمونی واگیردارتر و بیماری‌زاتر از نمونه قبلی است. به گفته او، آبله میمونی جدید علاوه بر رابطه جنسی، از طُرق دیگر سرایت می‌شود. در واقع شدت سرایت تنفسی آبله میمونی به اندازه کرونا نیست، ولی به هر حال امکان سرایت آن بین افراد از طریق تنفس وجود دارد.

مینو محرز از مردم تقاضا کرد که در مواجهه با این بیماری واگیردار، آرامش خود را حفظ کنند و به راه‌های پیشگیری اولیه نظیر استفاده از ماسک و شستشوی مداوم دست‌ها توجه داشته باشند. وی ضمن تاکید روی لزوم تلاش وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با آبله میمونی، اظهار داشت که به‌زودی دستورالعمل‌های لازم در رابطه با این بیماری به‌صورت رسمی به اطلاع عموم خواهد رسید.

آبله میمونی یا Monkeypox یک بیماری عفونی است که از طریق ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود، ولی همچنین امکان سرایت آن از انسان به انسان در صورت ارتباط نزدیک فیزیکی وجود دارد. یکی از نشانه‌های قابل مشاهده این بیماری، دانه‌های برجسته روی سطح بدن، خصوصاً در قسمت‌هایی نظیر دست، پا و صورت است. در بیشتر موارد فرد درگیر با این بیماری خود به خود پس از گذشت دو یا سه هفته بهبود پیدا می‌کند.

در گجت نیوز بخوانید:
رنگ زبان شما خبر از سلامت بدن شما می‌دهد؛ اما چگونه؟ دانشمندان راز رسیدن به عمر ۱۰۰ ساله را کشف کردند یک خطر ترسناک نسل انسان را تهدید می‌کند، الکی قرص خوردن بالاخره کار دستمان داد چرا برخی افراد همیشه ساعت ۳ یا ۴ صبح بیدار می‌شوند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*