مقایسه آبله میمون یا مانکی پاکس با کرونا

عفونت ام پاکس یا آبله میمون قابل مقایسه با کرونا نیست

در پی شیوع بیماری عفونی آبله میمون یا ام پاکس، عده بسیاری آن را با کرونا مقایسه می‌کنند؛ اما سازمان جهانی بهداشت با این عقیده مخالف است.

این روزها آبله میمون یا مانکی پاکس (Monkeypox) به تیتر اول اخبار پزشکی و سلامت تبدیل شده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، در پی عواقب فاجعه‌بار کرونا، حساسیت دوچندانی نسبت به شیوع یک بیماری خطرناک دیگر وجود دارد و حالا برخی نسبت به گسترش آبله میمون یا به عبارتی دیگر، شکل‌گیری «کرونای جدید» ابراز نگرانی می‌کنند. با این حال، سازمان جهانی بهداشت که مدتی قبل وضعیت اضطراری برای آبله میمون اعلام کرد، به‌تازگی در تلاش برای کاهش سطح نگرانی عمومی از این بیماری عفونی واگیردار، نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داد.

اظهار نظر سازمان جهانی بهداشت درباره مقایسه آبله میمون با کرونا

«هانس کلوگه» (Hans Kluge)، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا امروز در جریان یک کنفرانس خبری به صراحت اظهار داشت که آبله میمون «قابل مقایسه» با کرونا نیست و نباید آن را «کووید جدید» بر شمرد. او در ادامه گفته‌های خود روی این موضوع تاکید کرد که لازمه مقابله با این بیماری واگیردار، «اقدام مشترک جهانی» است و چگونگی واکنش به آن «آزمونی حیاتی برای اروپا و حتی جهان» تلقی می‌شود.

به دنبال شیوع سویه جدید آبله میمون در کشور آفریقایی جمهوری کنگو در اواخر سال 2023 که نسبت به سویه‌های قبلی امکان سرایت بیشتری دارد، سازمان جهانی بهداشت حدود یک هفته قبل برای این بیماری وضعیت اضطراری اعلام کرد. مدت زیادی نگذشت تا این‌که اولین مورد ابتلا به همین سویه در شهر استکهلم کشور سوئد گزارش و ابتلای حداقل سه نفر به این بیماری در شمال غربی پاکستان رویت شد.

مقایسه آبله میمون یا مانکی پاکس با کرونا

حتی در چند روز گذشته گزارشی مبنی بر ورود آبله میمون به ایران منتشر شد و مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی ضمن هشدار نسبت به واگیردارتر بودن این سویه جدید مانکی پاکس نسبت به نمونه‌های قبلی، به رعایت دستورالعمل‌های پایه بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و شستشوی مداوم دست‌ها توصیه کرد.

آبله میمون نوعی بیماری عفونی سرایت‌یافته از حیوانات به انسان است و از آنجا که پیش‌تر در میمون‌ها دیده شده بود، به این نام شناخته می‌شود. با این حال، این بیماری قابلیت انتقال از انسان به انسان را دارد و از راه‌های مختلف شامل عطسه و سرفه و لمس ضایعات پوستی، خون و مایعات بدن انتقال پیدا می‌کند. ابتلا به این بیماری ایجاد دانه‌های برجسته روی سطح بدن را به دنبال دارد که معمولاً بین دو تا چهار هفته باقی می‌مانند و رفته‌رفته خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند.

در گجت نیوز بخوانید:
این گجت هوش مصنوعی، کابوس شما را به رویا تبدیل می‌کند! رنگ زبان شما خبر از سلامت بدن شما می‌دهد؛ اما چگونه؟ دانشمندان راز رسیدن به عمر ۱۰۰ ساله را کشف کردند یک خطر ترسناک نسل انسان را تهدید می‌کند، الکی قرص خوردن بالاخره کار دستمان داد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*