سامسونگ گلکسی زد فولد 6

بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد 6 ؛ نهایت تکامل در گوشی های تاشو

با بررسی گوشی تاشو سامسونگ گلکسی زد فولد 6 همراه ما باشید. در این مطلب، مشخصات، طراحی، نمایشگر، دوربین، سخت افزار، نرم افزار و باتری Galaxy Z Fold 6 را بررسی می‌کنیم.

به ترکیب برنده دست نزن! این سیاستی است که سامسونگ امسال برای معرفی نسل جدید گوشی تاشو خود یعنی گلکسی زد فولد 6 در پیش گرفت. کره‌ای‌ها مدتی پیش در رویداد تابستانه گلکسی آنپکد از جدیدترین محصولات خود از جمله گوشی های سامسونگ گلکسی زد فولد 6 و گلکسی زد فلیپ 6 رونمایی کردند. در این گوشی‌ها شاهد پیشرفت‌هایی نسبت به نسل قبلی هستیم؛ اما انتظار تفاوت‌های اساسی نداشته باشید. بعد از چند نسل، گلکسی زد فولد 5 در سال گذشته به گوشی تاشویی تبدیل شد که اکثر کاربران نیاز داشتند و به همین دلیل طبیعی بود که در مدل امسال احتیاجی به تغییرات بزرگ وجود نداشته باشد.

در گلکسی زد فولد 6، تغییرات جزئی در نسبت تصویر هر دو نمایشگر ایجاد شده است. کاهش جزئی وزن و اضافه شدن محافظت در برابر نفوذ جامدات (نه به‌طور کامل) از دیگر تغییرات این مدل هستند. همچنین همانطور که انتظار می‌رود، ارتقای چیپست در لیست تغییرات زد فولد امسال نسبت به مدل سال گذشته دیده می‌شود.

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

یکی از چیزهایی که تغییر نکرده، مشخصات دوربین‌ها است. سامسونگ در سال گذشته نیز توجهی به بهبود ماژول دوربین نداشت؛ بنابراین باید گفت دوربین‌های گلکسی زد فولد 6 همچنان همان دوربین‌های زد فولد 4 هستند. مانند قبل، دوربین‌های سه‌گانه را در پنل بیرونی مشاهده می‌کنیم و یک دوربین سلفی زیر نمایشگر نیز در نمایشگر تاشوی داخلی پنهان شده است. این یک سیستم دوربین معقول با قابلیت‌های مناسب است؛ اما باید توجه داشته باشید که برخی شرکت‌های دیگر از دوربین‌های تله فوتو با فوکوس نزدیک و سنسورهای فوق عریض با فوکوس خودکار استفاده می‌کنند و شاید انتظار می‌رفت سامسونگ نیز چنین پیشرفت‌هایی را در ماژول دوربین زد فولد 6 اعمال کند.

ظرفیت باتری نیز مانند سال گذشته است و از همه ناامیدکننده‌تر این‌که سرعت شارژ باز هم تغییری نکرده و همچنان همان سرعت شارژ خسته‌کننده 25 واتی را باید تحمل کنیم. پکیج نرم افزاری One UI مانند قبل بسیار غنی و پر از ویژگی‌های جذاب و کاربردی است که قابلیت‌های منحصربه‌فردی را برای فرم فکتور زد فولد ارائه می‌کند و آن را به یکی از بهترین‌ها در نوع خود بدل می‌کند. پشتیبانی از قلم S Pen نیز یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این گوشی تاشو است که باعث می‌شود رقابت با آن برای سایر گوشی های تاشو موجود در بازار سخت باشد. و در نهایت این که گلکسی AI، هوش مصنوعی سامسونگ حالا نقش مهمی در تاشوی جدید سامسونگ دارد.

اکنون سامسونگ گلکسی زد فولد 6 مهمان دفتر گجت نیوز شده و قصد داریم آن را به‌طور کامل و مفصل بررسی کنیم. در ابتدا شما را دعوت می‌کنیم جدول مشخصات فنی کامل و همچنین بررسی ویدیویی اختصاصی Galaxy Z Fold 6 را مشاهده کنید و سپس به بررسی بخش‌های مختلف این گوشی تاشو می‌پردازیم و معایب و مزایای آن را نیز بررسی می‌کنیم.

بررسی ویدیویی

جدول مشخصات فنی

تاریخ معرفی و عرضهجولای 2024
ابعاد در حالت باز شده153.5 در 132.6 در 5.6 میلی‌متر
ابعاد در حالت بسته شده153.5 در 68.1 در 12.1 میلی‌متر
وزن239 گرم
جنس بدنهنمایشگر تاشوی پلاستیکی، بدنه و نمایشگر بیرونی شیشه‌ای با پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2، فریم آلومینیومی آرمور
محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغباراستاندارد IP48 (مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه و محافظت در برابر نفوذ جامدات بزرگ‌تر از 1 میلی‌متر)
سیم کارتدو نانو سیم و eSIM
پشتیبانی از قلمدارد
نمایشگر داخلی7.6 اینچی Dynamic LTPO AMOLED 2X تاشو با نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس، حداکثر روشنایی 2600 نیت، وضوح تصویر 1856 در 2160 پیکسل، تراکم پیکسلی 374 پی پی آی، نسبت تصویر به بدنه 91 درصدی
نمایشگر کاور (بیرونی)6.3 اینچی Dynamic LTPO AMOLED 2X با نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی، حداکثر روشنایی 2600 نیت، پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2، وضوح تصویر 968 در 2376 پیکسل، تراکم پیکسلی 410 پی پی آی
سیستم عامل و رابط کاربریوان یو آی 6.1.1 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 14
تراشهکوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 برای گلکسی (چهار نانومتری)
پردازندههشت هسته‌ای شامل یک هسته 3.39 گیگاهرتزی Cortex-X4، سه هسته 3.1 گیگاهرتزی Cortex-A720، دو هسته 2.9 گیگاهرتزی Cortex-A720 و دو هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A520
پردازشگر گرافیکیآدرنو 750 (یک گیگاهرتزی)
حافظه رم12 گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی داخلی256 یا 512 گیگابایت یا 1 ترابایت از نوع UFS 4.0
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیندارد
دوربین پشتیسه گانه
دوربین اصلی50 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 23 میلی‌متر، دیافراگم f/1.8، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)
دوربین دوم10 مگاپیکسلی تله فوتو با فاصله کانونی 66 میلی‌متر، دیافراگم f/2.4، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)، زوم اپیتکال 3 برابری
دوربین سوم12 مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید با فاصله کانونی 12 میلی‌متر، میدان دید 123 درجه، دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
سایر ویژگی‌های دوربینفلاش LED، اچ دی آر، پانوراما
فیلمبرداریوضوح 8K در 30 فریم بر ثانیه، وضوح 4K در 60 فریم بر ثانیه، وضوح 1080p در 60 یا 120 یا 240 فریم بر ثانیه، وضوح 720p در 960 فریم بر ثانیه، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس، لرزش‌گیر ژیروسکوپی الکترونیکی (gyro-EIS) در وضوح 720p و 1080p
دوربین سلفی4 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 26 میلی‌متر در زیر نمایشگر تاشو با دیافراگم f/1.8 و اندازه پیکسل 2.0 میکرومتر – 10 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 24 میلی‌متر روی نمایشگر کاور با دیافراگم f/2.2 و اندازه 1/3 اینچ و اندازه پیکسل 1.22 میکرومتر – پشتیبانی از اچ دی آر، فیلمبرداری 4K در 30 یا 60 فریم بر ثانیه، دارای لرزش‌گیر الکترونیکی ژیروسکوپی
بلندگواستریو
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct
بلوتوث5.3, A2DP, LE, aptX HD
مکان‌یابیGPS, GALILEP, GLONASS, BDS, QZSS
ان اف سیدارد
یو اس بیتایپ سی 3.2، OTG
حسگرهاتشخیص اثر انگشت در لبه جانبی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج
باتری4400 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری
شارژ25 وات سیمی، 15 وات بی‌سیم، 4.5 وات بی‌سیم معکوس
رنگ‌بندینقره‌ای، آبی تیره، صورتی، مشکی، سفید

همانطور که انتظار می‌رود و مطابق با سال‌های اخیر، گلکسی زد فولد 6 درون یک جعبه مقوایی مشکی‌رنگ ساده عرضه می‌شود که چیز خاصی درون آن وجود ندارد. شما فقط می‌توانید خود گوشی، کاغذهای راهنما، کابل USB-C و پین خروج سیم کارت را درون جعبه پیدا کنید.

طراحی

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

در طراحی گلکسی زد فولد 6 نسبت به نسل قبلی، تغییرات زیادی دیده نمی‌شود؛ اما سامسونگ برخی بهبودهای جزئی و ظریف را ایجاد کرده که منجر به خوش‌دست‌تر شدن و کاربردی‌تر شدن این گوشی تاشو شده است. در Z Fold 6 شاهد طراحی مسطح‌تر با انحنای کمتر در لبه‌ها هستیم و چین‌خوردگی وسط نمایشگر تاشو نیز کمتر به چشم می‌آید. علاوه بر این، تغییرات جزئی در نسبت ابعاد به وجود آمده و زد فولد 6 در حالت بسته شده، کمی عریض‌تر و کوتاه‌تر شده است که باعث می‌شود کار با نمایشگر کاور یا بیرونی آن راحت‌تر باشد.

زد فولد طی این سال‌ها و در نسل‌های مختلف خود، کاهش تدریجی وزن را تجربه کرده و امسال نیز این تغییر خوشایند باعث شده در دست گرفتن آن راحت‌تر و دلچسب‌تر از همیشه شود. زد فولد 6 با وزن 239 گرمی، حدود 14 گرم نسبت به قبل سبک‌تر شده که شاید این مقدار کاهش وزن، خیلی جلب توجه نکند، اما باز هم تلاش سامسونگ در این زمینه، قابل تقدیر است. حالا زد فولد 6 به جایی رسیده که فقط به مقدار اندکی از گلکسی اس 24 اولترا سنگین‌تر است.

این کاهش وزن از به کار بردن متریال بهبود یافته و قطعاتی با مهندسی مجدد، ناشی شده است. پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 روی نمایشگر کاور و بدنه شیشه‌ای گوشی را پوشانده و برای پنل تاشو که در اصل جنس آن از نوعی پلاستیک است نیز از یک شیشه ظریف و بسیار نازک برای محافظت استفاده شده است.

با این که امروزه گوشی های تاشویی در بازار وجود دارند که در آنها خبری از چین‌خوردگی وسط نمایشگر تاشو نیست، اما این چین‌خوردگی همچنان در زد فولدهای سامسونگ دیده می‌شود. البته در زد فولد 6، چین‌خوردگی در محل تا شدن نمایشگر داخلی، کمتر از گلکسی فولدهای قبلی شده و اصلا چشمگیر نیست و احتمالا به‌سرعت به آن عادت می‌کنید. سامسونگ در این گوشی از لولایی استفاده می‌کند که به جرات می‌توان آن را بهترین در نوع خود دانست. شما می‌توانید با وجود این لولا، گوشی را در زاویه‌های مختلف، ثابت نگه دارید؛‌ این در حالیست که در زد فولدهای اولیه، چنین امکانی وجود نداشت و حالا یکی دو سالی است که نسل جدید زد فولد از یک نمونه اولیه به یک محصول تجاری واقعی و کاربردی ارتقا یافته است.

پیشرفت بعدی در بخش طراحی و کیفیت ساخت گلکسی زد فولد، مربوط به مقاومت آن در برابر نفوذ جامدات است. مدت‌هاست که گوشی های تاشو سامسونگ از استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب بهره می‌برند؛ اما متاسفانه هیچ مقاومتی در برابر نفوذ گردوغبار و جامدات وجود نداشت. امسال سامسونگ، گلکسی زد فلیپ 6 و گلکسی زد فولد 6 را به استاندارد IP48 ارتقا داده است. عدد 8 در این استاندارد به معنای مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه است و عدد 4 نیز نشان می‌دهد که این گوشی در برابر نفوذ ذرات بزرگتر از 1 میلی‌متر مقاوم خواهد بود. اگرچه این میزان مقاومت هنوز به خوبی گوشی های غیر تاشو نیست، اما برای یک گوشی تاشو نیز پیشرفت خوبی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود در سال‌های آینده،‌ از این هم بهتر شود.

وقتی گوشی را باز می‌کنید با یک نمایشگر تاشوی نسبتا بدون حاشیه مواجه می‌شوید که یک دوربین سلفی در سمت راست بالا و در زیر نمایشگر پنهان شده است. در پشت گوشی، در سمت راست می‌توانید نمایشگر کاور را مشاهده کنید که در بالای آن نیز یک دوربین سلفی دیگر درون یک حفره قرار گرفته است. در سمت چپ نیز به‌جز دوربین‌های سه‌گانه که به‌صورت عمودی قرار گرفته‌اند و البته یک فلاش در کنار آنها، چیز دیگری دیده نمی‌شود. دکمه پاور و دکمه‌های تنظیم صدا در لبه سمت راست و درگاه سیم کارت در لبه سمت چپ قرار دارند و در لبه پایینی هم درگاه یو اس بی و یک اسپیکر و در نهایت در لبه بالایی، یک اسپیکر دیگر به چشم می‌خورند.

سامسونگ گلکسی زد فولد در رنگ‌های نقره‌ای (Silver Shadow)، صورتی (Pink) و آبی تیره (Navy) به بازار عرضه می‌شود و رنگ‌های مشکی و سفید نیز به‌صورت انحصاری از طریق وبسایت Samsung.com به فروش می‌رسند.

صفحه نمایش

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

سامسونگ برای نمایشگرهای گلکسی زد فولد به یک ترکیب برنده رسیده و به همین دلیل در گلکسی زد فولد 6 نیز تغییر اساسی در نمایشگر داخلی و نمایشگر کاور ایجاد نکرده است. پنل تاشوی داخلی از نظر فیزیکی تقریبا بدون تغییر مانده، اما تغییراتی در نسبت ابعاد نمایشگر کاور یا خارجی ایجاد شده تا کار با آن راحت‌تر از قبل شود؛ اگرچه هنوز هم نسبت ابعاد این نمایشگر در مقایسه با نمایشگر گوشی‌های معمولی، غیر عادی و کشیده‌تر به‌نظر می‌رسد.

اندازه صفحه نمایش داخلی مانند قبل، 7.6 اینچ است، اما با کمی تغییر، نسبت تصویر آن از 10.8:9 به 10.5:9 و وضوح آن از 1812 در 2176 پیکسل به 1856 در 2160 پیکسل رسیده است. این پنل از نوع LTPO AMOLED 2x تاشو است و از نرخ تازه‌سازی تصویر یا رفرش ریت 120 هرتزی متغیر بهره می‌برد.

سامسونگ وعده داده که این پنل می‌تواند به حداکثر روشنایی 2600 نیت برسد. ما در آزمایش‌هایی که انجام دادیم، کمی بیشتر از 1600 نیت را در حالت روشنایی تطبیقی اندازه‌گیری کردیم که نسبت به نسل قبلی، پیشرفت قابل توجهی داشته است و از برخی گوشی های تاشوی رقیب مثل محصولات وان پلاس، اوپو و شیائومی نیز در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

در حالت دستی، روشنایی کمی کمتر از 800 نیت با فعال‌سازی Extra Brightness اندازه‌گیری شد و بدون فعال‌سازی این قابلیت نیز روشنایی کمتر از 600 نیت بود. حداقل روشنایی نیز به حدود 1 نیت می‌رسد که واقعا عالی است.

گوشیروشنایی به میزان 75 درصد در حالت دستیروشنایی به میزان 75 درصد در حالت خودکار
گلکسی زد فولد 6786 نیت1630 نیت
گلکسی زد فولد 5741 نیت1257 نیت
اوپو فایند ان 3598 نیت1240 نیت
وان پلاس اوپن595 نیت1238 نیت
شیائومی میکس فولد 3593 نیت1277 نیت
آنر مجیک وی 2560 نیت933 نیت
تکنو فانتوم وی فولد492 نیت492 نیت
هواوی میت ایکس 3468 نیت926 نیت

نمایشگر کاور نیز دارای اندازه 6.3 اینچی است که نسبت به پنل 6.2 اینچی مدل قبلی، بزرگتر شده و از نسبت تصویر 22.1:9 (در مقایسه با نسبت 23:9 مدل قبلی) و وضوح تصویر 968 در 2176 پیکسل (در مقایسه با وضوح 904 در 2316 پیکسل مدل قبلی) بهره می‌برد. گفتنی است که نسبت تصویر استاندارد در گوشی های معمولی، 20:9 است و با این اوصاف، نسبت تصویر نمایشگر کاور گلکسی زد فولد 6 هنوز در مقایسه با گوشی‌های عادی، کشیده‌تر است.

در نمایشگر کاور، حداکثر روشنایی کمی کمتر از نمایشگر داخلی است. در این نمایشگر نیز حداقل روشنایی به 1 نیت می‌رسد و حداکثر روشنایی نیز با سایر پرچمداران 2024 سامسونگ مطابقت دارد و از رقبا پیشی می‌گیرد.

گوشیروشنایی به میزان 75 درصد در حالت دستیروشنایی به میزان 75 درصد در حالت خودکار
آیفون 15 پرو مکس846 نیت1787 نیت
گلکسی زد فولد 6 (نمایشگر کاور)772 نیت1559 نیت
گلکسی اس 24 اولترا755 نیت1447 نیت
گلکسی زد فولد 5 (نمایشگر کاور)735 نیت1143 نیت
آنر مجیک وی 2 (نمایشگر کاور)585 نیت1298 نیت
اوپو فایند ان 3 (نمایشگر کاور)574 نیت1164 نیت
وان پلاس اوپن (نمایشگر کاور)566 نیت1159 نیت
شیائومی میکس فولد 3 (نمایشگر کاور)550 نیت1165 نیت
تکنو فانتوم وی فولد (نمایشگر کاور)512 نیت512 نیت
هواوی میت ایکس 3 (نمایشگر کاور)476 نیت1164 نیت

همانطور که گفته شد، نمایشگر گلکسی زد فولد 6 از نرخ تازه‌سازی تصویر یا رفرش ریت 120 هرتزی بهره می‌برد. مدیریت نرخ تازه‌سازی تصویر در این گوشی، نسبتا ساده است و در منو می‌توانید گزینه‌های تطبیقی و استاندارد را مشاهده کنید که سقف 120 هرتز و 60 هرتز را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالت آماده به کار، رفرش ریت روی 24 هرتز تنظیم می‌شود و در زمان پخش ویدیو نیز رفرش ریت مطابق با نرخ فریم ویدیو خواهد بود. برای اجرای بازی‌هایی که از نرخ فریم بالا پشتیبانی می‌کند، نرخ تازه‌سازی تصویر تا 120 هرتز بالا می‌رود؛ البته در صورتی که رفرش ریت را روی حالت تطبیقی گذاشته باشید. تمام این موارد برای هر دو نمایشگر داخلی و کاور صدق می‌کنند.

نمایشگر گلکسی زد فولد 6 از HDR10 و HDR10 پلاس پشتیبانی می‌کند، ولی خبری از پشتیبانی از دالبی ویژن نیست. در سرویس‌های استریمی مثل یوتیوب و نتفلیکس، پخش HDR امکان‌پذیر است و به‌لطف گواهی Widevine L1 در گلکسی زد فولد، پخش محتوای فول اچ دی در نتفلیکس ممکن خواهد بود. پشتیبانی از استاندارد Ultra HDR Photo گوگل نیز منجر به افزایش روشنایی تصاویر در برنامه‌های گالری یا مرورگرها می‌شود. این استاندارد در برنامه گالری داخلی گوشی و در Google Photos و همچنین در مرورگر کروم کار می‌کند، اما در مرورگر سامسونگ پشتیبانی نمی‌شود.

باتری

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

بر خلاف گلکسی زد فلیپ 6، در گلکسی زد فولد 6 خبری از افزایش ظرفیت باتری نیست و این گوشی با همان باتری مدل قبلی به بازار عرضه می‌شود. سامسونگ به‌دلیل کاهش وزن دستگاه، تصمیم گرفته در این مدل در ظرفیت باتری دست نبرد و به همین دلیل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که گلکسی زد فولد 6 از نظر شارژدهی و عمر باتری، مانند نسل قبلی عمل کند.

با این حال ما آزمایش‌های لازم را انجام دادیم تا ببینیم آیا شارژدهی باتری Z Fold 6 تغییری نسبت به قبل کرده یا خیر. در تست‌های انجام شده، ما پیشرفت اندکی را در شارژدهی برای پخش ویدیو مشاهده کردیم، اما در تست گیمینگ و وبگردی، تغییر چندانی دیده نشد. همچنین در شارژدهی زمان مکالمه صوتی، افت محسوسی مشاهده شد، به‌طور کلی، امتیاز استقامت باتری و استفاده فعال از گلکسی زد فولد 6 نشان می‌دهد که باتری این گوشی تاشو عملکرد قابل اتکایی دارد، اما نسبت به برخی رقبا و همچنین نسبت به گلکسی اس 24 اولترا، عملکرد ضعیف‌تر و شارژدهی کمتری خواهد داشت.

گوشیاستفاده فعالشارژدهی زمان مکالمه صوتیشارژدهی زمان وبگردیشارژدهی زمان پخش ویدیوشارژدهی زمان گیمینگ
سامسونگ گلکسی زد فولد 611 ساعت و 31 دقیقه28 ساعت و 28 دقیقه9 ساعت و 22 دقیقه14 ساعت و 58 دقیقه7 ساعت و 12 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فولد 512 ساعت و 1 دقیقه37 ساعت و 6 دقیقه10 ساعت و 5 دقیقه14 ساعت و 29 دقیقه7 ساعت و 18 دقیقه
ویوو ایکس فولد 3 پرو13 ساعت و 26 دقیقه28 ساعت و 11 دقیقه12 ساعت و 40 دقیقه16 ساعت و 22 دقیقه7 ساعت و 53 دقیقه
وان پلاس اوپن11 ساعت و 59 دقیقه29 ساعت و 4 دقیقه12 ساعت و 45 دقیقه15 ساعت و 13 دقیقه6 ساعت
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا13 ساعت و 50 دقیقه35 ساعت و 35 دقیقه11 ساعت و 8 دقیقه16 ساعت و 48 دقیقه9 ساعت و 5 دقیقه

ما همچنین آزمایش‌های خود را روی صفحه نمایش کاور گلکسی زد فولد 6 انجام دادیم که در این نمایشگر تقریبا یک ساعت شارژدهی بیشتر در وبگردی، دو ساعت شارژدهی بیشتر در پخش ویدیو و 20 درصد شارژدهی بیشتر در گیمینگ به‌دست آمد. 

گوشیاستفاده فعالشارژدهی زمان مکالمهشارژدهی زمان وبگردیشارژدهی زمان پخش ویدیوشارژدهی زمان گیمینگ
سامسونگ گلکسی زد فولد 6 (نمایشگر کاور)13 ساعت و 1 دقیقه28 ساعت و 28 دقیقه10 ساعت و 24 دقیقه16 ساعت و 53 دقیقه8 ساعت و 43 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فولد 5 (نمایشگر کاور)12 ساعت و 53 دقیقه37 ساعت و 5 دقیقه9 ساعت و 50 دقیقه15 ساعت و 23 دقیقه9 ساعت و 2 دقیقه
ویوو ایکس فولد 3 پرو (نمایشگر کاور)14 ساعت و 41 دقیقه28 ساعت و 11 دقیقه15 ساعت و 34 دقیقه16 ساعت و 40 دقیقه8 ساعت و 25 دقیقه
وان پلاس اوپن (نمایشگر کاور)14 ساعت و 7 دقیقه29 ساعت و 4 دقیقه13 ساعت و 35 دقیقه17 ساعت و 5 دقیقه8 ساعت و 15 دقیقه

نارضایتی کاربران از سرعت شارژ پایین گوشی های سامسونگ، به موضوع تکراری و خسته‌کننده‌ای تبدیل شده است. متاسفانه در نسل جدید گوشی های تاشو این شرکت کره‌ای نیز خبری از افزایش سرعت شارژ نیست. مانند قبل، زد فولد 6 با حداکثر توان 25 وات به‌صورت سیمی، شارژ می‌شود. حتی اگر از شارژ 45 واتی استاندارد سامسونگ استفاده کنید نیز حداکثر توان شارژ از 25 وات فراتر نمی‌رود. پشتیبانی از شارژ بی سیم 15 وات و شارژ بی سیم معکوس 4.5 وات نیز وجود دارد.

خبر بدتر این که در آزمایش‌های انجام شده، سرعت شارژ گلکسی زد فولد 6 حتی از زد فولد 5 نیز کندتر بود و نتایج راضی‌کننده‌ای به دست نیامد. در جدول زیر می‌توانید سرعت شارژ باتری Galaxy Z Fold 6 را با رقبا و همچنین با نسل قبلی مقایسه کنید.

گوشیشارژ بعد از 15 دقیقهشارژ بعد از 30 دقیقهزمان لازم برای فول شارژ شدن
اوپو فایند ان 352 درصد85 درصد40 دقیقه
وان پلاس اوپن45 درصد80 درصد42 دقیقه
آنر مجیک وی 243 درصد72 درصد52 دقیقه
هواوی میت ایکس 343 درصد70 درصد48 دقیقه
شیائومی میکس فولد 339 درصد70 درصد50 دقیقه
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا39 درصد69 درصد1 ساعت و 5 دقیقه
تکنو فانتوم وی فولد31 درصد62 درصد1 ساعت و 1 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فولد 530 درصد50 درصد1 ساعت و 24 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فولد 622 درصد38 درصد1 ساعت و 40 دقیقه

بلندگوها

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

سامسونگ گلکسی زد فولد 6 از اسپیکرهای استریو بهره می‌برد که هر دو درایور آن در بالا و پایین نمایشگر کاور و در یک نیمه از دستگاه قرار گرفته‌اند. وقتی هم که گوشی را باز می‌کنید، هر دو خروجی بلندگوها در سمت چپ دستگاه جای دارند. بلندگوی بالایی دارای یک دهانه به سمت نمایشگر کاور است و به این ترتیب به‌عنوان بلندگوی مکالمه نیز عمل می‌کند و در زمان پخش موزیک یا ویدیو به کمک اسپیکر پایینی می‌آید و در کنار هم، سیستم استریو را به‌وجود می‌آورند.

اسپیکرهای زد فولد 6 در زمینه بلندی صدا، امتیاز خوبی را دریافت می‌کنند. صدای خروجی این بلندگوها نسبت به زد فولد 5، کمی پرحجم‌تر و بهتر شده، اما در مقایسه با اسپیکرهای گلکسی اس 24 اولترا، محدوده فرکانس پایین‌تری دارد. از نظر کیفیت صدا نیز بلندگوهای زد فولد 6 عملکرد خوبی دارند و از برخی رقبا از جمله وان پلاس اوپن، هم بلندتر و هم باکیفیت‌تر است.

سیستم عامل و رابط کاربری

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

سامسونگ برای گلکسی زد فولد 6 به‌طور پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید 14 استفاده کرده است و رابط کاربری وان یو آی 6.1.1 روی آن اجرا می‌شود. عدد 1 آخر در OneUI 6.1.1 نشان‌دهنده منحصر بودن آن برای گوشی های تاشو سامسونگ است. سامسونگ از سری گلکسی S24 سیاست پشتیبانی نرم افزاری هفت ساله را آغاز کرده و گلکسی زد فولد 6 نیز از همین رویه پیروی می‌کند. بنابراین احتمالا نسل جدید زد فولد تا هفت نسخه بعدی سیستم عامل اندروید را دریافت می‌کند و تقریبا تا سال 2031 نیز آپدیت‌های معمولی و وصله‌های امنیتی برای آن ارائه می‌شود.

وان یو آی 6.1.1 در گلکسی زد فولد 6 از بسیاری جهات به بسته نرم افزاری گوشی های پرچمدار قبلی سامسونگ یعنی سری گلکسی S24 شباهت دارد و فقط برخی ویژگی‌های مخصوص فرم فکتور گوشی های تاشو به آن اضافه شده است. این بسته نرم افزاری، امکانات کامل، ظاهر زیبا و در کل، یک محیط بسیار دلپذیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در صفحه نمایش تاشو و بزرگ دستگاه، بهترین ویژگی‌ها و بالاترین بهره‌وری پیش روی شما قرار می‌گیرد و می‌توانید از آن مانند یک تبلت قدرتمند، استفاده کنید. پیاده‌سازی عملکرد مولتی تسکینگ یا چند وظیفگی و اجرای چندین پنجره همزمان، به بهترین شکل ممکن انجام شده و می‌توان گفت سامسونگ در این زمینه از همه رقبا بهتر عمل می‌کند. وقتی گوشی را ببندید، صفحه نمایش کاور یا بیرونی، آماده به کار می‌شود و البته تنظیمات متعددی نیز برای شخصی‌سازی به شما ارائه شده است.

هوش مصنوعی سامسونگ یا Galaxy AI، چیزی بود که سامسونگ از گلکسی S24 به بعد، تمرکز بسیار زیادی روی آن داشته و در نسل جدید گوشی های تاشو این شرکت نیز هوش مصنوعی گلکسی، نقش مهمی را ایفا می‌کند. در دورانی که تب هوش مصنوعی، حسابی داغ شده، سامسونگ تمام تلاش خود را می‌کند تا در این زمینه از رقبای خود جلوتر باشد و در همین راستا با گوگل نیز همکاری نزدیکی داشته است.

هوش مصنوعی Galaxy AI مجموعه‌ای از ویژگی‌های جالب و جذاب را در گلکسی زد فولد 6 ارائه می‌کند که کارها را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. رونویسی، ترجمه همزمان و خلاصه‌نویسی خودکار برای صدای ضبط شده و همچنین اضافه شدن ترجمه PDF به قابلیت Note Assist از جمله این ویژگی‌ها هستند. قابلیت Sketch to Image با استفاده از قلم S Pen (بدون قلم هم امکان‌پذیر است) به شما کمک می‌کند تا روی تصاویر خود در برنامه گالری یا روی نوت‌های خود، اشیایی را رسم کنید و سپس با هوش مصنوعی، این Doodleها را به آثار هنری مختص به شما تبدیل می‌کند.

ویژگی ترجمه زنده اکنون از حالت مکالمه ویژه‌ای بهره می‌برد که به‌طور خاص برای گوشی های تاشو زد فولد 6 و زد فلیپ 6 توسعه یافته است. در این قابلیت، یکی از طرفین مکالمه می‌تواند ترجمه زنده را در صفحه اصلی و طرف دیگر مکالمه نیز ترجمه زنده را در نمایشگر کاور ببیند. ترجمه زنده یا Live Translation اکنون از برنامه پیش‌فرض گوشی سامسونگ فراتر رفته و به مجموعه‌ای از برنامه‌های محبوب شخص ثالث نیز گسترش یافته است.

یکی دیگر از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، Photo Assist است که در زمینه ویرایش عکس‌ها به شما کمک می‌کند و قابلیت‌هایی برای تنظیم زوایای تصویر، جابه‌جایی، تغییر اندازه یا حذف اشیای موجود در کادر ارائه می‌کند. Portrait Studio نیز سبک‌های مختلفی از پرتره مانند کارتون سه بعدی یا آبرنگی را ایجاد می‌کند.

این‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های جدیدی هستند که در رابط کاربری گلکسی زد فولد 6 گنجانده شده‌اند و لیست کارهایی که می‌تواند با کمک هوش مصنوعی Galaxy AI انجام دهید، پر و پیمان‌تر از آن است که بخواهیم همه آنها را در این بخش مطرح کنیم. همچنین تمام قابلیت‌هایی که پیش از این در رابط کاربری گوشی های سامسونگ مثل گلکسی S24 دیده بودیم، اینجا نیز وجود دارند. برای مثال، Composer در صفحه کلید سامسونگ تعبیه شده که می‌تواند متنی را بر اساس کلمات کلیدی ساده‌ای که ارائه می‌کنید، تولید کند. Circle to Search نیز یک ویژگی در سراسر رابط کاربری است که با استفاده از آن می‌توانید دایره‌ای روی یک آیتم بکشید و درباره آن در وب جست‌وجو کنید.

گفتنی است برنامه Google Gemini نیز به‌طور کامل با رابط کاربری سری جدید گلکسی Z یکپارچه شده و قابلیت‌های کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مجموع، گلکسی زد فولد 6 از یک بسته نرم افزاری کامل و غنی با انواع و اقسام قابلیت‌ها و امکانات شخصی‌سازی بهره می‌برد و جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی‌گذارد.

سخت افزار

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

سامسونگ گلکسی زد فولد 6 به تراشه چهار نانومتری Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy مجهز شده است. به‌طور خاص، این تراشه نسخه SM8650-AC از چیپست پرچمدار 2024 کوالکام است. حروف AC یا نام مستعار for Galaxy نشان می‌دهد که این تراشه برای پرچمدار سامسونگ توسعه یافته، اما قرار نیست این چیپست قدرتمند در انحصار سامسونگ باشد. تراشه مذکور برخی تفاوت‌های جزئی در کلاک ریت با تراشه اصلی اسنپدراگون 8 نسل 3 دارد؛ اما تفاوت‌ها آنقدر چشمگیر نیستند و در مجموع می‌توان گفت این همان چیپستی است که در گوشی های اندرویدی پرچمدار این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلکسی زد فولد 6 از پردازنده 8 هسته‌ای با حداکثر فرکانس 3.39 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 750 یک گیگاهرتزی بهره می‌برد. سه نسخه از نظر فضای ذخیره‌سازی وجود دارد. نسخه پایه دارای حافظه 256 گیگابایتی است و نسخه 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی نیز موجود است. حافظه گوشی از نوع UFS 4.0 است و تمامی نسخه‌ها از 12 گیگابایت رم LPDDR5X استفاده می‌کنند.

گلکسی زد فولد 6 با چنین مشخصات سخت افزاری، قطعا از قدرت کافی برای انجام تمامی کارها از جمله اجرای تمامی بازی‌ها برخوردار است؛ اما در بنچمارک‌های اجرا شده، سخت افزار گلکسی زد فولد 6 در مقایسه با گلکسی اس 24 اولترا، امتیازات کمتری دریافت کرد. با این حال، این گوشی نسبت به رقبای خود و همچنین نسبت به مدل سال گذشته، قدرتمندتر ظاهر شده است. در ادامه می‌توانید امتیاز Z Fold 6 را در چند مورد از بنچمارک‌های اجرا شده از جمله گیک بنچ 6، آنتوتو 10 و 3D Mark با رقبای هم‌سطح مقایسه کنید.

بنچمارک گیک بنچ 6 تک هسته‌ای

Xiaomi 14 Ultra : 2297
Galaxy S24 Ultra : 2279
Galaxy Z Fold6 : 2223
vivo X100 Ultra : 2191
Galaxy Z Fold5 : 2062
Xiaomi Mix Fold 3 : 2046
OnePlus Open : 2016
Oppo Find N3 : 1571
Tecno Phantom V Fold : 1217

بنچمارک گیک بنچ 6 چند هسته‌ای

Galaxy S24 Ultra : 7076
Xiaomi 14 Ultra : 7060
Galaxy Z Fold6 : 6757
vivo X100 Ultra : 6586
Galaxy Z Fold5 : 5396
Xiaomi Mix Fold 3 : 5296
OnePlus Open : 5214
Oppo Find N3 : 5122
Tecno Phantom V Fold : 3748

بنچمارک آنتوتو 10

vivo X100 Ultra : 2107877
Xiaomi 14 Ultra : 2014262
Galaxy S24 Ultra : 1823822
Galaxy Z Fold6 : 1608744
Xiaomi Mix Fold 3 : 1527952
Galaxy Z Fold5 : 1519358
OnePlus Open : 1511862
Oppo Find N3 : 1417837

بنچمارک 3D Mark (offscreen) Wild Life 1440p

Galaxy S24 Ultra : 17931
Xiaomi 14 Ultra : 17244
vivo X100 Ultra : 17167
vivo X Fold3 Pro : 15657
Galaxy Z Fold6 : 15600
Xiaomi Mix Fold 3 : 14343
Honor Magic V2 : 13393
Galaxy Z Fold5 : 13361
Oppo Find N3 : 12439
Tecno Phantom V Fold : 8395

گلکسی زد فولد 6 در تست پایداری هم عملکرد بدی نداشت، اما امتیازات به‌دست آمده ما را شگفت‌زده نمی‌کند و نمی‌توانیم آن را عالی ارزیابی کنیم. این گوشی هم در تست سی پی یو و هم در تست استرس 3D Mark Wild Life، امتیاز پایداری 60 درصد را به دست آورد. نتیجه پایداری GPU تقریبا در تمام گوشی های پرچمدار، چه گوشی‌های معمولی و چه گوشی‌های تاشو، یکسان است؛ اما نتیجه پایداری CPU در گلکسی زد فولد 6 کمی پایین‌تر از حد متوسط بود.

با این اوصاف، ممکن است احساس گرم شدن گوشی و همچنین افت عملکرد سخت افزاری بعد از مدتی کار کردن سنگین با گوشی را تجربه کنید. این چیزی بود که کم و بیش در نسل‌های قبلی گلکسی زد فولد نیز دیده بودیم.

دوربین

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

دوربین‌های گلکسی زد فولد در سه نسل اخیر، هیچ تغییری نکرده‌اند. گلکسی زد فولد 4 پیشرفت‌های عمده‌ای در بخش دوربین داشت و ماژول اصلی تتراسل، لنز تله‌فوتوی 3x و دوربین سلفی زیر نمایشگر را ارائه کرد؛ اما از آن زمان به بعد، هیچ پیشرفت سخت افزاری در دوربین این گوشی تاشو ایجاد نشده و گلکسی زد فولد 6 نیز از همان ماژول دوربین زد فولد 4 و زد فولد 5 برخوردار شده است.

دوربین اصلی از یک سنسور نه‌چندان بزرگ 1/1.56 اینچی استفاده می‌کند که خیلی هم مدرن و به‌روز نیست. البته در سایت سامسونگ، سنسور 1.1.57 اینچی برای دوربین اصلی ذکر شده، اما در هر صورت تفاوتی بین آنها وجود ندارد. این سنسور از فوکوس خودکار دوال پیکسل (Dual-Pixel PDAF) به‌همراه لنز 23 میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) برخوردار است. 

لنز تله فوتو نیز همانی است که در گلکسی زد فولد 4 و زد فولد 5 و همچنین در گلکسی S23 و S24 و حتی S22 دیده بودیم و بنابراین، این لنز نیز مدرن و به‌روز نیست. لنز فوق عریض یا اولترا واید نیز وضعیت مشابهی دارد و تقریبا سه سال است که در پرچمداران سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای فوکوس ثابت است. دوربین‌های سلفی نیز تغییری نکرده‌اند. یک دوربین معمولی 10 مگاپیکسلی درون یک حفره روی نمایشگر کاور قرار گرفته و یک سنسور 16 مگاپیکسلی که تصاویر 4 مگاپیکسلی را ثبت می‌کند در زیر نمایشگر اصلی پنهان شده است. مشخصات کامل دوربین‌های گلکسی زد فولد 6 را در ادامه می‌بینید:

  • دوربین اصلی: 50 مگاپیکسلی Samsung ISOCELL GN3 با اندازه 1/1.57 اینچ، اندازه پیکسل 1.0-2.0 میکرومتر، دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی 23 میلی‌متر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز دوال پیکسل، لرزش‌گیر اپتیکال، فیلمبرداری 4K در 60 فریم بر ثانیه و 8K در 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین اولترا واید یا فوق عریض: 12 مگاپیکسلی Samsung ISOCELL 3LU با اندازه 1/3.2 اینچ، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی 13 میلی‌متری، فوکوس ثابت، فیلمبرداری 4K در 60 فریم بر ثانیه
  • دوربین تله فوتو: 10 مگاپیکسلی Samsung ISOCELL 3K1 با اندازه 1/3.94 اینچ، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی 69 میلی‌متر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری، فیلمبرداری 4K در 60 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی نمایشگر کاور: 10 مگاپیکسلی Sony IMX 374 با اندازه 1/3 اینچ، اندازه پیکسل 1.22 میکرومتر، فاصله کانونی 23 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، فوکوس ثابت، فیلمبرداری 4K در 60 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی نمایشگر تاشو: 16 مگاپیکسلی Sony IMX 471 با امکان ثبت تصاویر 4 مگاپیکسلی، اندازه سنسور 1/3 اینچ، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، دیافراگم f/2.5، فوکوس ثابت، فیلمبرداری 1080p در 60 فریم بر ثانیه

رابط کاربری دوربین گلکسی زد فولد 6 دقیقا مشابه آن چیزی است که در سایر گوشی های سامسونگ می‌بینیم؛ با این تفاوت که چند قابلیت مخصوص این گوشی تاشو در اختیار کاربران قرار گرفته است. به‌عنوان مثال، در حالتی که گوشی را باز کرده‌اید و می‌خواهید از سوژه خود عکس بگیرید، سوژه می‌تواند پیش نمایش زنده‌ای از خود را در نمایشگر کاور مشاهده کند. همچنین می‌توانید کل رابط کاربری برنامه دوربین را به نمایشگر کاور منتقل کنید و از آن به‌عنوان منظره‌یاب عکس‌های سلفی و… بهره ببرید. علاوه بر این، با وجود نمایشگر کاور، شما می‌توانید با استفاده از دوربین‌های اصلی گوشی از خود عکس سلفی باکیفیت‌تری بگیرید.

کیفیت عکس‌ها

در روز روشن و در نور مناسب، دوربین اصلی گلکسی زد فولد 6 عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. این عکس‌ها بسیار طبیعی و دارای جزئیات زیاد و داینامیک رنج عالی هستند. تراز سفیدی خودکار، قابل اعتماد است و سطح اشباع رنگ‌ها به دور از اغراق و زیاده‌روی است. فعال کردن قابلیت بهینه‌ساز صحنه یا Scene Optimizer، تفاوت‌های ظریفی را ایجاد می‌کند، اما بهینه‌سازی آنقدرها هم زیاد نیست که به فعال‌سازی این قابلیت، متقاعد شوید و شاید همان حالت طبیعی را بیشتر بپسندید. قابلیت Scene Optimizer به‌صورت پیش‌فرض خاموش است و برای فعال‌سازی آن باید به بخش تنظیمات رابط کاربری برنامه دوربین گوشی بروید.

رنگ پوست به خوبی به ثبت می‌رسد و چهره سوژه شما حتی در شرایط چالش‌برانگیز نیز به زیبایی نمایش داده می‌شود. حالت پرتره نیز عالی عمل می‌کند و جداسازی سوژه از پس‌زمینه و ایجاد افکت بوکه، به بهترین شکل انجام می‌شود. شما می‌توانید در حالت Full-res با رزولوشن 50 مگاپیکسل نیز عکاسی کنید که نتایج این عکس‌ها از حالت عادی، پرجزئیات‌تر و باکیفیت‌تر است؛ البته حجم این عکس‌ها تقریبا سه برابر بیشتر از عکس‌های ثبت شده در حالت عادی خواهد بود.

دوربین تله فوتوی گلکسی زد فولد 6، بزرگنمایی اپتیکال سه برابری را ارائه می‌کند؛ اما نتایجی که از عکس‌های این دوربین گرفتیم، همیشه یکسان نبود. گاهی اوقات و در برخی صحنه‌ها، عکس‌های بسیار خوبی با شارپنس مناسب و جزئیات خوب به ثبت می‌رسد، اما برخی اوقات نیز کیفیت عکس‌ها با آن چیزی که انتظار داشتیم در تضاد بود. اما در کل در این عکس‌ها، دامنه دینامیکی و کیفیت رنگ‌ها عالی بوده و جزئیات به‌خصوص در نقاط فوکوس، در حد ایده‌آل است.

دوربین فوق عریض یا اولترا واید گلکسی زد فولد 6 شاید از نظر مشخصات، چشمگیر نباشد، اما در عمل به اندازه کافی خوب کار می‌کند. در عکس‌هایی که با این دوربین ثبت کردیم، هیچ نویزی وجود ندارد، جزئیات و دامنه دینامیکی خوب است، رنگ‌ها به شکل دلپذیری ثبت می‌شوند، اما گاهی اوقات شارپنس بیش از حد به چشم می‌خورد. اصلی‌ترین مشکل در این دوربین، نبود قابلیت فوکوس خودکار است که باعث می‌شود هنگام عکاسی از سوژه‌های نزدیک‌تر از 40 سانتی‌متر با این لنز فوق عریض، نتایج دلخواهی را کسب نکنید.

مانند نسخه‌های اخیر سامسونگ، گلکسی زد فولد 6 در پردازش تصاویر ثبت شده در نور کم، محافظه‌کارانه عمل می‌کند. در شب یا در نور کم، به‌طور خودکار بخشی از عملکرد حالت شب یا نایت مود اعمال می‌شود؛ اما با فعال‌سازی دستی حالت شب می‌توانید نتایج بهتر و متفاوت‌تری را دریافت کنید. در حالت خودکار، جزئیات بیشتری به شما ارائه می‌شود، اما با فعال‌سازی حالت شب، نویزهای کمتری در تصاویر وجود دارند. دوربین اصلی در شب عکس‌های بسیار خوبی با جزئیات کافی ثبت می‌کند، رنگ‌ها دلپذیر هستند و هیچ مشکلی در تراز سفیدی خودکار دیده نمی‌شود. دامنه دینامیکی نیز خوب است و ظاهرا عکس‌های حالت خودکار، کنتراست بیشتری نسبت به عکس‌های گرفته شده در حالت شب دارند.

دوربین تله فوتو هم در شب عکس‌های با جزئیات خوب می‌گیرد و نویزهای اندکی در تصاویر دیده می‌شوند که مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. رنگ‌ها نیز به‌جز در سایه‌ها، در باقی نقاط خوب هستند و مشکلی در دامنه دینامیکی و کنتراست نیز وجود ندارد. دوربین فوق عریض یا اولترا واید نیز در شب شما را ناامید نمی‌کند. این عکس‌ها جزئیات و دامنه دینامیکی و رنگ‌های خوبی دارند، اما نویزهای بیشتری در آنها دیده می‌شوند.

دوربین سلفی

حالا نوبت به بررسی دوربین سلفی می‌رسد. همانطور که بالاتر گفتیم، گلکسی زد فولد 6 دارای دو دوربین سلفی است که یکی روی نمایشگر کاور و دیگری در زیر نمایشگر تاشو قرار گفته‌اند. البته شما می‌توانید با دوربین‌های اصلی گوشی و با کمک نمایشگر کاور نیز عکس و ویدیوی سلفی بگیرید که طبیعتا کیفیت بهتری را به شما ارائه می‌کنند.

دوربین سلفی زیر نمایشگر تاشو، آخرین راه حلی است که برای گرفتن عکس‌های سلفی به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا که واقعا کیفیت عکس‌های آن خوب نیست و این دوربین فقط برای تماس‌های ویدیویی به درد می‌خورد. بهترین سلفی‌هایی که می‌توانید در گلکسی زد فولد 6 بگیرید، وقتی است که گوشی را کاملا باز می‌کنید و از نمایشگر کاور به‌عنوان منظره‌یاب استفاده می‌کنید و در نهایت با استفاده از دوربین اصلی گوشی، عکس‌های سلفی زیبایی را با جزئیات بالا به ثبت می‌رسانید. در این حالت از دوربین فوق عریض نیز می‌توانید برای گرفتن سلفی‌های دسته جمعی استفاده کنید؛ اگرچه نبود قابلیت فوکوس خودکار ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند و مجبور می‌شوید از آن برای کادربندی نزدیک‌تر استفاده کنید.

در نهایت دوربین سلفی روی نمایشگر کاور را داریم که نسبت به دوربین سلفی زیر نمایشگر اصلی، عملکرد بهتری دارد و می‌توانیم آن را با دوربین سلفی گلکسی اس 24 مقایسه کنیم؛ چرا که از همان سخت افزار و سنسور استفاده می‌کند. این دوربین نیز عکس‌های نسبتا خوبی را به ثبت می‌رساند و در صورت لزوم، کار شما را راه می‌اندازد.

فیلمبرداری

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

گلکسی زد فولد 6 قادر است با هر سه دوربین اصلی خود تا رزولوشن 4K60 اقدام به ضبط ویدیو کند. البته دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری در رزولوشن 8K30 را نیز دارد. دوربین سلفی نمایشگر کاور نیز می‌تواند تا رزولوشن 4K60 فیلمبرداری کند، اما دوربین سلفی زیر نمایشگر تاشو حداکثر تا رزولوشن 1080p قادر به ضبط ویدیو است. 

کدک پیش‌فرض ویدیوها h.265 است، اما گزینه‌های بیشتری مثل h.264 در تنظیمات به شما ارائه می‌شود که می‌توانید بر اساس اولویت کیفیت یا اولویت حجم فایل، یکی از آنها را انتخاب کنید. اگر کیفیت برای شما اهمیت بیشتری دارد، می‌توانید یک گزینه اضافی برای ضبط با نرخ بیت بالا را هم فعال کنید. همچنین می‌توانید هنگام استفاده از کدک h.265، قابلیت ضبط ویدیوی HDR10+ را نیز فعال کنید. لرزش‌گیر الکترونیکی در همه حالت‌ها و در همه دوربین‌ها در دسترس قرار گرفته و البته می‌توانید آن را در تنظیمات رابط کاربری دوربین، خاموش کنید.

ویدیوهای 4K ضبط شده با دوربین‌های گلکسی زد فولد 6، کاملا خوب هستند. رنگ‌ها بدون اغراق به نمایش درمی‌آیند و دامنه دینامیکی نیز در سطح خوبی قرار دارد. لرزش‌گیر الکترونیکی نیز به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهد و به سختی می‌توان خطایی در آن مشاهده کرد.

هنگام فیلمبرداری در شب و در نور کم، وضعیت نسبتا قابل پیش‌بینی است. دوربین اصلی می‌تواند ویدیوهای خوبی را ثبت کند، اما ویدیوهای دوربین فوق عریض ضعیف‌تر هستند و نویز بیشتری در آنها به چشم می‌خورد و در نهایت از دوربین تله فوتو نیز بهتر است برای فیلمبرداری در نور مناسب استفاده کنید.

جمع بندی

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که گلکسی زد فولد سامسونگ به یک استاندارد و معیار در بین گوشی های تاشو و به الگویی برای سایر شرکت‌ها تبدیل شده است. با این حال در چند سال اخیر، رقبا نیز بسیار خوب عمل کرده‌اند و حالا گلکسی زد فولد، رقیبان جذاب و قدرتمندی را پیش روی خود می‌بیند که این مساله، کار را برای محصول کره‌ای‌ها سخت‌تر کرده است.

اگر اصراری بر خرید یک گوشی تاشو ندارید، گلکسی اس 24 اولترا همچنان می‌تواند گزینه بهتری باشد. اگرچه این گوشی از نمایشگر تاشوی بزرگ زد فولد 6 بی‌بهره است، اما در موارد استفاده آن تفاوت خاصی وجود ندارد. این گوشی از قلم S Pen داخلی بهره می‌برد و عمر باتری بهتر و سرعت شارژ بیشتری دارد و دوربین اصلی آن نیز عملکرد بهتری در مقایسه با دوربین اصلی زد فولد 6 دارد.

مساله دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که گلکسی زد فولد 6 پیشرفت چشمگیری نسبت به زد فولد 5 نداشته و شاید برای خیلی از کاربران، احتیاجی برای ارتقای گوشی از Z Fold 5 به Z Fold 6 احساس نشود. زد فولد 6 شاید کمی سبک‌تر و جذاب‌تر باشد و در برابر نفوذ گردوغبار بزرگتر از 1 میلی‌متر نیز مقاوم باشد، اما از نظر عملکردی پیشرفتی نسبت به نسل قبلی نکرده است.

اگر هم قصد خرید یک گوشی تاشو با قیمت ارزان‌تر دارید، می‌توانید به سراغ گلکسی زد فلیپ 6 بروید که از لحاظ فرم فکتور نسبت به زد فولد 6 متفاوت است، اما در نوع خود جذابیت‌های زیادی دارد و می‌تواند در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی کند. اما اگر بخواهیم به سایر رقبا نگاه کنیم، گزینه‌های جذاب دیگری در بازار وجود دارند. وان پلاس اوپن از دوربین نسبتا بهتر و قیمت کمتری بهره می‌برد، اما رابط کاربری بهتر، هوش مصنوعی Galaxy AI و پشتیبانی از قلم S Pen، کفه ترازو را به سمت گلکسی زد فولد 6 سنگین‌تر می‌کند.

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

ویوو ایکس فولد 3 پرو نیز در بازارهای بین‌المللی عرضه شده و از ماژول دوربین قدرتمندتر، باتری بزرگتر و شارژ بسیار سریع‌تر بهره می‌برد. گزینه‌های دیگری مثل هواوی میت ایکس 3، آنر مجیک وی 2 و شیائومی میکس فولد 3 نیز وجود دارند که هر یک از آنها مزایای منحصربه‌فرد خود را خواهند داشت؛ اما باید به این نکته اشاره کنیم که این گوشی‌هایی که نام بردیم یا به ندرت و در تعداد بسیار محدود وارد بازار ایران شده‌اند یا اصلا نمی‌توانید آنها را در بازار داخلی پیدا کنید.

با وجود تمام رقبایی که روز به روز در حال پیشرفت کردن هستند، اما گلکسی زد فولد همچنان تاج گوشی های تاشو را بر سر دارد و رقیبان با وجود تمام مزایایی که دارند، هنوز نتوانسته‌اند گلکسی زد فولد را از تخت قدرت به زیر بکشانند. شاید اگر رقیبان بیشتری بتوانند در برابر گلکسی زد فولد، قد علم کنند و سامسونگ جایگاه گوشی تاشوی خود را در خطر ببیند، آنگاه پیشرفت‌های ملموس‌تر و چشمگیرتری را در گلکسی زد فولد خواهیم دید.

گلکسی زد فولد 6 از همان دوربین‌های دو نسل اخیر استفاده می‌کند و پیشرفتی در این زمینه تجربه نکرده است. سرعت شارژ خسته‌کننده یکی از مشکلات قدیمی گوشی های سامسونگ است که در Z Fold 6 هم نه‌تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه در عمل حتی از نسل قبل هم کندتر شده است. نمایشگر کاور با آن‌که تغییراتی در نسبت ابعاد داشته، اما هنوز با نمایشگر گوشی‌های معمولی تفاوت دارد. چین‌خوردگی وسط نمایشگر تاشو نیز با وجود این‌که نسبت به نسل‌های اول زد فولد، کمتر شده،‌ اما همچنان به‌طور کامل از بین نرفته است.

از ایرادات و مشکلات که بگذریم، صفحه نمایش گلکسی زد فولد 6 برتری غیر قابل انکاری در برابر رقبا دارد. اسپیکرهای استریوی زد فولد 6 نسبت به اکثر رقبا بهتر هستند و دوربین‌ها هم با این‌که تغییری نسبت به قبل نکرده‌اند، اما همچنان می‌توانند رضایت شما را جلب کنند. تجربه نرم افزاری زد فولد 6 با حضور افتخاری هوش مصنوعی Galaxy AI، بی‌نظیر و بدون رقیب است و اضافه شدن استاندارد IP48 برای مقاومت در برابر نفوذ ذرات بزرگتر از 1 میلی‌متر، جای تقدیر دارد.

در مجموع، گلکسی زد فولد 6 پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی نداشته و همچنان از برخی مشکلات رنج می‌برد؛ اما با تمام این گفته‌ها، همچنان بهترین گوشی تاشوی بازار محسوب می‌شود.

قیمت سامسونگ گلکسی زد فولد 6

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

سامسونگ قیمت گلکسی زد فولد 6 را نسبت به مدل سال گذشته، 100 دلار افزایش داده است. به این ترتیب این گوشی در نسخه 256 گیگ با قیمت 1899 دلار، در نسخه 512 گیگ با قیمت 2019 دلار و در نسخه 1 ترابایتی با قیمت 2259 دلار عرضه می‌شود. در زمان نگارش این مطلب، قیمت این گوشی تاشو در بازار ایران بین 95 تا 106 میلیون تومان بوده است.

مزایا و معایب سامسونگ گلکسی زد فولد 6

مزایا
  • استاندارد IP48 و اضافه شدن مقاومت در برابر نفوذ ذرات بزرگتر از یک میلی‌متر
  • اسپیکرهای استریوی باکیفیت و قدرتمند
  • بهترین نمایشگرها (هم نمایشگر کاور و هم نمایشگر تاشو)
  • بسته نرم افزاری غنی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعدد با عملکرد مولتی تسکینگ عالی، پشتیبانی از قلم S Pen و هوش مصنوعی Galaxy AI
  • سخت افزار و دوربین‌های قابل اعتماد
معایب
  • سرعت شارژ ناامیدکننده
  • پیشرفت نکردن دوربین‌ها برای سومین نسل متوالی
همچنین بخوانید:
گلکسی زد فولد ۶ در برابر گلکسی اس ۲۴ اولترا؛ بهترین پرچمدار سامسونگ در سال ۲۰۲۴ کدام است؟ سامسونگ برای پیش خرید گلکسی زد فولد ۶ و زد فلیپ ۶ هدایای ویژه در نظر گرفت نگاه نزدیک گجت نیوز به گلکسی زد فولد ۶ و زد فلیپ ۶ سامسونگ +‌ گالری تصاویر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*