خطر اینترنت در زیر آب

فیلترینگ را فراموش کنید، خطر بزرگ‌تری اینترنت را تهدید می‌کند

خطر بسیار بزرگ‌تری از فیلترینگ، اینترنت جهانی را تهدید می‌کند. تهدیدی که اگر عملی شود، اتصال اینترنت برای همیشه از بین خواهد رفت!

تصور کنید اینترنت یک روز ناگهان قطع شود و اختلالاتی در ارتباطات جهانی به‌وجود بیاید. شاید باور نکنید، اما یکی از عوامل تهدیدکننده اینترنت، پدیده‌های طبیعی به نام سیل‌های زیرزمینی هستند که خطر آن‌ها به‌مراتب از فیلترینگ و سانسور بیشتر است!

این سیل‌ها که در اعماق اقیانوس‌ها رخ می‌دهند، بسیار قدرتمند و مخرب‌اند. آن‌ها می‌توانند کابل‌های زیر دریایی را که وظیفه انتقال اطلاعات اینترنت را بر عهده دارند، قطع کنند و باعث اختلال گسترده در ارتباطات شوند. در حال حاضر این می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید برای اینترنت، امنیت و شبکه باشد.

چرا سیل‌های زیرزمینی خطرناک هستند؟

خطر اینترنت در زیر آب

این سیل‌ها نه تنها دیده نمی‌شوند، بلکه اندازه‌گیری آن‌ها نیز بسیار دشوار است. کابل‌های زیر دریایی که اینترنت را به نقاط مختلف جهان می‌رسانند، در برابر این سیل‌ها آسیب‌پذیر هستند. همچنین، قطع این کابل‌ها می‌تواند منجر به اختلال در تجارت جهانی، ارتباطات و حتی خدمات ضروری شود.

در سال 2006، زمین‌لرزه‌ای در تایوان باعث ایجاد سیل‌های زیرزمینی بزرگی شد. این سیل‌ها بسیاری از کابل‌های زیر دریایی را قطع کردند و باعث اختلال گسترده‌ای در ارتباطات بین جنوب شرقی آسیا و سایر نقاط جهان شد.

یکی از بزرگترین شرکت‌های اینترنتی چین گزارش داد که در اوج این حادثه، 90 درصد از ترافیک اینترنت به ایالات متحده قطع شده است. در تایوان نیز بین 74 تا 100 درصد از ترافیک اینترنت به جزایر مجاور کاهش یافت. این اختلال در ارتباطات تأثیر شدیدی بر بازارهای جهانی داشت و حجم تراکنش‌های مالی را به شدت کاهش داد. ترمیم شبکه به حالت عادی 39 روز طول کشید و میلیون‌ها دلار هزینه برای کشتی‌ها صرف شد.

سیل زیرزمینی که این کابل‌ها را قطع کرد، با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کرد و به سرعت 72 کیلومتر در ساعت رسید. اما در مقایسه با سیل‌های زیرزمینی غول‌پیکری که در اقیانوس اطلس بررسی شده، این همچنان کوچک بود.

خبر خوب: اینترنت هنوز در خطر نیست

خطر اینترنت در زیر آب

با وجود این تهدیدها، احتمال قطع کامل اینترنت بسیار کم است. زیرا شبکه جهانی اینترنت بسیار گسترده است و حتی اگر برخی از کابل‌ها قطع شوند، مسیرهای جایگزینی وجود دارد. زمین‌لرزه تایوان نشان داد که حتی زمانی که مسیرهای اصلی قطع می‌شوند، حداقل مقداری از ترافیک می‌تواند از مسیرهای جایگزین عبور کند.

در یک مطالعه جدید، محققان ویرانی یک سیل زیرزمینی غول پیکر را که ۶۰ هزار سال پیش رخ داده بود، بررسی کردند. این سیل از منطقه‌ای در سواحل مراکش آغاز شده و 400 کیلومتر در بزرگترین دره زیر دریایی جهان حرکت کرده است. سپس، 1600 کیلومتر دیگر در کف دریای اطلس ادامه یافته است. این دومین سیل زیرزمینی بزرگ‌ترین است که تاکنون ثبت شده است.

محققان برای ترسیم نقشه این سیل، از ترکیبی از نقشه‌های دقیق توپوگرافی کف دریا و صدها هسته رسوب استفاده کردند. این هسته‌ها به آن‌ها امکان داد تا رسوبات سیل را در یک منطقه وسیع بررسی کنند. در هر هسته‌ای که تجزیه شد، محققان فسیل‌ها را بررسی کردند تا بتوانند سن این رویداد را تعیین کنند. همچنین، این کار به آن‌ها اجازه داد تا لایه‌های فردی سیل را در هزاران کیلومتر با هم مرتبط کنند.

سیل زیرزمینی که در سال 2006 رخ داد، قدرت بسیار زیادی داشت. این سیل حاوی رسوبات کافی برای پر کردن ۱۴۰ هزار استادیوم ومبلی لندن بود. ارتفاع آن به بیش از 200 متر می‌رسید و با سرعت حداقل 54 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد. این سیل یک کانال به عمق 30 متر و عرض 15 کیلومتر به طول 400 کیلومتر (فاصله لندن تا لیورپول) ایجاد کرد و همه چیز را در مسیر خود نابود کرد. سپس، این سیل در منطقه‌ای به اندازه آلمان گسترش یافت و آن را با حدود یک متر شن و لجن پوشاند.

خطر اینترنت در زیر آب

یکی از یافته‌های مهم مطالعه محققان، آن است که سیل عظیم تایوان در ابتدا به عنوان یک سیل کوچک آغاز شده و سپس در طول مسیر خود بیش از 100 برابر بزرگ‌تر شده است. این رشد بسیار بزرگ‌تر از سیل‌های زمینی است که معمولا بین چهار تا هشت برابر بزرگ‌تر می‌شوند و در مقایسه بسیار کوچک هستند. این یافته، دیدگاه دانشمندان را در مورد اینکه سیل‌های بزرگ چگونه شروع می‌شوند، به چالش می‌کشد.

هنوز درک کاملی از سیل‌های زیرزمینی نداریم

اکنون می‌دانیم که سیل‌های زیرزمینی می‌توانند با وسعت کوچکی شروع شوند و در طول مسیر خود به رویدادهای فاجعه‌باری با قدرت خارق‌العاده تبدیل شوند. بنابراین، این بینش‌ها ممکن است نحوه ارزیابی پتانسیل خطر زمین‌شناسی این پدیده‌ها را تغییر دهد و ما را به تمرکز بیشتر بر مسیر سیل به جای منطقه اولیه لغزش زمین سوق دهد.

درک ما از سیل‌های زیرزمینی هنوز در مراحل اولیه است، اما تحقیقات همچنان بینش‌های جدیدی را در مورد اینکه کجا اتفاق می‌افتند، چگونه کار می‌کنند و چقدر قدرتمند و مخرب می‌توانند باشند، ارائه می‌دهند. این رویدادهای جذاب یادآور شگفتی‌های بسیاری هستند که هنوز در اعماق دریا پنهان هستند.

در گجت نیوز بخوانید:
شرایط استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران سخت‌تر از قبل شد یک شبکه لیزری جدید، زمین را ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر به فضا متصل می‌کند کلید قطع اینترنت هم ساخته شد، اما نه برای فیلترینگ و سانسور عجیب ترین رازها و معماهای دنیای اینترنت که هرگز حل نشدند ناسا هشدار داد: طی روزهای آینده شاهد اختلال جهانی اینترنت خواهیم بود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*