خطرناک ترین دریاهای جهان

با خطرناک ترین دریاهای جهان آشنا شوید؛ وقتی قدرت طبیعت باورکردنی نیست

امروز می‌خواهیم به خطرناک ترین دریاهای جهان بپردازیم. مناطقی که میزبان اتفاقات وحشتناک و مرگباری بوده‌اند و دریانوردان تمایلی برای گذر از آنها ندارند.

حمل و نقل دریایی از دیرباز نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها داشته است و اکنون نیز بخش اعظم صادرات و واردات کشورها از طریق آبراه‌های مختلف انجام می‌شود. همچنین پیشرفت‌های صنعت کشتی‌سازی باعث شده که آمار تلفات و حوادث دریایی به‌شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کند. با همه اینها، هنوز هم بسیاری از دریانوردان از برخی مناطق اجتناب می‌کنند. چراکه به‌عنوان خطرناک ترین دریاهای جهان می‌شود معروف هستند.

بررسی خطرناک ترین دریاهای جهان و عوامل مرگبار موجود در آنها

خطرناک ترین دریاهای جهان

وقتی صحبت از خطرناک ترین دریاهای جهان می‌شود، می‌توان عوامل زیادی را در نظر گرفت. در برخی مواقع موج‌های بسیار خروشان آرامش را از کشتی‌ها می‌گیرند و گاهی اوقات جریان‌های آبی شدید افراد را غافل‌گیر می‌کنند. وجود تعداد زیادی صفحه‌ و کوه یخی نیز می‌تواند اتفاقی ناخوشایند قلمداد شود. گاهی هم دزدان دریایی سبب می‌شوند منطقه‌ای به خطرناک بودن شهرت پیدا کند. در ادامه این متن می‌خواهیم به دریاها، آبراه‌ها و مناطقی بپردازیم که با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف بیشترین آمار تلفات را داشته‌اند.

گذرگاه دریک

گذرگاه دریک یا همان دریای دزدان یکی از خطرناک ترین دریاهای جهان است. این گذرگاه به‌افتخار سر فرانسیس دریک، کاوشگر، سیاستمدار و البته دزد دریایی معروف نامگذاری شده است. فرانسیس دریک بارها به کشتی‌های اسپانیایی حمله کرده بود و باعث شده بود که دولت این کشور کلافه شود. در عوض انگلیسی‌ها به او لقب Sir را دادند. طبیعتا گذرگاهی که به‌نام چنین فردی نامگذاری شده است، نمی‌تواند جای جذابی باشد.

دریای دزدان معمولا به‌خاطر طوفان‌های وحشتناک و جریان‌های پیش‌بینی نشده‌ معروف است. عرض گذرگاه دریک ۸۰۰ کیلومتر است و به‌عنوان کوتاه‌ترین مسیر بین قطب جنوب و جنوب آمریکا شناخته می‌شود. از آنجایی که هیچ خشکی قابل توجهی در این دریا وجود ندارد، جریان‌های آبی قطبی با قدرت وحشتناکی حرکت کرده و ناگهان حجم بسیار بالایی از آب را با خود حمل می‌کنند.

گذرگاه دریک

همین نیز باعث می‌شود که شرایط گذرگاه دریک همیشه آشفته و بسیار خطرناک باشد. این گذرگاه همچنین به‌خاطر بادهای بسیار قدرتمند خود معروف است که سبب می‌شوند موج‌هایی به ارتفاع ۹ تا ۱۲ متر کشتی‌ها را بکوبند. جریان قطبی موجود در یکی از خطرناک ترین دریاهای جهان هر ثانیه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن را با خود حمل می‌کند. همین نیز باعث می‌شود که کوه‌های یخی در مسیر کشتی‌ها قرار گرفته و آنها را به کام مرگ بکشانند.

یکی از معروف‌ترین اتفاق‌های رخ داده در این دریا به توماس شکلتون، کاوشگر معروف انگلیسی مربوط می‌شود. او در حال انجام یک سفر اکتشافی بود که ناگهان کشتی در توده‌های یخی گرفتار گشت. تلاش‌های شکلتون و همراهانش برای نجات کشتی به‌جایی نرسید و در نهایت کشتی متلاشی شد. در نتیجه شکلتون مجبور شد با یک قایق نجات مسیر ۱۳۰۰ کیلومتری را از گذرگاه دریک طی کند.

او در پایان گفت که گذرگاه دریک یکی از وحشتناک‌ترین و خطرناک ترین دریاهای جهان است. اگرچه شکلتون توانست از گذرگاه دریک جان سالم به‌در برد؛ اما افراد زیادی در این مسیر جان باخته‌اند.

مثلث برمودا

نمی‌توان از خطرناک ترین دریاها و مناطق آبی جهان نام برد و به مثلث برمودا اشاره‌ای نکرد. این مثلث منطقه‌ای بالغ بر ۱.۳ میلیون کیلومتر مربع از اقیانوس اطلس را بین برمودا، پورتوریکو و فلوریدا پوشش می‌دهد. در طول قرن گذشته مثلث برمودا به‌خاطر اتفاقات اسرارآمیز و عجیبی که برای کشتی‌ها و هواپیماها در آن رخ می‌داد مشهور شد.

خطرناک ترین دریاهای جهان

برخی تصور می‌کردند که علت غیب شدن ناگهانی کشتی‌ها و از کار افتادن تجهیزات آنها به یوفو و موجودات فضایی مرتبط باشد. برخی نیز مثلث برمودا را دریچه‌ای برای رفتن به جهانی دیگر به‌حساب می‌آوردند. همین نیز باعث شده بود که مثلث برمودا برای چندین دهه در زمره خطرناک ترین دریاهای جهان قرار بگیرد و کشتی‌ها تا جای ممکن از رفتن به آن اجتناب کنند. هرچند پژوهش‌های منتشر شده در اخبار علمی ادعا می‌کنند که مثلث برمودا بیشتر به یک افسانه شبیه است.

برخی از گزارش‌های منتشر شده در این رابطه اغراق‌آمیز هستند و چرایی رخ دادن برخی دیگر را نیز می‌توان با عوامل طبیعی کاملا توضیح داد. همچنین از نظر آماری مثلث برمودا در مقایسه با سایر مناطق اقیانوس اطلس خیلی پرحادثه و وحشتناک نیست. جالب اینجاست که تقریبا تمام گزارش‌های حادثه در مثلث برمودا به گذشته مربوط هستند و در سال‌های اخیر هیچ هواپیما یا کشتی خاصی مفقود نشده است.

دریای برینگ

این دریا به‌افتخار یک کاوشگر روسی به‌بنام ویتوس برینگ نامگذاری شده است. دریای برینگ بین سمت شرقی روسیه و آلاسکا قرار دارد و در طول قرن‌های مختلف همیشه به‌عنوان یکی از خطرناک ترین دریاهای جهان شناخته شده است. ترکیب جریان‌های قوی، عمق کم، تکه‌های یخ و الگوهای هوایی خطرناک باعث شده که افراد زیادی جان خود را هنگام گذر از دریای برینگ از دست بدهند.

برینگ

متوسط عمق دریای برینگ تقریبا ۶۰ متر است. همین نیز سبب شده که موج‌های کوتاه اما بسیار قوی در آن ایجاد شوند. همچنین برینگ علاوه بر خطرناک ترین در لیست سردترین دریاهای جهان نیز قرار دارد. چراکه در طول زمستان دمای مناطق شمالی و شرقی این دریا به منفی ۴۵ درجه سلسیوس می‌رسد. تغییرات ناگهانی و شدید در این دریا باعث شده که خدمه همیشه هوشیار باشند و اتفاقات را رصد کنند. همین کمبود خواب نیز باعث می‌شود که دقت آنها پایین بیاید و در مواقع زیادی به حادثه‌های مرگبار منجر شود.

دریای جنوبی چین

دریای جنوبی چین به‌خاطر مجموعه‌ای از عوامل مختلف در زمره خطرناک ترین دریاهای جهان قرار گرفته است. کشتی‌هایی که از این منطقه می‌گذرند همیشه مجبور هستند خود را آماده طوفان‌های شدید و وحشتناک کنند. این طوفان‌ها بارها باعث شده‌اند که کشتی‌ها و خدمه‌ آنها به‌شدت آسیب ببینند. همچنین کشتی‌ها باید با باریکه‌هایی از صخره و مرجان‌های دریایی که از دل آب بیرون آمده‌اند کنار بیایند.

خطرناک ترین دریاهای جهان

نقشه خاصی در مورد این مناطق وجود ندارد و کشتی‌ها ممکن است به‌صورت ناگهانی با آنها برخورد کنند. علاوه بر اینها، جریان‌های آبی موجود در دریایی جنوبی چین نیز بسیار قوی هستند و می‌توانند کشتیرانی را به کابوسی برای افراد بدل کنند. اما فقط عوامل طبیعی باعث نشده که دریایی جنوبی چین جایگاه مستحکمی در لیست خطرناک ترین دریاهای جهان داشته باشد. کشورهای مختلفی ادعای مالکیت بر این منطقه را دارند و آن را جزء آب‌های سرزمینی خود می‌دانند.

همین نیز سبب شده که کشتی‌ها اغلب با نیروهای مسلح کشورهای مختلف مواجه شوند و مجبور باشند به قوانین آنها تن دهند. بدتر از همه اینکه دریای جنوبی چین همیشه صحنه حضور دزدان دریایی بوده است.

بیشتر بخوانید:
عمیق ترین نقطه ای که انسان تاکنون در اقیانوس کاوش کرده چقدر بوده است؟ کشتی غرق شده معروف دزدان دریایی بالاخره در اعماق آب‌ها کشف شد کشف اکسیژن تاریک در اعماق اقیانوس؛ ماجرا چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*