استفاده از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو

شرکت تویوتا برای اولین بار از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو استفاده می‌کند

شرکت تویوتا قصد دارد از باتری‌ بازیافتی در صنعت خودروهای برقی استفاده کند. آیا استفاده از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو امکان پذیر است؟

در کشورهای توسعه یافته، صنعت خودروهای برقی رو به ترقی و در حال توسعه است اما متاسفانه مشتریان اعتماد زیادی به چنین محصولاتی ندارند و ترجیح می‌دهند سوار ماشین‌هایی شوند که کارایی آنها قبلا ثابت شده است. البته طرفداران محیط زیست به برقی شدن خودروها روی خوش نشان داده و طراحان چنین محصولاتی را ستایش می‌کنند.

استفاده از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو

برای اینکه صنعت خودروهای الکتریکی بتواند به بلوغ برسد، نیاز به باتری‌های بهینه و کارآمدتری داریم. تکامل باتری‌های بهبودیافته که بتوانند نیاز فعلی این صنعت را برطرف کنند، هزینه‌بر بوده و به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد. هم اکنون حجم زیادی از باتری‌های بلااستفاده تولید می‌شود که می‌توانند برای مصرف دوباره آماده شوند اما آیا بازیافت آن‌ها امکان پذیر است؟

استفاده از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو

بازیافت باتری‌های بی‌مصرف و از کارافتاده دو مزیت عمده دارد: نخست آن که باتری‌های فرسوده را دوباره به چرخه حیات وارد می‌کند و دوم این که کمبود باتری را برطرف خواهد کرد. اخیرا شرکت ردوود متریالز موفق شده با بازیافت کامل باتری‌های بلااستفاده، کمک بزرگی به صنعت خودروهای برقی بکند.

شرکت فوق در تلاش است با تولید باتری از مواد بازیافتی و ساخت مواد فعال کاتود، به سایر همکاران خود در این زمینه لطف بزرگی کند. در ادامه شما را با کاتود آشنا خواهیم کرد.

کاتود چیست؟

هر باتری دو قطب مثبت و منفی دارد و کاتود در واقع درگاه بار منفی است. در باتری‌های لیتیوم یونی، یون‌ها به صورت جامد یا مایع الکترولیت بین کاتود و سمت دیگر باتری که به آن آنود گفته شده، جابه‌جا می‌شوند و به این شکل است که باتری شارژ و دشارژ خواهد شد.

استفاده از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو

ساختار حیات کاتودها متشکل از عناصر گران قیمتی نظیر لیتیوم، کبالت و نیکل است. اغلب این مواد در کشورهای اندونزی و کنگو تولید می‌شوند و جالب است بدانید که اگر در معرض آن‌ها قرار بگیرید، به شما آسیب وارد می‌شود. (هم به انسان و هم به محیط زیست)

با این اوصاف استخراج اولیه کاتود می‌تواند خرابی‌های زیادی به بار آورد. با این حال باتری‌ها فقط از این سه عنصر ساخته نمی‌شوند و کشورهای مختلفی برای تولید یک باتری درگیر هستند. پس از اینکه باتری به تولید انبوه رسید، باید از کشورهای مختلف عبور کند تا به دست خودروساز برسد. پس فهمیدیم که خودروهای برقی و پاک، چندان هم که به نظر می‌آید، پاک و بی‌دردسر نیستند!

صنعت خودروهای برقی به منظور تحقق شعار خود و در راستای حمایت از محیط زیست، باید به دنبال راه حلی بهتر باشد. شرکت معتبر ردوود برای رسیدن به راه حل نهایی، تصمیم گرفته مواد اولیه کاتود بازیافت کند. هم اکنون با بازیافت 30 درصدی نیکل و لیتیوم و 100 درصدی کبالت، باتری‌های جدیدی توسعه یافته‌اند که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند. ردوود اهم تمرکز خود را روی شکستن باتری‌ها و استخراج مواد ارزشمند آن‌ها گذاشته است.

استفاده از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو

اگر سری به مراکز بازیافت باتری بزنیم، می‌بینیم که اغلب آن‌ها در حال تبدیل مواد داخلی باتری به ماده‌ای هستند که ماده سیاه نامیده می‌شود اما شرکت ردوود با پیشرفت شگفت انگیزی در حال تولید مواد فعال کاتود است که گامی رو به جلو در مقایسه با سایر شرکت‌ها به حساب می‌آید.

اگر شرکت ردوود با همین فرمان ادامه دهد، می‌تواند در آینده نزدیک تبدیل به تأمین کننده بزرگ باتری صنعت خودروهای برقی شود. در حال حاضر دو شرکت تویوتا و پاناسونیک قراردادی با ردوود امضا کرده‌اند تا باتری‌های بازیافتی این شرکت را تحویل بگیرند.

استفاده از باتری های بازیافتی در صنعت خودرو

براساس ادعای شرکت ردوود، تولید اولیه و محدود آن‌ها چیزی حدود 20 گیگاوات ساعت کاتود را به صنعت خودروهای الکتریکی وارد می‌کند و در آینده توانایی تولید 100 گیگاوات ساعت وجود دارد. این مقدار تولید می‌تواند سالانه نیاز 1.3 میلیون دستگاه خودرو برقی را تأمین کند.

ویدیو مرتبط

در گجت نیوز بخوانید:
نسخه ارتقا یافته نیسان ایکس تریل ۲۰۲۵ روانه بازار شد شرایط فروش کامیونت بهمن فورس 3.8 تن F38؛ رقیب خطرناک و جذاب نیسان آبی زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو به تعویق افتاد مینی ون جدید هیوندای با شانس واردات به ایران راهی خیابان شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*