طرح شکست خورده ممنوعیت واردات آیفون به ایران

حاصل طرح شکست خورده ممنوعیت واردات آیفون به ایران؛ ضرر 7200 میلیارد تومانی دولت سیزدهم

طرح شکست خورده ممنوعیت واردات آیفون به ایران ضرر و زیان بزرگی به دولت سیزدهم وارد کرد. آیا دولت جدید واردات محصولات اپل را آزاد می‌کند؟

وزیر ارتباطات دولت چهاردهم از راه نرسیده قصد دارد با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی کند بلکه بتوانند راه حلی برای ممنوعیت واردات آیفون پیدا کنند. ستار هاشمی به مردم قول داده چالش‌های رجیستری آیفون 14 و 15 را پیگیری کرده تا به نتیجه قطعی برسد.

نتیجه طرح شکست خورده ممنوعیت واردات آیفون به ایران چه شد؟

می‌دانیم که در دو سال اخیر، پرچم‌داران اپل علیرغم اعمال ممنوعیت‌ها از طریق قاچاق مسافربری به کشور وارد می‌شدند و به روش‌های گوناگون مشکل پریدن آنتن آن‌ها حل می‌شد اما دولت با پیدا کردن روش‌های دور زدن رجیستری و روی کار آوردن سامانه همتا، آنتن تمامی آیفون‌ها را قطع کرد تا عملا داشتن محصولات گران قیمت اپل بی‌فایده شوند.

طرح شکست خورده ممنوعیت واردات آیفون به ایران

براساس برآوردهایی که انجام شده، اگر دولت تعداد آیفون‌هایی که از طریق قاچاق و سایر روش‌ها به کشور وارد شده‌اند را به صورت قانونی وارد می‌کرد، 7200 میلیارد تومان سود نصیبش می‌شد. در حال حاضر تمامی چشم و امید طرفداران آیفون 16 به قدرت نفوذ ستار هاشمی و تأثیرگذاری ایشان روی وزارت صمت دوخته شده است.

هم اینک این سوال مطرح می‌شود که آیا وزیر ارتباطات جدید می‌تواند چاره‌ای برای آیفون 14 و 15 بیندیشد و مشکل هزاران کاربر ناآگاه را حل کند یا خیر؟ امروز که در آستانه رونمایی از آیفون 16 هستیم، سوالات زیادی از ما راجع به قیمت آیفون 16 در بازار ایران و احتمال آزادسازی واردات پرسیده می‌شود.

چرا طرح واردات آیفون شکست خورده؟

انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی معتقد است که در سال 1402 نزدیک به 500 میلیارد دلار آیفون 14 و 15 وارد کشور شده که همگی قاچاق هستند. همچنین دارندگان آیفون‌های رجیستر نشده با توسل به راهکارهای مختلف و پرداخت هزینه‌های اضافی، مشکل قطعی آنتن را حل کرده بودند تا اینکه دولت باگ قضیه را پیدا کرد و مانع سوء استفاده کاربران شد.

طرح شکست خورده ممنوعیت واردات آیفون به ایران

اگر تعداد آیفون‌های قاچاق به کشور به صورت قانونی و از طریق گمرک به دست مشتریان می‌رسید، امروز شاهد سود 7200 میلیارد تومانی دولت بودیم. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای شفاف‌سازی خاطرنشان کرده، واردات آیفون‌های 14 و 15 به خاطر کنترل سبد ارزی کشور ممنوع شده و عرضه این کالاها به هر نحوی ممنوع و قاچاق است.

جالب اینجاست که رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف اعلام کرده، حدود یک میلیون دستگاه آیفون 14 و 15 وارد کشور شده و همگی با روش‌های مختلف آنتن گرفته‌اند. این موضوع در عمل نشان می‌دهد که طرح رجیستری هم شکست خورده است. آن زمانی که دولت آیفون 13 را به کشور وارد کرد، تقریبا 3000 تا 4000 میلیارد تومان سود برایش داشت.

موارد فوق نشان می‌دهند که طرح ممنوعیت واردات آیفون به کلی شکست خورده و شکست سنگین‌تر این که دولت می‌توانست سود خوبی از این راه داشته باشد که تمامی آن به جیب قاچاقچیان سرازیر شد. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید کوتاه آمده و فکری به حال واردات آیفون 16 کنند.

طرح شکست خورده ممنوعیت واردات آیفون به ایران

در صورتی که دولت مانع واردات محصولات جدید آیفون به کشور شود، قطعا ضرر بزرگتری خواهد کرد. تجربه نشان داده مشتریان برای رسیدن به کالایی که به آن علاقه دارند، حاضر به انجام هر کاری هستند و برای ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها همواره چاره‌ای پیدا می‌کنند.

با آزادسازی واردات، نه تنها بساط قاچاقچیان و دلال‌ها برچیده می‌شود بلکه دولت هم تا حد زیادی کسری بودجه‌اش را جبران خواهد کرد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا موافق آزاد شدن واردات آیفون هستید یا جزو مخالفان؟

در گجت نیوز بخوانید:
آیفون ۱۶ برای رقابت با گلکسی اس ۲۴ به این ۵ قابلیت نیاز دارد گوشی جدید شیائومی هیچ دکمه‌ای ندارد نمایشگر گوشی جدید شیائومی از ۳ طرف تا می‌شود این گوشی ها آپدیت جدید شیائومی HyperOS 2.0 را دریافت می‌کنند