هک گوشی

از کجا بفهمیم گوشی هک شده؟

هک شدن گوشی موبایل در عصر ارتباطات می‌تواند یکی از ترسناک‌ترین اتفاق‌های ممکن باشد. گاهی اوقات خیلی از افراد احساس می‌کنند که گوشی موبایل آن‌ها هک شده است که لازمه رفع این احساس اول از همه بررسی کردن درستی آن است. ابتدایی‌ترین راه حل اینجا است که از هک شدن گوشی توسط دیگران مطمئن شده باشید تا در ادامه بتوانید برای رها شدن و رفع این مشکل اقدام کنید. اگر شما هم با این احساس دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم که تا پایان این مقاله ترفندی و آموزشی همراه ما باشید تا به بهترین نتیجه برسید.

چرا گوشی موبایل هک می‌شود؟

دلایل زیادی برای هک شدن گوشی موبایل وجود دارد. اولین دسته از افرادی که گوشی هوشمند آن‌ها در معرض هک شدن قرار می‌گیرد، افرادی هستند که اطلاعات مهمی را جابه‌جا می‌کنند و به احتمال فراوان دغدغه در امان ماندن از دست دشمنان را دارند؛ البته این شرایط گویای تمام ماجرا نیست و گاهی هکرها به قصد خالی کردن حساب بانکی افراد بسیاری دست به این کار می‌زنند و لزوما افراد نباید از شغل‌های سرّی یا امنیتی و رده بالا برخوردار باشند؛ همچنین در بعضی از موارد دیده شده است که افرادی به قصد شیطنت و ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم شروع به هک کردن گوشی آن‌ها می‌کنند که در پایان این قسمت می‌توان نتیجه گرفت که هک شدن گوشی موبایل همواره برای افراد با شرایط ویژه اتفاق نمی‌افتد و گوشی هوشمند هرکسی در هر سن و سالی می‌تواند گزینه مناسبی برای هکرها به حساب بیاید.

از کجا متوجه شویم که گوشی هک شده است؟

هک گوشی

به طور قطع شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید و با آن از طریق جست‌وجو در نوار سرچ گوگل آشنا شده‌اید، احساس می‌کنید که گوشی خودتان یا فرد دیگری هک شده است و به دنبال مطمئن شدن هستید که آیا این احساس درست است یا خیر! در ادامه این مطلب قصد داریم تا تعدادی از علائم و روش‌های نشان دهنده هک شدن گوشی موبایل را به شما نمایش دهیم که پس از خرید گوشی و استفاده از آن می‌توانید با توجه به آن‌ها به میزان دسترسی دیگران به گوشی خود مطلع شوید‌.

فرستادن پیامک به دیگران یا دریافت پیامک از دیگران به صورت خودکار و بدون دخالت و انتخاب شما

در حقیقت می‌توان گفت که اولین نشانه‌ای که با دیدن آن می‌توانید به هک شدن گوشی موبایل خود شک کنید، تعداد زیادی از پیامک‌های ارسال شده برای دیگران است، آن هم در حالتی که شما متن آن پیام را ننوشته و دکمه ارسال آن را نزده باشید! اگر به صورت ناگهانی متوجه دریافت جواب‌هایی غیرمعقول از مخاطبین خود شدید یا آن‌ها برای شما اسکرین شات از SMS ارسال شده‌ای داشتند که اثری از آن در گوشی شما نبود، می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که گوشی توسط فرد دیگری کنترل می‌شود و فرآیند هک گوشی اتفاق افتاده است. اگر هم خوشبختانه این اتفاق برای گوشی موبایل شما رخ نداده است، برای جلوگیری از آن می‌توانید به پاک کردن پیامک‌هایی اقدام کنید که به قصد تبلیغات برند خاصی یا از سمت اپراتور سیم کارت ارسال نشده‌اند و به شکل مشکوکی به صورت پی در پی برای شما فرستاده می‌شوند و اصرار به وارد شدن شما به داخل لینک فرستاده شده درون SMS دارند.

پایین آمدن سرعت گوشی، کاهش سرعت انجام هرگونه فعالیت در گوشی موبایل

اگر زمان زیادی از خرید گوشی موبایل شما نگذشته است و مدت کمی است که عرضه و اعلام قیمت گوشی وارد بازار شده می‌گذرد، اما به طرز عجیبی سرعت گوشی موبایل کاهش پیدا کرده است و انجام هرکاری با آن مستعد لود شدن طولانی است، در صورتی که مشکل از قسمت سخت افزاری یا پر شدن حافظه‌ داخلی گوشی نباشد، این احتمال وجود دارد که گوشی هک شده باشد. برای مثال در لیست گوشی‌های هک شده در دنیا، گوشی‌هایی وجود داشته‌اند که صرفا به دلیل نصب یک اپلیکیشن به این مشکل دچار شده‌اند.

افزایش مصرف اینترنت

در اینکه قیمت بسته‌های اینترنتی در ایران به صورت روزشمار و ماه‌شمار بیشتر می‌شود، هیچ شکی نیست و متاسفانه این اتفاق به امری معمولی تبدیل شده است و تقریبا کاربران اپراتورهای پرفروش سیم کارت در ایران به این امر اجباری عادت کرده‌اند، اما در واقع امروزه هر کدام از اپراتورها برای کاربران خود اپلیکیشن مخصوصی را طراحی کرده‌اند (مانند اپلیکیشن ایرانسل من، My-MCI) که از طریق آن می‌توانید از روز اول متوجه میزان حجم بسته اینترنت خریداری شده و مدت زمان اعتبار آن می‌شوید، در صورتیکه احساس می‌کنید گوشی هک شده است یا به دنبال پیدا کردن نشانه‌ها هستید، گوشی‌های موبایل هک شده معمولا سرعت مصرف اینترنت بالاتری دارند و اینترنت گوشی آن‌ها پس از هک به صورت کاملا مشهودی زودتر از زمان‌های دیگر تمام می‌شود؛ البته گاهی اوقات هم گوشی توسط فرد دیگری هک نشده و اطلاعات شما در اختیار دیگران قرار نگرفته است؛ اما شما اپلیکیشن مخربی را از سایتی نامعتبر دانلود و نصب کرده‌اید.

نصب خودکار اپلیکیشن بدون دخالت و اجازه شما

هک گوشی

اگر به صورت ناگهانی متوجه نصب اپلیکیشن و نرم افزاری روی گوشی شدید که تا قبل از آن شما یا اطرافیان مورد اعتماد شما برای نصب آن هیچگونه اقدام نکرده‌اید‌، پس احتمال هک شدن موبایل می‌تواند وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است اپلیکیشن را حذف کرده و در مورد آن در اینترنت جست‌وجو کنید که آیا گزارشی بابت ویروسی بودن این اپلیکیشن تا به حال در فضای اینترنت به انتشار رسیده است یا خیر!

روی صفحه آمدن پاپ آپ به شکل خودکار

بعضی از گوشی‌های موبایل (برای مثال تعدادی از گوشی‌های شیائومی) پس از دریافت آپدیت‌هایی توسط برند سازنده با مشکل (باگ) نمایش تبلیغات و پاپ آب‌های متوالی مواجه شده‌اند که این اتفاق امری آزاردهنده و مزاحم برای کاربر است؛ اما پس از اعلام کمپانی سازنده متوجه باگ اصلی می‌شوند و شک هک شدن گوشی در دل آن‌ها از بین می‌رود؛ در صورتی که این اتفاق همواره به دلیل دریافت آپدیت نرم افزاری نیست و گاهی می‌تواند به دلیل نصب یک برنامه ویروسی یا باز کردن لینک مخربی باشد و در این جور مواقع متاسفانه هک موبایل اتفاق افتاده است. در صورتی که نمی‌دانید کدام یک از اپلیکیشن‌ها به این شدت مخرب است، بهتر است گوشی را یک بار از تمامی نرم افزارها پاک کرده و دوباره نصب کنید.

باز شدن خودکار سایت‌های مختلف بدون ضربه زدن شما روی لینک آن‌ها یا بدون باز بودن صفحه سرچ گوگل

زمانی که برای اولین بار وارد سایتی می‌شوید، معمولا پاپ آپ یا پیامی مبنی بر روشن کردن نوتیفیکیشن سایت به دست شما می‌رسد که شما می‌توانید با آن پیام موافقت یا مخالفت کنید. برای مثال اگر داخل مرورگر کروم باشید و نوتیفیکیشن سایت مد نظر را هم روشن کنید و در ادامه در بخش نوتیفیکیشن‌های گوشی در برنامه Settings هم شما حالت نمایش پیام از مرورگر کروم را روشن بگذارید، طبیعی است که به صورت روزانه از سایت مبدا پیام و پاپ آپ دریافت کنید و این حالت نمایانگر هیچگونه هک شدنی نیست و برای رها شدن از آن فقط باید بخش نمایش اعلان سایت و مرورگر را درون گوشی ببندید؛ اما در حالتی که بخش نمایش پیام گوشی در قسمت تنظیمات و اکانت گوگل خاموش باشد و شما به صورت مداوم هنگام کار کردن با هر اپلیکیشنی درون گوشی با مزاحمت پاپ آپ و پیام از سایتی دیگر روبه‌رو شوید، باید به فکر راه چاره باشی؛ چرا که احتمال هک شدن گوشی وجود دارد.

بعد از آن که مطمئن شدیم گوشی هک شده است، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر پس از جست‌وجو بسیار و مشورت با افراد دانا و با تجربه در این موضوع مطمئن شدید که گوشی موبایل هک شده است، بهتر است که ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید و در تلاش برای دور کردن استرس باشید تا بتوانید بهترین راه حل‌ها و عملکرد ها را در پیش بگیرید.

  1. شروع به تعویض رمزهای عبور اکانت‌های خود کرده و تا جایی که امکان دارد این کار را با گوشی موبایل انجام ندهید، اگر هم سیستم دیگری در اختیار نداشتید، نا امید نشوید و به تعویض پسورد ادامه دهید.
  2. روی گوشی آنتی ویروس نصب کرده و نرم افزارهای مخرب را پاک کنید، سپس گوشی را ری استارت کرده و بعد از آن هم برای دریافت آپدیت گوشی یعنی به‌روزرسانی آن اقدام کنید.
  3. به بخش پشتیبانی اکانت‌های خود در فضای مجازی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و سایر آن‌ها پیام دهید و اعلام کنید که شما مشکوک به هک شدن هستید، بنابراین بهتر است که حساب کاربری شما را بسته نگه دارند یا شما قصد تعویض رمزها را به این علت دارید.
  4. حتما از تمامی اطلاعات گوشی بک آپ تهیه کنید.
  5. حافظه دستگاه را پاک کنید و گوشی را ریست فکتوری کنید تا همه چیز در گوشی شبیه روز اول شود.
این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*