بنزین

ایران بنزین را با چه قیمتی به خارج از کشور صادر می‌کند؟

شایعه‌ای مبنی‌بر صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان به خارج از کشور مطرح شده است. اکنون یک کارشناس حوزه انرژی در این خصوص توضیح می‌دهد.

شهاب‌الدین متاجی، کارشناس برجسته انرژی و مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در اظهاراتی کارشناسی ادعای مطرح شده درباره صادرات بنزین ایران به‌قیمت 500 تومان را به چالش کشید. وی با استناد به داده‌های دقیق و مستند، این ادعا را نادرست خواند و بر لزوم پرهیز از طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی تأکید کرد. متاجی همچنین بر توانایی ایران در تبدیل مجدد به یکی از صادرکنندگان بزرگ بنزین در منطقه اشاره نمود.

بنزین

بنزین ایران با چه قیمتی به خارج صادر می‌شود؟

متاجی با استناد به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 1399 شرکت ملی پالایش و پخش، نشان داد که این شرکت از فروش حدود 10 میلیارد لیتر فرآورده نفتی، درآمدی بالغ بر 55 هزار میلیارد تومان کسب کرده است. این بدان معناست که به طور متوسط، هر لیتر فرآورده نفتی در آن سال به قیمت 5500 تومان به فروش رفته است. وی با یک محاسبه ساده گفت:

اگر فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت 500 تومان صحت داشته باشد، برای کسب درآمد اعلام شده، باید بیش از 110 میلیارد لیتر بنزین صادر می‌شد که عددی بسیار بالاتر از ظرفیت تولید و صادرات کشور در آن سال بوده است. این نشان می‌دهد که ادعای صادرات بنزین به قیمت 500 تومان، ادعایی غیر واقعی است.

به گزارش گجت نیوز، متاجی با انتقاد شدید از عملکرد مدیران فعلی شرکت ملی پالایش و پخش، آنها را متهم به فرافکنی و فرار از پاسخگویی کرد. به گفته‌ او، کسانی که شرکت را از سود 32 همتی به زیان 31 همتی رساندند، به جای پاسخگویی در مورد عملکرد فاجعه‌بار خود، با طرح ادعاهای بی‌اساس سعی دارند افکار عمومی را منحرف کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت متنوع‌سازی سبد سوخت، توسعه صنعت CNG را یک راهکار اساسی برای رفع ناترازی بنزین دانست. وی معتقد است که با توجه به زیرساخت‌های موجود، می‌توان بخش قابل توجهی از این مشکل را با افزایش ظرفیت CNG برطرف کرد. همچنین، اصلاح روند مصرف، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده، از دیگر راهکارهای مهم برای کاهش مصرف بنزین و رفع ناترازی است. علاوه‌براین با استفاده از راهکارهای مذکور کشور از واردکننده به صادر کننده بنزین تبدیل خواهد شد.

در گجت نیوز بخوانید:

خواب جدید برای قیمت بنزین در ایران؛ نرخ سوم اضافه شود

نگاهی به سیر تغییرات قیمت بنزین در ایران طی ۷۳ سال گذشته

پزشکیان تلویحا افزایش قیمت بنزین در آینده نزدیک را تایید کرد

علت کمبود بنزین سوپر در ایران اعلام شد؛ دولت اجازه نمی‌دهد