ارتباط کهولت سن و قد

چرا با کهولت سن قد کوتاه می‌شود؟

همه افراد با کهولت سن قدشان رفته رفته کوتاه‌تر می‌شود. آیا می‌دانید چرا این اتفاق می‌افتد و چه عواملی بر آن تأثیر می‌گذارند؟

آیا شما قد می‌کشید، یا من کوتاه‌تر می‌شوم؟ این پرسشی است که ممکن است از بزرگترهای خانواده خود در دوران کودکی شنیده باشید. شاید آن را با خنده رد کرده باشید، اما افراد با کهولت سن رفته رفته قدشان کوتاه‌تر می‌شود. در واقع، این کاهش قد برای حفظ سلامتی ضروری است.

کهولت سن و کاهش قد

گرچه همه افراد از نظر بیولوژیکی با هم متفاوت هستند، اما همه با افزایش سن قدشان رفته رفته کوتاه‌تر می‌شود. با این حال، میزان کوتاه شدن قد می‌تواند اطلاعات زیادی درباره سلامتی‌تان به شما بدهد. طبق یافته‌های دانشمندانی که در زمینه کهولت سن و پیری تحقیق می‌کنند، معمولا افراد با افزایش سن به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات در تغذیه، ژن‌ها و سطح فعالیت، قدشان کوتاه‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چه زمانی پیر محسوب می‌شویم؟

ارتباط کهولت سن و قد

این عوامل باعث می‌شوند استخوان‌، ماهیچه و غضروف‌های ما با گذشت زمان نازک شده و تحلیل بروند. به این ترتیب قد ما نیز شروع به کوتاه‌تر شدن می‌کند. به همین دلیل است که اعضای مسن خانواده شما با افزایش سن کوتاه‌تر به نظر می‌رسند. اما درک اینکه چرا انسان‌ها با افزایش سن کوچک می‌شوند، تنها بخشی از مسئله است.

همانطور که گفتیم، استخوان‌ و غضروف‌های ما با افزایش سن تحلیل می‌روند، اما بهتر است که دلیل تحلیل و ضعیف شدن این قسمت‌های بدن را بدانیم. برای مثال اگر تغذیه کافی دریافت نکنیم، استخوان‌های ما بسیار سریع‌تر ضعیف می‌شوند. به این ترتیب کاهش قد بسیار بیشتری را مشاهده خواهیم کرد.

پوکی استخوان؛ عامل اصلی کوتاه شدن قد

علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان وجود دارد که در آن بافت استخوانی تحلیل رفته و استخوان‌ها شکننده و ضعیف می‌شوند. این بیماری یکی از عوامل اصلی کاهش قد در افراد مسن بوده و در صورت عدم درمان، می‌تواند عوارض جدی برای سایر اندام‌ها به همراه داشته باشد.

عوامل دیگری مانند وضعیت بدنی نامناسب، مثل قوز کردن، نیز در کاهش قد مؤثر هستند. برای پیشگیری از این مشکل، رعایت رژیم غذایی متعادل، حفظ وضعیت صحیح بدن در هنگام نشستن و ایستادن و انجام تمرینات ورزشی منظم توصیه می‌شود.

ارتباط کهولت سن و قد

دلایل کوتاه شدن قد انسان‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اما آنچه باید بدانید این است که از دست دادن چند سانتی‌متر قد با افزایش سن امری کاملاً طبیعی است. فقط بهتر است که در سنین جوانی حواستان به خودتان باشد تا اثرات نامطلوب کهولت سن را مشاهده نکنید.

در گجت نیوز بخوانید:
با تزریق این خون روند پیری متوقف می‌شود سلول های بدن شما می‌توانند حتی در یک روز پیر شوند! ویتامین D همان اکسیر جوانی است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*