شنود کاربران توسط شبکه های اجتماعی

آیا واقعاً شبکه های اجتماعی به شما گوش می‌دهند؟

اگر همیشه کنجکاو بودید که آیا شبکه های اجتماعی کاربران را شنود می‌کنند یا خیر، بالاخره منبعی معتبر به این سوالِ پرتکرار پاسخ داده است.

به احتمال بسیار زیاد برایتان پیش آمده باشد که بعد از صحبت درباره موضوعی خاص، سیلی از محتوای مرتبط با آن را در یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام مشاهده کرده باشید و در این موقعیت از خود پرسیده باشید که آیا شبکه های اجتماعی به ما گوش می‌دهند یا این چیزی جز یک تصادف عجیب نیست. یکی از شرکای فیسبوک در زمینه تبلیغات به همین سوال پاسخ داده است؛ سوالی که خیلی از کاربران دست کم در مقطعی درگیر آن شده‌اند.

شنود کاربران توسط شبکه های اجتماعی؛ واقعیت یا تئوری توطئه؟

به گزارش 404 مدیا، شبکه های اجتماعی از نرم‌افزاری با عنوان «شنود فعالانه» (Active Listening) استفاده می‌کنند که با شنود گفتگوهای کاربران مبتنی بر هوش مصنوعی، در لحظه از آن‌ها داده جمع‌آوری می‌کند. «کاکس مدیا گروپ» (Cox Media Group یا به اختصار CMG)، غول رادیو و تلویزیون و یکی از شرکای فیسبوک در تبلیغات، این نرم‌افزار را به پلتفرم‌ها ارائه می‌دهد. اسناد لو رفته نشان می‌دهد که شرکت‌های تبلیغ‌کننده با ترکیب داده‌های به دست آمده از شنود گفتگوهای کاربران و داده‌های مربوط به الگو رفتاری آن‌ها جامعه هدف خود را شناسایی می‌کنند.

به نظر می‌رسد نه تنها فیسبوک، بلکه گوگل و آمازون هم از نرم‌افزار شنود فعالانه کاکس مدیا گروپ استفاده می‌کنند. جالب است بدانید گوگل در پی پرس‌وجوی 404 مدیا در خصوص همکاری با سی‌ام‌جی، نام این شرکت را از لیست همکاران خود حذف کرد.

شنود کاربران توسط شبکه های اجتماعی

حتی متا، شرکت مالک شبکه های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ هم استفاده از نرم‌افزارِ مورد بحث برای شنود کاربران را تکذیب می‌کند. سخن‌گوی این شرکت با این‌که همکاری با سی‌ام‌جی را تایید کرد، مدعی شد از چنین نرم‌افزاری استفاده نمی‌کنند. او به صراحت گفت که متا میکروفون دستگاه کاربران را برای تبلیغات شنود نمی‌کند و حتی از سی‌ام‌جی خواستار شفاف‌سازی درباره عدم استفاده از داده‌های متا شده‌اند.

سخن‌گوی آمازون می‌گوید که هیچ‌وقت در زمینه تبلیغات با کاکس مدیا گروپ همکاری نکرده‌اند و حتی برنامه ندارند که در آینده با این شرکت همکاری کنند.

404 مدیا پیش‌تر هم گزارشی را درباره نرم‌افزار شنود سی‌ام‌جی منتشر کرده بود. این رسانه اواخر سال گذشته میلادی یک شرکت بازاریابی را که به‌خاطر استفاده از تکنولوژی شنود به نوعی فخرفروشی می‌کرد، برای عموم افشا کرده بود.

شنود کاربران توسط شبکه های اجتماعی

سی‌ام‌جی هم نوامبر سال گذشته با انتشار پستی در وبلاگ خود به تندی به منتقدان پاسخ داد. در پست این شرکت آمده بود:

می‌دانیم به چه چیزی فکر می‌کنید؛ این‌که این [شنود کاربران] اصلاً قانونی است؟ شنود شما توسط گوشی‌هایتان مطابق قانون است. معمولاً در لابه‌لای توافقنامه‌های چندصفحه‌ای شرایط استفاده که بعد از دانلود یک برنامه جدید یا نصب یک آپدیت پیش رو کاربران قرار می‌گیرند، «شنود فعال» ذکر می‌شود.

همه این اطلاعات تا به اینجا تایید می‌کنند که شبکه های اجتماعی فعالانه – و از قضا به‌صورت قانونی – گفتگوهای کاربران را برای شخصی‌سازی تبلیغات آن‌ها شنود می‌کنند. حالا نظر شما کاربران گجت نیوز در این باره چیست؟

در گجت نیوز بخوانید:
حالا می‌توانید برای استوری های اینستاگرام کامنت بگذارید احتمال مسدودسازی تلگرام در اروپا قوت گرفت موسس تلگرام بالاخره با قید وثیقه آزاد شد؛ چه در انتظار پاول دورف است؟ اینها محبوب‌ترین و منفورترین شبکه های اجتماعی دنیا هستند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*