فضاپیما

این فضاپیما قرار است جایگزین موشک شود

شرکت هوافضای آمریکایی Radian Aerospace، در حال توسعه یک فضاپیما مخصوص با قابلیت انجام پروازهای چندین باره به جای موشک‌های متداول امروزی است.

طبق آخرین اخبار نجوم، شرکت هوافضای در حال توسعه رادیان (Radian Aerospace)، مستقر در واشنگتن ایالات متحده آمریکا، به تازگی از یک طرح جدید برای ارسال انسان به فضا رونمایی کرده است که می‌تواند موجب تحول این صنعت شود. سازمان هوافضای رادیان در نظر دارد تا به جای پرتاب موشک های عمود پرواز متداول، از یک فضاپیما با قابلیت نشست و برخاست افقی از روی سطح باند فرودگاه برای ارسال فضانوردان استفاده نماید. این «هواپیمای فضایی» (Space Plan) در صورت کسب موفقیت می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر سفرهای آینده انسان به فضا داشته باشد.

فضاپیما Radian One، سفرهای فضایی را متحول می‌کند

فضاپیما

اولین هواپیمای فضایی این شرکت که «رادیان یک» (Radian One) نام دارد، از یک سورتمه راکتی برای پرتاب استفاده خواهد کرد. این وسیله نقلیه جاه طلبانه، بر خلاف مدارگردهای قدیمی شاتل فضایی ناسا که به صورت افقی فرود آمدند اما با کمک تقویت کننده های موشک جامد به صورت عمودی بلند شدند، برای پرتاب و فرود افقی روی باند طراحی شده است.

مهندسان به نحوی این فضاپیما را طراحی کردند که قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد و با استفاده از سیستم سورتمه‌ای و سیستم احتراق راکت به جای پرتاب‌ عمودی با راکت‌های سنتی، ماموریت خود را به نحو احسن به اتمام برساند.

ریچارد هامفری، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران رادیان گفت:

ما معتقدیم دسترسی گسترده به فضا به معنای فرصت های بی حد و حصر برای نوع بشر است. با گذشت زمان، ما قصد داریم سفرهای فضایی را تقریباً به اندازه سفرهای هوایی ساده و راحت کنیم. ما بر گردشگری متمرکز نیستیم، بلکه به دنبال ماموریت هایی هستیم که زندگی را در سیاره خودمان بهتر می‌کنند؛ مانند تحقیقات، تولید در فضا و رصد زمین، و همچنین مأموریت‌های جدید حیاتی مانند تحویل سریع جهانی در اینجا روی زمین.

به گفته وی، راکت‌ها تا به امروز مؤثرترین و غالب‌ترین روش برای پرتاب اجسام به فضا هستند، اما با اشکالات قابل توجهی همراه هستند، به طوری که ناسا حتی آن‌ها را «به‌شدت ناکارآمد و گران‌قیمت» توصیف می‌کند.

مشخصات و قابلیت‌های فضاپبمای رادیان وان

فضاپیما

Radian One برای حمل افراد و محموله ها به مدار و از مدار طراحی شده است. طبق اعلام شرکت سازنده این هواپیما قادر خواهد بود تا 5000 پوند (2270 کیلوگرم) را در کمتر از یک ساعت در هر نقطه از سیاره حمل کند. هواپیماهای فضایی معمولا به سوخت کمتری نیاز دارند و کاملاً قابل استفاده مجدد هستند و از همین جهت می‌توانند جایگزین مقرون‌به‌صرفه‌تر و راحت‌تری برای سفرهای فضایی ارائه دهند.

هواپیمای فضایی «رادیان وان» به لطف یک سورتمه راکتی که بر روی ریلی به طول حدود ۳ کیلومتر نصب شده، برای شتاب گرفتن از باند فرودگاه‌های معمولی استفاده می‌کند و در این مرحله است که موتورهایش برای صعود به فضا درگیر می‌شوند. این سیستم سورتمه‌ای میزان سوخت مورد نیاز این وسیله نقلیه را کاهش می‌دهد، که به طور بالقوه می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و حتی تجربه راحت‌تری را برای مسافران فراهم کند. به گفته شرکت هوافضای رادیان، این هواپیمای فضایی می‌تواند تا ۱۰۰ ماموریت را به انجام برساند.

فضاپیما

این وسیله نقلیه با مکانیزم «تک رانشگر به مدار» (SSTO) طراحی شده است. بدین ترتیب قادر خواهد بود که با ترکیب سه فناوری کلیدی، بدون ریزش قطعات در طول مسیر به فضا برسد. این سه فناوری عبارتند از:

1- یک سیستم سورتمه‌ای پرتاب که هم به موتور سورتمه و هم به موتور هواپیمای فضایی نیرو می‌دهد و به هواپیما اجازه می‌دهد با یک باک سوخت پر شروع به کار کند.

2- ارابه فرود که منحصراً برای فرود طراحی شده و وزن وسیله نقلیه را کاهش می‌دهد.

3- بال‌هایی که در حین صعود باعث بالا رفتن می‌شوند و با این کار میزان نیروی رانشی لازم برای رسیدن به مدار را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، فضاپیما این شرکت قادر خواهد بود تا خیلی سریع امکان برگشت را فراهم کند و امکان راه اندازی مجدد وسیله نقلیه تنها ۴۸ ساعت پس از بازگشت به زمین وجود دارد. Radian One همچنین می‌تواند حداکثر پنج خدمه را در خود جای دهد و تا پنج روز در مدار بماند و زمان کافی برای فعالیت‌هایی مانند تحقیقات علمی، استقرار ماهواره و سایر عملیات‌های فضایی فراهم کند.

همچنین بخوانید:
انفجار موشک ایلان ماسک سال گذشته جو زمین را سوراخ کرده است بازگشت کپسول فضایی استارلاینر به کره زمین؛ خبری از خدمه نیست! کارشناسان نگران خطرات ماموریت جاه‌طلبانه پولاریس داون ایلان ماسک هستند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*