سقوط هواپیما

چقدر احتمال دارد هواپیمایی که سوار شده‌ایم سقوط کند؛ علم پاسخ می‌دهد

در این مقاله با استناد به آخرین تحقیقات، احتمال سقوط هواپیما را محاسبه کرده و عوامل مؤثر بر آن را بررسی می‌کنیم.

بر اساس پژوهش‌های موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، احتمال جان باختن یک مسافر هوایی در هر پرواز، حتی با در نظر گرفتن تمام مسیرهای پروازی در جهان، تنها یک در ۱۳.۷ میلیون است. این آمار، حاصل تلاش‌های مستمر برای افزایش ایمنی پرواز از سال ۱۹۶۸ تاکنون است. از آن سال تا به‌امروز، با وجود افزایش چشمگیر تعداد پروازها، آمار مرگ‌ومیر در هواپیما هر سال حدود ۷.۵ درصد کمتر شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین بازی های هواپیمایی و شبیه ساز پرواز در اندروید

با وجود بهبود کلی ایمنی پرواز در سطح جهانی، تفاوت‌های قابل توجهی در میزان حوادث هوایی بین کشورهای مختلف مشاهده می‌شود. این مطالعه، کشورها را بر اساس شاخص‌های ایمنی هوایی به سه گروه با سطوح خطر متفاوت دسته‌بندی کرده است.

خطر اندک سقوط هواپیما در کشورهای سطح ۱

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه استرالیا، کانادا، چین، اسرائیل، ژاپن، مونته‌نگرو، نروژ، نیوزیلند، سوئیس، بریتانیا و ایالات متحده، بر اساس شاخص‌های ایمنی هوایی، در بالاترین سطح قرار دارند و کمترین میزان ریسک را برای مسافران به همراه دارند.

سقوط هواپیما

در حالی که کشورهای سطح یک بالاترین استانداردهای ایمنی را دارا هستند، کشورهای سطح دو همچون آفریقای جنوبی، بحرین، بوسنی، برزیل، برونئی، شیلی، کره جنوبی، هنگ‌کنگ، هند، اردن، کویت، مالزی، مکزیک، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایوان، تایلند، ترکیه و امارات متحده عربی، به طور کلی سطح ایمنی پرواز متوسطی دارند.

سایر کشورها در گروه سطح سوم دسته‌بندی شده‌اند که بر اساس شاخص‌های ایمنی هوایی، بالاترین سطح ریسک را نشان می‌دهند.

بر اساس گزارش «آیا ایمنی هوایی هنوز بهبود می‌یابد»، در کشورهایی که بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و در گروه‌های اول و دوم قرار دارند، به ازای هر 80 میلیون مسافر، احتمال وقوع یک فاجعه هوایی وجود دارد که نشان‌دهنده سطح بسیار بالای ایمنی در این کشورهاست.

این آمار نشان می‌دهد که یک مسافر می‌تواند به طور متوسط روزی یک پرواز داشته باشد و حدود ۲۰۰ هزار سال طول بکشد تا در یک حادثه هوایی گرفتار شود.

آسمان ناامن: احتمال سقوط هواپیما 36 درصد بیشتر

با وجود بهبود تدریجی در استانداردهای ایمنی هوایی کشورهای سطح 3، احتمال وقوع حوادث مرگبار در این کشورها حدود ۳۶ درصد بیشتر از سایر کشورها است. این آمار نشان می‌دهد که این کشورها برای رسیدن به سطح ایمنی مطلوب نیازمند تلاش‌های بیشتری هستند.

سقوط هواپیما

در این پژوهش، حملات عمدی و هدفمند علیه مسافران، مانند حمله انتحاری فرودگاه کابل در سال ۲۰۲۱ که به کشته شدن ۱۷۰ افغان و ۱۳ نظامی آمریکایی انجامید، مورد بررسی قرار نگرفته است. دوره مطالعه شامل همه‌گیری کووید-19 نیز می‌شود که از مارس 2020 تا دسامبر 2022 ادامه داشت. در این مدت، با وجود کاهش سفرهای هوایی، مسافران با یک عامل جدید خطر مواجه بودند: احتمال ابتلا به ویروس کرونا در طول پرواز.

مطالعات اداره سلامت عمومی ایالات متحده نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در پروازهای این دوره به اندازه‌ای بوده که در ۹۶ درصد پروازها، حداقل یک مسافر آلوده به این ویروس وجود داشته است.

آمار ارائه شده نشان می‌دهد که در دوره همه‌گیری کووید-۱۹، از مارس ۲۰۲۰ تا دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۴۷۶۰ نفر در اثر ابتلا به این ویروس در طول سفر هوایی جان باخته‌اند. محققان ام‌آی‌تی تأکید می‌کنند که تعیین تعداد دقیق مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در طول پروازها، به دلیل محدودیت‌های موجود در داده‌ها، با ابهام همراه است.

داده‌های مورد استفاده در این پژوهش، اطلاعات دقیقی در مورد مسافران زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال ارائه نمی‌کند. محققان بر اهمیت این موضوع تأکید دارند، چرا که نرخ مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در گروه سنی سالمندان بسیار بالاتر است.

در گجت نیوز بخوانید:

تماشا کنید: سقوط ترسناک بمب افکن مافوق صوت روسیه

هواپیما با بال های کج؛ ایده‌ای که می‌تواند صنعت هوانوردی را دگرگون کند

سریعترین هواپیمای مسافربری جهان؛ با جت مافوق صوت اورچر (XB-1) آشنا شوید

اینها بدترین هواپیماهای نظامی جهان در طول تاریخ هستند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*